• Lilla V

    Peppingtråd för alla med extrem trötthet, ångest mm!

    Ett av mina gravsymtom är att jag är så förbannat trött! Jag vet att det är normalt, men det är ju förfärligt! Det känns inte som trötthet tas på allvar heller. alla vet hur det är att vara "lite trött", men jag tror inte alla vet hur det är att vara extremt trött.

    Nån mer än jag som tycker att det är en helt otrolig pers att tex jobba när man är så här trött? Jag får veeeerkligen tvinga mig upp, gå på extrakrafter under dan, smyga iväg och sova på lunchen..osv. På helgen kan jag sova till halv tio, käka frukost, för att sedan vara URSÖMNIG igen och sova flera timmar till om jag inte tvingar mig att gå ut eller så.

    Hur hanterar ni andra tröttheten? Det känns inte som det är accepterat som en åkomma att bli sjukskriven för heller, trots att det faktiskt är jobbigare än feber och förkylning.
    Man orkar ju ett tag att tvinga sig till allt, men det känns som kroppen egentligen behöver vila. Hur ska man stå ut i flera månader till? Jag får verkligen ångest när jag tänker på det.

    Här kan vi iallafall snacka av oss lite och byta tips och idéer kring trötthet, ångest och andra grav-grejer!

  • Svar på tråden Peppingtråd för alla med extrem trötthet, ångest mm!
  • MERlight

    Jag håller också på att bli tokig på tröttheten! Jag kan inte somna på kvällarna och när jag väl somnat så måste jag ändå gå upp var och varannan timme för att kissa så det känns inte som att man är utvilad när man vaknar. Kommer konstant till jobbet en timme för sent på morgonen och orkar ändå inte jobba för hjärnan funkar ju inte som den ska! Jag går hem en timme tidigare än vad jag egentligen slutar och orkar sen inte göra nåt på hela kvällen!

    Självklart har jag kommit överens med min chef om detta arrangemang, så jag skolkar inte från jobbet. Men jag säger ju att jag har ju världens tur som har en sån chef!!! Skulle jag istället vara sjukskriven 25% så skulle jag förlora massor med pengar juh!

  • Sterna

    Jag har tur med en chef som placerat mig på ett lungt ställe med mycket vila.
    Tidigare graviditeter blev jag sjukskriven, första för övertrötthet och stress och andra för migränliknande huvudvärk (som kom av tröttheten)

  • Lilla V

    MERlight: Vilken tur att du kan få det ordnat så! Men med sån här trötthet som vi pratar om skulle man nog egentligen bara orka jobba kanske från 12-15.
    Man gör ju inget vettigt ändå på jobbet som du säger, när hjärnan inte funkar e man inte mycket till hjälp.
    Jag har också som tur är möjlighet de flesta dagar att komma och gå lite som jag vill, är egenföretagare. Men jag förlorar pengar på det...

    Men hur mycket trötthet ska man stå ut med innan man försöker bli sjukskriven? Jag är inte alls typen som brukar tänka i sjukskrivnings-banor...men jag börjar undra. MAn ska ju lyssna på sin kropp, och det kan jag säga att jag INTE gör när man tvingar sig iväg på morgonen.

    Tyckte till en början att det var lite "mysigt" att gå upp o kissa på natten, men det gör ju bara en ännu trötare!

    Finns det nån gång på dygnet ni/du känner er pigga och isåfall när? Ibland vet jag inte om jag ska lägga mig o sova (fast jag redan sovit 12 h) eller om jag ska tvinga mig ut o promenera eller nåt.

  • Lilla V

    Sterna: Vad har du för typ av jobb om du kan vila på jobbet? LÅter väldigt bra!

  • Sterna

    Lilla Vivvlan
    Sitter som OV på häktesförhandlingar, när det ine är några förhandlingar så har jag inget att göra utan kan vila hur mycket jag vill.
    Som idag hade vi en förhandling 13.30-14.00

  • MERlight

    Ja om det inte vore för att jag går på semester imorgon så vet jag inte hur jag skulle stå ut! Får väl se efter semestern vad och hur jag orkar. I längden är det ju ohållbart, man vill ju gärna vara liiiiite utvilad inför förlossningen också!

    Det känns som att jag är lika trött dygnet runt och just nu känns det som att jag kanske skulle orka vara effektiv ca 4h/dag. Nu går man ju omkring som en levande död. Vore bättre om man fick sova några timmar mer även om det blir för lite sammanhängande sömn så kanske man skulle orka göra något när man är vaken!


    Lilla V skrev 2007-06-28 14:50:56 följande:
    MERlight: Vilken tur att du kan få det ordnat så! Men med sån här trötthet som vi pratar om skulle man nog egentligen bara orka jobba kanske från 12-15. Man gör ju inget vettigt ändå på jobbet som du säger, när hjärnan inte funkar e man inte mycket till hjälp.Jag har också som tur är möjlighet de flesta dagar att komma och gå lite som jag vill, är egenföretagare. Men jag förlorar pengar på det...Men hur mycket trötthet ska man stå ut med innan man försöker bli sjukskriven? Jag är inte alls typen som brukar tänka i sjukskrivnings-banor...men jag börjar undra. MAn ska ju lyssna på sin kropp, och det kan jag säga att jag INTE gör när man tvingar sig iväg på morgonen.Tyckte till en början att det var lite "mysigt" att gå upp o kissa på natten, men det gör ju bara en ännu trötare!Finns det nån gång på dygnet ni/du känner er pigga och isåfall när? Ibland vet jag inte om jag ska lägga mig o sova (fast jag redan sovit 12 h) eller om jag ska tvinga mig ut o promenera eller nåt.
  • Lilla V

    Semester låter skönt! Hoppas du e lite piggare efter den.
    Jag ska jobba 3 veckor till, sen e jag ledig i 3 v.
    Ja, man får väl se sen hur det blir. Svårt att veta var man ska dra gränsen att nä nu ÄR det för mycket, nu ska jag inte jobba...
    För ibland kan jag liksom gå på överenergi på jobbet för att överhuvudtaget klara av det, och folk tycker att jag ser såå pigg ut. Men sen dimper jag ner näst intill död hemma istället, och man känner att det är inte sunt att tvinga sig att vara vaken hela dan.

    Har du lång semester? 4 v?

  • Linmin

    Jag är också otroligt trött jämt,vill bara lägga mej och vila. Har hört att tröttheten ofta avtar efter v 12 i graviditeten, men jag är i v 14, snart 15 och tröttheten har inte minskat.
    Vill inte jobba i helgen då jag jobba 10 - 20, både lör och sön.... *puh*

  • smultronrumpa

    Hej på er!
    Jag var oxå otroligt trött i början på min grav. sen en period i mitten tyckte jag att det va okej, men nu dom senaste veckorna så har tröttheten kommit tillbaka mer å mer.. Kan ju bero på att man inte får/kan sova ordentligt om nätterna pgr av kisseriet, foglossning, svettningar mm.. Kan tillägga att jag är i V.36 (35+5)

    Ta hand om er!

Svar på tråden Peppingtråd för alla med extrem trötthet, ångest mm!