• Jomppelina

    Vi som gillar retro inredning, kläder och detaljer!

    Oj, Tiden går snabbt, det var redan dags för en ny tråd!! Insåg att jag långt ifrån var ensam om att gilla äkta inredningsdetaljer, prylar, kläder etc, från 50- 60 och 70-talet.

    Här diskuterar vi runt, ger varandra goda tips och råd, samt visar våra fynd som vi har gjort både här och där. Alla tidsperioder är tillåtna så länge de inte är från nutid, i princip. "Moderna antikviteter" "Vintage" och "Retro" är trådens nyckelord!

    Har du tips på loppisar och auktioner så dela gärna med dig här!

    Tips på läsning och inspiration från Jemmifer:

    Hela familjens hobbybibliotek:

    Baskläder för dig som syr
    Batik och ljusstöpning
    Brodera med symaskin
    Brodera, klippa, sy
    Garderob för småfolk
    Kläder i olika material
    Korgarbeten
    Lättsydda accessoarer
    Mjuka leksaker
    Quiltat - praktiskt och snyggt
    Roliga mönstertryck
    Sköna baby- och småbarnskläder
    Sticka till familjen
    Sy för baby och barn
    Sytips för heminredning
    Sömnadstips för hemmet
    Träslöjd
    Utnyttja din symaskin
    Virka till hemmet
    Vävning som hobby
    Keramik
    Makramé

    Stora ideböckerna:

    Stora boken om antikt, gammalt och nästan nytt*
    Stora boken om att sticka och virka
    Stora boken om att vårda och renovera
    Stora boken om blommor i vas och kruka
    Stora boken om handarbete
    Stora boken om heminredning
    Stora boken om hobbyodling
    Stora boken om krukväxter
    Stora boken om livet förr
    Stora hemhandboken
    Stora husboken
    Stora julboken
    Stora samlarboken
    Stora trädgårdsboken
    Stora örtaboken
    Stora bakboken
    Stora boken om drinkar och drycker*
    Stora boken om fisk och skaldjur
    Stora boken om god och billig mat
    Stora boken om kött*
    Stora boken om sallader*
    Stora boken om smörgåsar & smörgåstårtor*
    Stora matboken

    De ideböcker med en * är INTE märkta "stora ideböckerna" men de har samma snitt och storlek. De är dock lite nyare än de som är märkta. Typsnitten skiljer sig också åt på bokryggen.

    Du som har tillägg till boklistan, komplettera den gärna, Inboxa mig. Om någon har böcker ur serien "en idé-bok" från icaförlaget, skall vi försöka få till en sådan lista med?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-05 09:36:00:
    Första tråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m19240261.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-05 09:41:39:
    Många av oss här inne "kilar även stadigt" med retrovagnstråden. Har du inte upptäckt retrovagnarna ännu, så är de väl värda en titt!! Haklapp erfodras dock, pg dräggelrisk:
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m22345110.html

  • Svar på tråden Vi som gillar retro inredning, kläder och detaljer!
  • Jomppelina

    Var i göteborg igår, på sjöfartsmuseet - som var sådär ett halvt nerköp- och eftersom stadsmissionen låg intill så gick jag in där väldigt förväntansfull. Men asså??? Var det bara det liksom?? Var nog en av de sämsta secondhandarna jag varit inne i, bokkällaren var ok annars var det inget kul alls. Myrorna skulle tydligen ligga i närheten men det hittade vi inte... om någon kan lämna vägbeskrivning på myrorna tas det tacksamet emot.

    Hade ju väntat mig att hitta loppisar som är bättre än våra egna när man ändå åker till storstan.

  • sara lois

    Suck.. jag vet. Dessutom är de ofta inte särskillt billiga. Myrorna ligger vid järntorget, dvs om man följer vägen som spårvagnarna går från stadsmissionen in mot stan ca 2-3km.


    BF 071119
  • Jomppelina

    sara lois skrev 2007-08-16 11:32:51 följande:


    Suck.. jag vet. Dessutom är de ofta inte särskillt billiga. Myrorna ligger vid järntorget, dvs om man följer vägen som spårvagnarna går från stadsmissionen in mot stan ca 2-3km.
    Jag brydde mig inte ens om att kika efter priser på kläderna, det var i stort sett bara kläder och så några hyllor med lite taffligt porslin etc. Att de ens har besökare? Frågade efter barnkläder, det hade ju kunnat vara kul, men inte ens det fanns. (hm, fast jag kanske inte BEHÖVER barnkläder liksom, men i alla fall... hade varit kul att SE i varje fall!).
  • sara lois

    Vad som ofta händer är att de som äger retro- och antik-butiker i stan hänger vid ex emmaus och myrorna när de tar emot sina leveranser. På så sätt kan de plocka åt sig det som är av värde för en billig peng för att sedan sälja det dyrt hos sig själva. Dvs det blir svårt att göra värdefulla fynd i stan.


    BF 071119
  • Jomppelina

    sara lois skrev 2007-08-16 11:35:36 följande:


    Vad som ofta händer är att de som äger retro- och antik-butiker i stan hänger vid ex emmaus och myrorna när de tar emot sina leveranser. På så sätt kan de plocka åt sig det som är av värde för en billig peng för att sedan sälja det dyrt hos sig själva. Dvs det blir svårt att göra värdefulla fynd i stan.
    Ahaaa... ja jag är ju själv lite taskig på det planet för jag kör alla retro kläder via nätet. Enda sättet för mig att överleva liksom. (eftersom det mesta hos mig är byteshandel, så måste jag ju hitta pengar någonstans).
  • Jomppelina

    sara lois skrev 2007-08-07 11:06:12 följande:


    Vet du om nå bra läsning vad gäller skandinaviska möbler från 1900-talet? Mest textil som nämns här ovan.
    Åh, såg den här frågan först nu. Nej, inte direkt något övergripande. Själv läser jag väldigt gärna handarbetslitteratur och tex allt i hemmet från olika decennier och där ser man en hel del, åtminstone av den typen av heminredning som varig gångbart hos "vanligt" folk.
  • sara lois
    Jomppelina skrev 2007-08-16 11:37:17 följande:
    sara lois skrev 2007-08-16 11:35:36 följande:Ahaaa... ja jag är ju själv lite taskig på det planet för jag kör alla retro kläder via nätet. Enda sättet för mig att överleva liksom. (eftersom det mesta hos mig är byteshandel, så måste jag ju hitta pengar någonstans).
    Jo, men det ger ju i alla fall alla möjligheten att köpa dina kläder.
    Ska man fynda får man nog bege sig utanför stan, eller gå på auktioner kanske.
    BF 071119
  • Jomppelina

    sara lois skrev 2007-08-16 11:40:40 följande:


    Jo, men det ger ju i alla fall alla möjligheten att köpa dina kläder. Ska man fynda får man nog bege sig utanför stan, eller gå på auktioner kanske.
    Här är det i stort sett aldrig kläder på auktioner. Alla moderna barnkläder finns ju i butiken i varje fall, och där håller jag priserna så lågt jag bara kan.
  • Jomppelina

    Någon som har gjort något roligt loppisfynd det senaste? Själv har jag inte ens sett en loppmarknad på vykort det sist, bortsett från den jag håller på att packa ner. Det är mest glas och jag måste erkänna att jag inte kan ett skvatt om glas, och sen är det väldigt mycket kläder och textiler något som förstås ligger mig extra varmt om hjärtat. Möblerna har jag inte kommit till ännu, och inte mattorna heller, utan vi har börjat med det mest tidsödande, att sortera småpillemoj och tidskrifter etc. Men jag hade inte kunnat förutana hur mycket jobb det här innebar... och det fylls på hela tiden. Nu börjar vi dock se en ände på det, men mitt hem ser mest ut som en soptipp. I varje hörn ser man kartonger och kartonger och säckar och kartonger. Men det får bli nästa problem när loppisen är tömd.

  • tushita

    Inga fynd här, men dock vindrensning hos päronen. Först visste jag inte riktigt var jag skulle börja. Fastnade i mammas gamla betyg, hittade en gammal klippdocka, snurrade runt och suckade. Där finns tusen miljoner saker! (Tänkte på dig Jomppe! Vilket jobb ditt rensande måste vara!!!) Men så kom pa upp och hjälpte till, så nu är jag ägare till en del vackra tyger, en läcker pall och en hel del andra goa grejor!

Svar på tråden Vi som gillar retro inredning, kläder och detaljer!