• Emmena

bada i sjön?

En fråga som jag har till alla er som vet.
    Får man bada i sjön/havet när man är gravid?
    En del av mina kompisar säger att det går bra, andra inte. Vad är det som gäller?? Det skulle ju vara bra att veta nu när det verkar bli en varm sommar.

• Svar på tråden bada i sjön?
  • mungon

Jag har inte hört något om att man inte får bada. Dock kan jag tänka mig att man ska vara försiktigare än vanligt om det är dåligt vatten och så.
    Jag tror det är bra mycket värre för de som just fått barn, då har man ofta badförbud i ett par månader enligt en kollega.

• lilltjoppa

Undrar också :/ Annars är det inte kul o följa med på stranden. Måste ju få svalka sig lite :/

• Triple Trouble

har aldrig hört att man inte skulle få bada så länge inte vattnet har gått. Jag badade för fullt förra gången jag var gravid.

• Emmena

Bada gjorde mina vänner med, men så tänkte jag att det är lungt. Men då kom en annan vänn och som sa att man ABSOLUT inte fick bada. Då blev jag bara förvirrad. Där jag badar isf är det rinnande vatten hela tiden så vattnet står inte still. Det kanske är ett plus?

Hur är det med infektionsrisken då? Ska man byta bikini efter varje gång? Jag har ingen aning...:-0

• jorialel

Det kan ju vara bra då endel får lättare urinvägsinfektion då man är grav.

• pajas01

min bm sa att man ska va noga att inte gå med blöt bikini eller liknanade.. för infektion och urin..

• Xgirl83

Jag är också förvirrad för sambons syster som var gravid förra sommaren fick veta att hon inte fick bada i insjöar - men havet går bra. Men min barnmorska säger att det bara är att bada på!

Vissa insjöar i Sverige säger de ju har mycket bakterier i sig och folk har blivit sjuka, kanske är det just de sjöarna man ska undvika?

Vi bor vid havet och badar till 90% där, men vi har också en insjö vi åker till en del och där skulle jag gärna vilja kunna bada också.

• Gnuttan80

På med bikinisarna bara och akta er för mig ja är lagom sugen på att se om ja lyckas skvätta ännu mer nu när man e större då man gör bomben... ha ha! Nä men faktiskt så får man bada, om man inte ska föda om några veckor och kan ske börjat öppna sig! Som gravid har man oxå mycket lättare att få urinvägsinfektion så man kan ju vara lite försiktig hålla sig torr när man väl är uppe! Rådfråga din BM om du ändå känner dig osäker. Brukar ju se masssor me urtjusiga gravida på stranden...

Otänkbart för mig att inte få bada i sommar då går jag och gräver ner mig Skrikandes
    Syns på stranden!

• Farfalla

Min bm nämnde faktiskt just detta sist! Det var helt lugnt att bada i sjöar å hav! (Iallafall i sverige eftersom vi har så rent vatten). Men jag hade inte hoppat i om man ser tydligt att det är en massa smuts i vattnet. Kan vara bra att svalka sig, men gå försiktigt i så man inte får en chock i magen !

• petramedVanessa030519

javisst får man bada när man är gravid så länge inte vattnet har gått..
    både i vanlig sjö o i pool..
    någon nämnde häruppe något om en kollega som sa att man inte ska bada efter förlossningen.
    jag  har båda mina barn födda under maj (ej tvillingar)och jag har badat under deras första sommar.. så det är inget som jag eller någon av´de som jag känner har fått höra talas om iallafall..o jag skulle bli allt bra förvånad om det nu vore förbjudet,har ju trots allt varit nyförlöst 2 gånger under slutet av maj..jo just det ,om man fortfarande blöder ska man väl inte bada..kanske var det så kollegan menade.. känns inte så jätte fräscht iallafall så det gör man nog inte ändå..

nä bada på ni tjejer. det tänker jag göra.
    man kan ju akta magen  o kanske inte simma sådär grunt så magen tar i..
    men det är ju vanligtg vett som gäller tycker jag..

Svar på tråden bada i sjön?