• Birgit­ta2
    Äldre 5 Jun 09:57
    3342 visningar
    18 svar
    18
    3342

    Socialbidrag,bostadsbidrag??!

    Man räknar inte så mycket i rum, som i kvadratmeter. Hos oss i Lund skulle du ha rätt till 100 kvm. Överstigande får man inte bostadsbidrag för.

    Som ensamstående får du bostadsbidrag, 2xunderhållsstöd, samt 2x barnbidrag. Detta kan bli en hel del, beroende på hyra och i vilken kommun du bor. I mitt fall blev det 6500 kr totalt när barnen var små. Det är ganska mycket pengar.

    Kriterierna för socialbidrag är att du skall ha (1 vuxen och 2 barn) ca 6500-7000 kr när hyran är betald. Dessa pengar skall räcka till resten av räkningarna samt mat. Observera att detta är taget på en höft. Det är din kommuns regler som gäller. Har du skulder i form av csn, banklån etc, så räknas inte dessa in som räkningar. Dem får du klara av hur du vill enligt soc.

    Det som jag räknat upp här ovan är bara ungefärliga belopp. Du måste själv kolla hos fk och soc.

  • Birgit­ta2
    Äldre 5 Jun 10:23
    #7
    Jasusu skrev 2007-06-05 10:00:10 följande:
    Det är väl sällan socialen räknar att man ska ha ett rum var?
    Nej, de räknar i kvadratmeter. Har man en fyra på ex.vis 85 kvm så brukar man få bostadsbidrag på det. Men har man en trea på 140 kvm så får man inte bostadsbidrag på hela den ytan. Förstår du vad jag menar?
Svar på tråden Socialbidrag,bostadsbidrag??!