• Nyfiken gul

    Min son har ADHD....

    I tisdags var min snart 9-årige sons utredning klar... Han har ADHD o har nu fått medicin att prova...

    O hela jag är i uppror... Jag visste ju att nånting var fel men nu känns det så hemskt när han väl fått namn på sitt fel...

    Jag själv har Asberger o minns hur jag själv har vuxit upp o haft det i skolan o jag vill verkliigen inte att min son ska uppleva samma sak...

    O jag känner mig så hemsk som förälder... är det mitt fel att han fick ADHD eftersom jag också har diagnos??

    Jag har så mycket tankar...

    Behöver någon att bolla med!!

  • Svar på tråden Min son har ADHD....
  • Emil i Lönneberga

    Jag kan tycka att det är konstigt att han har adhd och inte aspberger som dig.

  • Emil i Lönneberga

    Adhd är ju genetiskt. Jag är helt säker på att min dotter har adhd. Jag ska snart till läkarn och påbörja min utredning. Henne vill jag ta redan nu.

  • nickibella

    förlåt att jag frågar nyfiken gul....vad har din son för symtomer och hur har han betett sig?

  • Kålrot

    Diagnoser kan ju ändras också. När din son blir äldre är det inte säkert att han har den diagnosen längre. Och vår son har ADHD trots att vi föräldrar inte har det. Vissa drag hos honom kan vi känna igen oss i, men inte så extremt som det blir hos honom.

    Man har ju som förälder anlag för en massa gener, bra och dåliga. Man vet ju inte vad barnen ärver för några. Jag tycker inte du ska anklaga dig siälv. Det är sån´t man aldrig vet hur det blir.

    Och eftersom du har liknande upplevelser som din son så vet du ju hur det är och kan nog bättre förstå och stödja honom i oölika situationer.
    Jag själv vet inte hur vår son känner sig, det är svårt att föreställa sig hur världen är för honom. Jagglömmer lätt att han inte tänker och känner som oss, och blir lätt frusterad på honom. Sen får jag dåligt samvete för det.

    Och jag tyckte det var skönt att få en diagnos för då vet vi vad som är fel, vad han har svårt med och vad han är duktig på. Det är lättare att kräva hjälp i skolan också.

    Lycka till!

  • Nyfiken gul
    nickibella skrev 2007-08-08 21:50:43 följande:
    förlåt att jag frågar nyfiken gul....vad har din son för symtomer och hur har han betett sig?
    Framför allt är det skolan som inte fungerar som den ska, han har svårt att hänga med i undervisningen när det gäller att sitta still o koncentrera sig och framförallt FOKUSERA på det man ska göra under lektionstiden.

    Han ska börja 3:an nu i höst men har fortfarande inte lärt sig mycket av det han ska kunna för åk 2.. så vissa bitar ska han få läsa om helt enkelt...

    Han har inga raseriutbrott - men däremot svårigheter med att lyssna o ta till sig av det man säger åt honom - vilket resulterar i att man står o tjatar och gnäller på honom som om han vore 4 år fortfarande...

    Han är klipsk o närvarande o har inga tendenser mot autismhållet  - vilket jag är glad för...
    Han är väldigt impulsiv o handlar först o tänker sen vilket gör att det hela tiden händer saker omkring honom som inte alla gånger är så himla bra...

    Detta är bara några saker som vi kommit fram till under utredningens gång....
  • hampus04

    Det är inte ärftligt med ADHD! Har du kontakt med någon föreningen till exempel attention? Sök stöd hso andra föräldrar.

  • Nyfiken gul
    Kålrot skrev 2007-08-08 21:54:42 följande:
    Diagnoser kan ju ändras också. När din son blir äldre är det inte säkert att han har den diagnosen längre. Och vår son har ADHD trots att vi föräldrar inte har det. Vissa drag hos honom kan vi känna igen oss i, men inte så extremt som det blir hos honom.Man har ju som förälder anlag för en massa gener, bra och dåliga. Man vet ju inte vad barnen ärver för några. Jag tycker inte du ska anklaga dig siälv. Det är sån´t man aldrig vet hur det blir.Och eftersom du har liknande upplevelser som din son så vet du ju hur det är och kan nog bättre förstå och stödja honom i oölika situationer. Jag själv vet inte hur vår son känner sig, det är svårt att föreställa sig hur världen är för honom. Jagglömmer lätt att han inte tänker och känner som oss, och blir lätt frusterad på honom. Sen får jag dåligt samvete för det.Och jag tyckte det var skönt att få en diagnos för då vet vi vad som är fel, vad han har svårt med och vad han är duktig på. Det är lättare att kräva hjälp i skolan också.Lycka till!
    Fast liksom Asberger så blir man aldrig AV med diagnosen - men man kan utveckla den till nästan obefintlig.. men diagnosen har man dock kvar livet ut...

    Jo jag vet att jag har ett litet försprång eftersom jag möter honom på en helt annan nivå än vad andra omkring mig gör o det känns väl som en liten tröst faktiskt.. Jag kan förstå alla tokigheter han hittar på även om jag givetvis inte försvarar det han gör...

    Tack för dina tankar!!
  • Emil i Lönneberga
    hampus04 skrev 2007-08-09 16:14:26 följande:
    Det är inte ärftligt med ADHD! Har du kontakt med någon föreningen till exempel attention? Sök stöd hso andra föräldrar.
    Inte ärftlig?? Varför blir man då tillfrågad om det finns i släkten?
  • Nyfiken gul
    Emil i Lönneberga skrev 2007-08-09 16:50:46 följande:
    Inte ärftlig?? Varför blir man då tillfrågad om det finns i släkten?
    det måste inte vara ärftligt - men det är oftast den vanligaste orsaken till att ens barn får ADHD/Asberger eller andra liknande diagnoser...

    Precis som med Downs o andra typer av funktionshinder kan det även uppkomma slumpartat...

    Jag har Asberger men ingen annan i släkten har det eller någon anna form av diagnos..
Svar på tråden Min son har ADHD....