• Jenny70

    Vad kostar p-piller till katt??

    Då måste man först göra ett veterinärbesök, antar jag. När bör det göras?

    Vi har haft kattungar två år på rad nu, ska behålla en hona från denna kullen & jag vill INTE ha fler kattungar se´n!! Det är ju hur gulligt som helst. I början. Nu när dom är 10 veckor är jag så sanslöst trött på dom!! Klänger i gardinerna & gud vet vad!

    Måtte dom flytta hemifrån snart!  

    Är det så, att honkatten bör ha fått en kull innan hon steriliseras? Varför?

    Finns där nå´n fördel med p-piller??

  • Svar på tråden Vad kostar p-piller till katt??
  • Pelilla

    Uch nej, jag säger om de andr: strunta i p-piller, min mammas katt fick så mkt knutor och cancer av dem att vi var tvugna att avliva den lilla stackaren... :(

  • globetrotter2000

    Sluta, ni skrämmer livet ur mig, min lilla tös har ätit p-piller i några månader nu!! Vill inte hon ska ha kull nu, men i framtiden kanske.. Hur länge kan dem gå utan risken för cancer ökar !?

  • Sofia t

    Veterinärer säger att dom kan gå på det regelbundet några år utan att det är någon fara. Men kommer inte ihåg exakt va dom rekommendera. Men ring en veterinär och fråga. det är nog säkrats.


    globetrotter2000 skrev 2007-08-01 22:18:47 följande:
    Sluta, ni skrämmer livet ur mig, min lilla tös har ätit p-piller i några månader nu!! Vill inte hon ska ha kull nu, men i framtiden kanske.. Hur länge kan dem gå utan risken för cancer ökar !?
  • globetrotter2000

    Sofia t skrev 2007-08-02 13:14:47 följande:


    Veterinärer säger att dom kan gå på det regelbundet några år utan att det är någon fara. Men kommer inte ihåg exakt va dom rekommendera. Men ring en veterinär och fråga. det är nog säkrats.
    Okej, tack så mycket ska göra det!
  • Jonaz77GBG

    Vad jag har hört så är P-piller till katter inte så noga testade så de finns massa biverkningar av dom, så som knutor och tumörer. Sen vet jag av erfarenhet att man inte skall ta kullar på katter som har gått på p-piller för kattungarna kanfå defekter i sin tur, missbildningar som man inte ser och sämre emunförsvar mm. Så mitt råd är att kastrera och om man vill ta kullar så får man ha honan i löp tills man är klar med det. /Jonas

  • silvanus

    det kostar runt 150 kr för ca 1 år

    jag fick bara utskrivet p-piller en gång till min katt men nu är hon en lycklig kastrat, hon har aldrig haft det så bra som nu

  • dekad
    Jonaz77GBG skrev 2007-08-02 13:49:57 följande:
    Vad jag har hört så är P-piller till katter inte så noga testade så de finns massa biverkningar av dom, så som knutor och tumörer. Sen vet jag av erfarenhet att man inte skall ta kullar på katter som har gått på p-piller för kattungarna kanfå defekter i sin tur, missbildningar som man inte ser och sämre emunförsvar mm. Så mitt råd är att kastrera och om man vill ta kullar så får man ha honan i löp tills man är klar med det. /Jonas
    Man ska iaf inte låta en hona sluta med piller och para på första löpet. Man ska först låta hormonerna lämna kroppen, vet inte hur många löp som rekommenderas däremellan...2 kanske?
    Om en hona äter piller när hon är dräktig finns en viss risk för att ungarna blir missbildade. Men det finns många många uppfödare som låter en hona gå på piller ett tag för att vänta in lämplig tidpunkt för att skaffa ungar, och det föds vad jag vet inte fler missbildade ungar i såna kullar än i sådana där honan aldrig ätit piller.
  • Ninda

    Jag är nyfiken på om det är en raskatt den här tråden handlar om? Handlar det om stamtavla och att senare kunna producera kattungar till försäljning och utställningar m.m.? Annars finns det redan ett aldrig sinande förråd av fina kattungar som är i ständigt behov av ett gott hem. Jag är rädd för att det ofta handlar mer om det som min pappa alltid önskade min hund, att han skulle få "yngla av sig" en gång i livet innan han dog... Jisses! Vovven var lycklig ändå trots att pappas önskan aldrig uppfylldes. Vi människor tänker ofta egoistiska tankar som egentligen inte har nån mening för våra djur.

  • Ninda

    Ok, noterade just att trådstartaren och globetrotter2000 var olika personer. Frågan i mitt förra inlägg kanske är riktad mer till globetrotter2000 i så fall. Fast ni behöver egentligen inte svara... Jag bara ventilerar!

Svar på tråden Vad kostar p-piller till katt??