• denna där
    Äldre 4 Jun 23:22
    67148 visningar
    20 svar
    20
    67148

    Känns som jag har ett hårstrå i halsen...

    Någon som varit med om samma?
    I flera dagar nu har jag gått och känt som jag har ett hårstrå i halsen men hur mkt jag än harklar och sväljer så försvinner det inte...
    sååå irriterande!
    Det är långt uppe i halsen, ganska precis längst in i munnen ungefär...
    Skitstörande!!


    Med en flyttad bokstav är ingen skadad sked.
  • Svar på tråden Känns som jag har ett hårstrå i halsen...
  • Ruiz
    Äldre 4 Jun 23:26
    #1

    ät banan brukar hjälpa så den känslanförsvinner.. eller så kan det va att du håller på bli förkyld


    Niccolás & Stefan.. Mina underbara!!
  • denna där
    Äldre 4 Jun 23:34
    #2

    åh så jag är inte döende då? *pustar ut*
    känner mig ensammast i världen med ett hårstrå i halsen...
    banan? det är ju barnmat...


    Med en flyttad bokstav är ingen skadad sked.
  • Äldre 4 Jun 23:35
    #3

    Jonas fru: EXAKT så har jag oxå haft det! Vet inte vad det var, men störigt var det!

  • eilema
    Äldre 4 Jun 23:36
    #4

    Åh, jag hade precis likadant för några månader sedan. Skitirriterande!!!
    Jag gurglade, sköljde, drack kolsyrad dryck, petade med tops och fingrar och spottade men fick bara inte ut det!! Men det kändes precis som om det var där, precis där mandlarna liksom börjar på högersidan. Detta höll i sig i säkert 1-2 veckor innan det försvann! Vet fortfarande inte om det var ett hårstrå eller inte.. Men funderade tom på att ringa en doktor ett tag!


    ♥ Det blev en liten Noah ♥
  • denna där
    Äldre 4 Jun 23:41
    #5

    eilema
    ja eftersom jag är lite av en sån som gärna målar fan på väggen så har ju tankarna vandrat mot livsfarligare sjukdommar men det känns lite mesigt med en livfarlig sjukdom som har som symtom att man har ett hårstrå i halsen så jag har lite dumpat den tanken och nu koncentrerar jag mig på att få BOOOORT det....störande som f*n ju!


    Med en flyttad bokstav är ingen skadad sked.
  • Äldre 4 Jun 23:47
    #6

    Jonas fru: *skrattar* Ja, du kan nog vara lugn med att det inte är en livshotande sjukdom

  • Äldre 4 Jun 23:48
    #7

    Usch, din stackare...jag vet precis vad du går igenom...

    Jag och en kompis var och badade på ett äventyrsbad när vi var mindre. Det flöt omkring en liten hårboll i vattnet som (tror jag) jag råkade svälja. Självklart var det jag- vem annars skulle råka ut för nåt liknande?!
    Iallafall, det var jätteäckligt att känna den där hårbollen i halsen. Jag försökte med ALLT för att få bort den. Först försäkte jag få upp den- jag stoppade tandborsten i halsen, men inget hjälpte. Så då bytte jag taktik och försökte få ner den istället. Jag tuggade hårt bröd, svalde stora råa potatisbitar (för att liksom få lite tyngd att pressa ner den jäkla hårbollen)...Men ingenting hjälpte.

    Men iallafall, det jag ville komma till vara att efter några dagar så försvann det iallafall av sig självt. Jag vet inte om jag verkligen svalde hårbollen eller om det bara kändes så. kanske lika bra att inte veta. men läskigt var det.

    Jag hoppas att du får bort den där otäcka känslan, annars kan jag trösta dig med att det säkert försvinner av sig självt om några dagar!

  • yin yang
    Äldre 4 Jun 23:54
    #8

    Har du kikat ner på dina mandlar, lys med en ficklampa och kolla om du har några vita prickar där. Om det är det så är det dom som irriterar. Jag brukar ha sånt, känns som jg har smulor i halsen.

    Det är väldigt vanligt.

  • Seven of Spades
    Äldre 5 Jun 03:59
    #9

    Jo jag känner igen det där.
    För MIG så visade det sig vara ett symtom på panikångest.
    Jag fick remiss till akuten när sköterskan såg vilket tillstånd jag var i. Läkaren lyste och använde den där förbaskade tungspateln, men fann ingenting. Han i sin tur ordnade tid till mig till öron/näsa/hals följande morgon.
    Kom dit, samma undersökning. Han följde upp med att injecera bedövningsvätska i näsan som jag skulle snorta in, därefter fiberoptik ner i svalget för att undersöka mer ingående.
    Han fann inte heller någonting.

    Kan än idag känna av det, under viss stress.
    Det känns som ett strävt morrhår, tjockt och vasst, längst bak i svalget, så långt bak på tungan man kan komma.
    När min ord läkare sade att det var pga panikångest så trodde jag inte på henne - känslan var alldeles för påtaglig och stark för att den skulle vara ett 'hjärnspöke' tyckte jag.
    Det visade sig att hon hade rätt.

  • Äldre 5 Jun 04:11
    #10

    Jag har haft det exakt likadant..

    Om du öppnar munnen och tittar i spegeln så kanske du kan se typ 'prickar' eller att det är lite rött på tungan liksom. (LÅNGT
    bak i munnen.. där 'halsen' börjar).

    Jag använde ett mun-vatten som innehöll alkohol
    2dagar i rad och det var ALLDELES för mycket för min stackars
    lilla tunga och mina SMAKLÖKAR svullnade upp och kändes som
    ett hårstrå längst bak i munnen. Jag var (som du) HELT hundra
    på att jag skulle DÖ. haha. Jag viste inte var prickarna
    kom ifrån och dom var SJUKT irriterande. Efter mycket funderande
    kom jag fram till att det måste varit munvattnet.

    Låt det var och undvik stark mat, munvatten (ink. stark tandkräm),
    alkohol och annat som kan påverka smaklökarna så ska du se att det
    kommer gå bort av sig självt (för mig tog det några veckor,
    och det gjorde mig GALEN. men det gick tillslut ner).

  • Nillax
    Äldre 5 Jun 05:58
    #11

    Jag kanner ocksa sa ibland men i mitt fall ar det allergi. Jag ar alergisk mot vissa frukter speciellt citrus frukter och kanner sa om jag atit eller druckit nat jag inte tal...Brukar ge sig efter ett par timmar- for mig hjalper det att dricka mycket vatten och om det inte gar ner efter ett tag sa tar jag en antihistamin tablett.

  • denna där
    Äldre 5 Jun 07:54
    #12
    Madida skrev 2007-06-04 23:47:50 följande:
    Jonas fru: *skrattar* Ja, du kan nog vara lugn med att det inte är en livshotande sjukdom
    *pustar ut*
    Venna skrev 2007-06-04 23:48:05 följande:
    Usch, din stackare...jag vet precis vad du går igenom...

    Jag hoppas att du får bort den där otäcka känslan, annars kan jag trösta dig med att det säkert försvinner av sig självt om några dagar!
    Usch det lät mindre fräscht med en hårboll i vattnet Skönt att höra att det i alla fall inte är livshotande och antagligen kommer försvinna
    yin yang skrev 2007-06-04 23:54:01 följande:
    Har du kikat ner på dina mandlar, lys med en ficklampa och kolla om du har några vita prickar där. Om det är det så är det dom som irriterar. Jag brukar ha sånt, känns som jg har smulor i halsen.Det är väldigt vanligt.
    Jag har försökt titta och kan ana något vitt inne i halsen...kanske är det så...men varför känns det inte som jag har prickar i halsen då och inte ett hårstrå kroppen e allt bra rolig!
    Seven of Spades skrev 2007-06-05 03:59:30 följande:
    Jo jag känner igen det där.För MIG så visade det sig vara ett symtom på panikångest.

    När min ord läkare sade att det var pga panikångest så trodde jag inte på henne - känslan var alldeles för påtaglig och stark för att den skulle vara ett 'hjärnspöke' tyckte jag.Det visade sig att hon hade rätt.
    Fast panikångest tror inte jag att jag har...känner mig ganska tillfreds med livet just nu, hade vi pratat 1½ år sen så kanske...Hoppas du mår bättre!
    LAMadde skrev 2007-06-05 04:11:48 följande:
    Jag har haft det exakt likadant.. Om du öppnar munnen och tittar i spegeln så kanske du kan se typ 'prickar' eller att det är lite rött på tungan liksom. (LÅNGTbak i munnen.. där 'halsen' börjar).Jag använde ett mun-vatten som innehöll alkohol 2dagar i rad och det var ALLDELES för mycket för min stackarslilla tunga och mina SMAKLÖKAR svullnade upp och kändes somett hårstrå längst bak i munnen. Jag var (som du) HELT hundrapå att jag skulle DÖ. haha. Jag viste inte var prickarnakom ifrån och dom var SJUKT irriterande. Efter mycket funderande kom jag fram till att det måste varit munvattnet.Låt det var och undvik stark mat, munvatten (ink. stark tandkräm), alkohol och annat som kan påverka smaklökarna så ska du se att det kommer gå bort av sig självt (för mig tog det några veckor, och det gjorde mig GALEN. men det gick tillslut ner).
    Hmm...jag tror inte jag använt någon munskölj det sista och alkohol dricker jag inte...
    Jaja, vi får väl se, läser ni i tidningarna om en tjej som odlade skägg i halsen så kan ni ju tänka "jag läste det först"
    Nillax skrev 2007-06-05 05:58:34 följande:
    Jag kanner ocksa sa ibland men i mitt fall ar det allergi. Jag ar alergisk mot vissa frukter speciellt citrus frukter och kanner sa om jag atit eller druckit nat jag inte tal...Brukar ge sig efter ett par timmar- for mig hjalper det att dricka mycket vatten och om det inte gar ner efter ett tag sa tar jag en antihistamin tablett.
    Hmm...ja allergisk är jag ju inte...var det när jag var mindre visserligen men då mot gräs och maskros...så här betedde det sig inte då...
    Jaja!

    Tack för alla svar, jag är inte ensam om känslan av hårstrå i halsen i alla fall!
    Med en flyttad bokstav är ingen skadad sked.
  • Äldre 6 Jun 07:29
    #13

    TS: Hur har det gått? Har du fått bort hårstrået, eller irriterar det fortfarande?

  • denna där
    Äldre 6 Jun 08:21
    #14

    Nej det är kvar, men igår köpte jag bafucin på apoteket...tänkte det om det är lite irriterat i halsen så kanske bafucin hjälper...
    "hårstrået" har flyttat längre ner i halsen så det känns som att det kanske är på väg att sticka


    Med en flyttad bokstav är ingen skadad sked.
  • Marlen­e B
    Äldre 6 Jun 08:51
    #15

    Så kändes det när jag hade körtelfeber. Kolla om du har bakteriebeläggningar i halsen vid mandlarna.

    Usch, det är vidrigt.


    Man kastar skit på de levande och blommor på de döda
  • yin yang
    Äldre 6 Jun 11:58
    #16

    Uh, men det låer onekligt som det är de där vita prickarna. (eller beläggningen) för de flyttar längre och längre ut innan de tillslut går bort av sig själv. Och de stinker något vedervärdigt, så man får ofta kass andedräckt om man har sådana vid mandlarna.

  • Äldre 28 Sep 15:44
    #17

    Jag har så just nu och när jag kollar i spegeln ser jag som en vit prick till vänster precis där halsen börjar. Jag tror att det är något jag ätit och som fastnat där men är inte helt säker???? Det känns lite som man mår illa och jag har testat ta bort det men tror att jag ska spy!! Finns det någon som har tips på hur det ska försvinna har googlat mycket men hittar inget?????? Det är så sjukt jobbigt HJÄLP!!!!!!!!????????????

  • Äldre 24 Aug 20:34
    #18

    Jag har exakt samma känsla. Jag har dessutom upptäckt en brun fläck, typ som ett större födelsemärke på tungan ganska långt bak. Nån annan som haft/har det? Bör man kolla upp det? Hör det ihop med "hårstrået i halsen"?

  • Äldre 18 Sep 18:40
    #19

    Kan det vara liknande som jag känner. Känns som ludd i halsen längst bak i gommen. Ingen typ cancer som börjar så då?

  • Mon 18 Nov 2019 03:52
    #20

    Gergu: Hur/vad var det då?

Svar på tråden Känns som jag har ett hårstrå i halsen...