• Trasslan

    Proteinpulver och amning?

    Hej!
    Satt idag och pratade med en kompis som börjat dricka en proteindrink innan hon ta morgonpromenaden med vagnen. Jag frågade om det var okej att göra det när man helammar och hon svarade ja. Men jag är inte helt övertygad, så jag tänkte höra om ni vet om det är okej eller inte? Drack ni proteinpulver när ni ammade?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Proteinpulver och amning?
  • Meli o Neo

    Jag drack proteindrinkar innan gravven. Varken under gravv eller amning och har aldrig återupptagit drycken.
    Känner olust inför att inta saker i pulverform, känns så kemiskt. Hellre äta proteinrik kost, som kött och bönor.

    För mycket protein belastar kroppen (njurarna) negativt. Ska återkomma med mer exakta uppgifter.

  • Trasslan

    Tack för ditt svar..Håller med om att det känns kemiskt..

    Det är ingen annan som vet?

  • Meli o Neo

    Jag skulle nog ta och kolla med en riktig dietist om jag vore du. Kanske får du nyttig info som din väninna kan behöva ta del av....?

  • diamonden

    tror inte det är farligt alls faktiskt. proteinpulver är bara protein i pulverform. det är precis samma sak och har samma effekt som att äta väldigt mycket kött :) det är inte farligt, enda effekten jag känner till är ökad muskeltillväxt vid träning.

  • Meli o Neo

    diamonden:

    För stort intag av kött är absolut inte bra för kroppen. Särskilt mörkt kött är dumt. Det tar lång tid för kroppen att bryta ned. Bösta köttet är det ljusa, dvs kyckling och fisk. Mycket proteiner utan negativa effekter på kroppen som mörkt kött.
    Ett stort intag av proteiner i pulverform har oxå belastande effekt på njurar och lever, precis som mörkt kött.


    I programmet Du är vad du äter, så avgiftar dom ju kroppen genom att t ex ta bort allt kött.

  • diamonden

    I programmet du är vad du äter framhärdas extrem diet tycker jag...det är hälsodrinkar och inget kött osv. Och det är då inte något att leva eftersom mamma anser jag :)

    En proteindrink innehåller ungefär lika mycket protein som en vanlig måltid med mycket kött, så om man känner att man inte får i sej tillräckligt mycket protein är en proteindrink om dagen ett bra tillskott anser jag.

    Om man däremot redan äter en varierad och balanserad kost med tillräckligt mycket protein i så finns ingen anledning att dricka proteindrinkar, såvida man inte är ute efter att bygga muskler som en kroppsbyggare (och det verkar ju inte hon vara).

  • diamonden

    Ps. I du är vad du äter har proteindrinkar ibland rekommenderats för de som vill öka sin muskelmassa och lättare bränna fett ;)

  • Meli o Neo

    diamonden:

    Jag tycker du har rätt i sak, fast i teveprogrammet gör dom ju proteindrinkar av alger och örter och malda frön osv, som proteinintag och liknande. Det är inte direkt Gymgrossistens pulver, eller vad man ska säga.
    Men visst programmen handlar ju om att avgifta kroppar från gifter och övervikt. Men kan vara intressant perspektiv ur hälsoaspekt.

    Hörde på SVT-nyheterna imorse att svenskarna ökat sitt köttintag till 42 kg/pers+år. Jag tycker det är galet mycket.

  • Xplendid

    Hej

    Tänk bara på att proteinpulver är oftast gjort på vassle som kommer från kon. Och det är ju inte helt ovanligt att bebisar reagerar på eller till och med inte tål komjölksprotein och pga det får koliksymotom. Annars ofarligt vad jag vet.

Svar på tråden Proteinpulver och amning?