• cDk3r

    En fråga om mail och IP nummer

    "ör om jag går in i commandotolken ochs kriver ip config /renew så borde man väl få upp ett nytt ip nummer? men jag får bara upp mitt gammla hela tiden"

    Det beror på att NIC'et strävar efter att ta samma ip som det hade senast. Väntar du tills leasetiden har gått ut så får du enbart en ny ip om någon annan snattat ditt ip efter att leasetiden gått ut, om ingen annan har blivit tilldelad ditt gamla ip så kommer du ändock att få tillbaks det.

    Kör du därimot en ipconfig/release, netstop "DHCP Client", netstart "DHCP Client", ipconfig/renew, så rensar du NIC'ets cache och det kommer att ta random ny ipadress.(det kan givitvis slumpa sig så att du får samma ip igen..men troligtvis inte)

  • cDk3r

    Camille:

    I kommandotolken skriver du alltså:

    ipconfig/release [Enter]
    netstop "DHCP Client" [Enter]
    netstart "DHCP Client" [Enter]
    ipconfig/renew [Enter]

  • cDk3r

    "beror på vad isp gör, det är dom som bestämmer om du får ny ip, har ingen betydelse om du rensa cachen"

    På den ISP'n jag jobbar på, och den ISP'n jag jobbade på innan har det i vilket fall fungerat så. Så länge inte ISP'n låser ett ip på ip sec entryn så fungerar det så. Jag känner iof inte till någon isp som gör det..

  • cDk3r

    "jag vet en :)"

    Men de flesta har inte DHCP'n byggd så iaf ;)

  • cDk3r

    ...anledningen till att man normalt inte bygger dhcp så är ju för att man inte kan översälja då utan måste ha 1 ip per kund. Vilket är ganska oekonomiskt.

  • cDk3r

    "okidoki då ska jag prova med et.
    är det ngt mellanslag därimellan ngnstans?"

    Skriv exakt så som jag skrev så ska du se att det löser sig 8)

    "hur blir det med min reggistrering på dold.se nu när jag byter ip? får jag regga mej på nytt för min nya ip el går det över till den nya automatiskt?"

    Aldrig använt mig av dold.se men jag antar att det fungerar som vilken proxy som helst, så nej det spelar ingen roll om du byter ip.
    Kikade lite på sidan och såg att det kostade pengar, varför inte använda en gratis anonymous proxy? Finns ju hur många som helst.

  • cDk3r

    "vilka e adresserna till dom som e gratis då?"

    Fråga Mr.Google, han vet ;)

Svar på tråden En fråga om mail och IP nummer