• Dubbe

    Datakunnig?? Snälla HJÄLP mig!!!

    Gör ingenting själva! Hårddisken är förmodligen intakt och allt finns kvar - 99.999999 % säkert och även om det inte är det så kommer det mesta gå att rädda. Se bara till att ett PROFFS gör det - gör ni minsta lilla fel så är det 99.999999 % säkert att allt istället är borta för alltid. Sök upp en bra verkstad, kontakta någon som har ordentlig koll - så kommer det att fixa sig!

  • Dubbe

    R Franklin: Det är ju inte så att jag har suttit och räknat på det men jag har aldrig varit med om att data inte går att återskapa. Däremot är det olika svårt. Var med om en RAID-0 som small en gång och det kostade ca 8000 kronor för att få en kostnadsuppskattning på åtgärden. Läsarmen kan ha svept över skivan, adaptern har gått, en krets har sagt poff och behöver bytas ut. Det finns massor med grejer. Men oftast är det en baggis - för någon som vet vad han eller hon sysslar med.

  • Dubbe

    Det var inte en superexpert jag åsyftade. =)

    Jag har jobbat som IT-tekniker några år på ett företag. Ibland kom personalen till mig och frågade om jag kunde hjälpa dem med än det ena eller det andra med deras datorer. Oftast var det gratis. Jag var med om något liknande en gång där personen i fråga hade öppnat hårddisken för att kolla så att inte läsarmen repat skivan. Just den manövern sabbade hårddisken totalt. Jag har också varit med om att folk installerat om Windows och liknande som inte har med saken att göra. Till och med en anställd på en skola som för att vara miljövänlig ställde om datasalens datorer till 110 volt istället för 220 volt. Det sade blixt och sedan var allt tyst. Jag menar bara: Fråga någon som (ni känner, affären ni köpte hårddisken i eller så) kan hjälpa er så att ni inte skadar mer. Förmodligen är det som alla säger - adaptern som fick sig en törn och det är jättelätt att ordna.

Svar på tråden Datakunnig?? Snälla HJÄLP mig!!!