• Pipalu­ck
    Äldre 27 Jun 19:41
    12143 visningar
    4 svar
    4
    12143

    Urnsättning

    Vi ska urnsätta vår son Gunnar i slutet av juli och planerar för fullt just nu hur vi vill ha det. Vi hade en jättefin begravning bara en vecka efter att han fötts död den 2 maj. Då kändes det viktigt att bädda ner honom skyddat och ?lämna tillbaka? honom. Eftersom det blev så snabbt på och och både jag och min man har syskon boende utomlands kunde inte alla i den närmaste familjen vara med.

    Därför har vi valt att göra urnsättningen till ett tillfälle för de som inte kunde vara med på begravningen att minnas och sörja Gunnar (och alla andra i familjen också förstås). Vi har dessutom själva hämtat hem Gunnar i hans urna (vi har gjort allt vi kunnat som gällt Gunnar själva) och nu står han på vårt minnesbord tillsammans med blommor, kort, böcker och teckningar från sina syskon från tiden efter hans död. Där ska han få stå kvar tills vi urnsätter honom. Vi funderar också på att ta med honom ner till vårt sommarhus i Halland och visa honom havet.

    Vi urnsättningen har vi också tänkt att släppa upp ljusblå heliumballonger. Jag och min man hade tänkt att hålla ett litet tal och vi tänkte läsa lite fina texter och lyssna på musik (Mauro Scocco, Eric Clapton, Py Bäckman, Shirley Clamp, Staffan Hellstrand). Vi har också tänkt ha med den präst som begravde Gunnar så att hon kan lysa frid över hans grav. Vi hade också tänkt att alla som ville skulle få hålla i Gunnar (urnan) innan vi lägger ner honom och sedan tänkte vi plantera en liten vit rosenbuske samtidigt.

    Vi har haft stort stöd av våra vänner och hade tänkt att de också skulle vara med vid urnsättningen men de flesta är bortresta så vi hade tänkt ha en minnesfest i slutet av augusti istället där vi besöker Gunnars grav, kanske säger några ord och sedan har picknick med lekar i gröngräset intill. Jag tänker att eftersom Gunnar födes död är det nu efteråt vi skapr minnen av honom. Och det behöver vi hjälp med. Genom att hjälpa familj och vänner att skapa minnen kan de hjälpa oss!!!

Svar på tråden Urnsättning