• Anonym (klåda­n)
    Äldre 11 Aug 20:55
    58977 visningar
    25 svar
    25
    58977

    Rodnad, klåda & svullnad i underlivet - vad kan det vara?

    Jag mår verkligen åt helvete nu!

    Jag och min sambo har inte haft sex mer än två gånger på fyra månader, detta pga depression från hans sida och totalt avsaknad av sexlust.
    Ingen av oss har heller varit otrogen. Han har ju inte haft lust överhuvudtaget, och jag har inte tittat åt en annan karls håll - jag älskar ju min sambo!
    Jag vet att en dag kommer lusten tillbaka, och efter lite medicinförändringar så kom åtminstone potensen tillbaka

    Senast vi hade sex var för tre dagar sen. Efter det har det blivit väldigt konstigt.
    Min klitoris är svullen och lite hård.
    I stort sett hela området runt öppning, blygdläppar och klitoris är rött och irriterat.
    Det kliar nåt så fruktansvärt. Men samtidigt gör det ont. jag torkar mig gärna med strävt toalettpapper, för att det känns bra, samtidigt som det gör ont. Förstår ni?

    Kan tillägga att jag efter sista sexet vi hade (för tre dagar sen), fick en mindre blödning. Detta var ca 8-9 dagar efter sista mens. Så det var ingen antydan till kommande ägglossning eller mens. Men jag tror nog att det kan ha att göra med att det var längesen (!) vi hade sex sist, tror ni inte det?

    Jag försökte titta i spegeln förut, och när jag försiktigt "öppnar" hela altet, så är slemhinnorna vita och bleka inuti. Fast väldigt mjuka.

    Var hos en gynekolog för fert.utredning för ett tag sen. Då såg han att jag hade haft klamydia men att det var utläkt (jag fick dock medicin ändå), och min sambo hade inte ett spår av det (fick dock samtidigt medicinering som mig)! Han testade dock positivt för hepatit C!
    Han frågade om jag gjort nåt cellprov då han tittade in där nere. (Jag är 23). Det har jag inte, så han tog prover. Men då jag visade pos. på klamydia så skulle han ta om proverna. Han hävdade starkt att han inte såg nåt konstigt men att det var bäst att ta proverna ändå. Han skulle ta om dom vid vårt återbesök, men när vi kom tillbaka efter nån månad så var det inte ett ord om cellprovstagning. Det var i maj månad som vårt återbesök var.

    Jag ska nog ringa sjukhuset i veckan o beställa tid.
    Men jag är otroligt rädd och nervös.
    Vad kan det vara?
    Är det nån som har en aning?

    Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Rodnad, klåda & svullnad i underlivet - vad kan det vara?
  • Anonym
    Äldre 12 Aug 21:18
    #11

    Kan vara annan bakterie infektion också, jag tänker på blödningen. Jag hade gått till doktorn och fått det kollat.

  • Anonym (klåda­n) Trådstartaren
    Äldre 13 Aug 18:14
    #12

    Anonym: bakterie infektion? vad kan detta innebär för följder?

    För övrigt, jag ringde till gyn på sjukhuset idag. En barnmorska svarade. Jag förklarade mina problem och bad om en tid för kontroll (trots min skräck för att vresa upp "härligheten" för en främling!). Men det hon trodde på vad att jag kunde gå till apoteket och köpa Canesten (piller + salva). Jag skulle tydligen inte komma dit, bara om besvären finns kvar efter avslutad Canesten behandling...

    Sagt och gjort, jag åkte GENAST och köpte Canesten. Har smort in hela paketet för första gången nu. För typ 30 min sen. Det bränner som fasen, vilket ger mig en förhoppning om att det ändå kanske var rätt "diagnos" så att säga... så nu gör jag inget annat än att hoppas.

    Hon sa att även rodnad och svullnad tydde på en svampinfektion, en ngt kraftigare sådan i hennes ord. Vi får väl se...

  • Anonym (moi)
    Äldre 13 Aug 18:17
    #13

    Penicillin och antibiotika mot klamydia kan ge upphov till svampinfektion! Jag fick svamp efter att jag behandlats för klamydia, till exempel.

  • Anonym
    Äldre 13 Aug 18:58
    #14

    jo jag har haft en hel del svamp infektioner så visst kan man få svullnad och rodnad men jag behandlade mig med svampmedicin men det gick inte över och då visade det sig att det var en bakterieinfektion. Det blev bättre efter det att jag ätit antibiotika men jag är fortfarande inte bra. och jag är så trött på gynmottagningen jag går till. Så jag vet varken vad det är eller vad det beror på...

  • Anonym (klåda­n) Trådstartaren
    Äldre 14 Aug 13:11
    #15

    Svar till er båda: Jag vet inte riktigt, jag vågar inte ropa hej än, men det har hittills bara blivit bättre av canesten. Det kliar inte alls längre (förutom när jag antingen varit utan salvan för länge, eller när jag precis smort på den)
    Att det bränner när jag tar canesten tar jag enbart positivt - då verkar det ju iaf som om den gör nån nytta

    Så jag hoppas att det inte är nåt mer avancerat än såhär, jag har haft såna extrema inbillningar - som cancer och grejer. Det har vart jättejobbigt...

  • Anonym (först­år...)
    Äldre 14 Aug 13:43
    #16

    jag har haft preics som du beskriver det...och det kommer oftast efter sex...nu kan det ju bero på att jag är gravid och är mera öm och skör där nere (har aldrig haft problem förut) så det har blivit att vi slutat med sexet nu...eller iaf just sexakten...för att jag inte ska få det igen..tänkte söka upp hjälp om det fortsätter efter graviditeten...men det återstår ju att se...jag har testat med pevaryl men det har inte funkat, har oxå provat iduminsalva och det hjälpte lite..Det är ju annars väldigt bra att lufta och gå med luftiga byxor och använda bomullstrosor...hoppas det blir bättre...lycka till!

  • Anonym (klåda­n) Trådstartaren
    Äldre 14 Aug 23:51
    #17

    Anonym (förstår...)
    Skönt att det finns fler, eller ja att ni finns betvivlar jag inte, men det är skönt att man kan få höra nåt av de som haft de själva...
    Jag har ju hjälp de äldre (på jobbet) med pevaryl o trodde att de va de bästa.Men enligt bm skulle jag använda canesten. O tro på fasen, det hjälper ju!! =) Det svider inte eller nåt nu, enbart vid enstaka tillfällen, å då har ja bara haft de ett dygn! =) De sved lite när ja va o badade innan (i insjö). Men de såg ja som naturligt eftersom de ändå inte står riktigt rätt till där nere...
    Jag är näst intill utan sex här... haft sex typ två gånger på fyra månader. Men så nu, efter sista gången, så kom det här som ett brev på posten. Sambon, den stackarn, är ju lite nojjig för vad det är, men han är lättad nu när canesten hjälper. Men han säger det, han vill inte ha champinjoner i stången ;) Men innan va han lite rädd för att ja skulle sprungit runt med andra eller nåt å dragit på mig nåt "icke önskvärt" men så är ju inte fallet...

  • Anonym (först­år...)
    Äldre 15 Aug 10:16
    #18

    Då vet vad ju vad jag ska testa om det kommer tillbaka sedan=) finns det oxå på apoteket? alltså canesten?
    BM sa att det är viktigt att inte tvätta med tvål oxå, man skulle hellre ta olja eller babyoil och tvätta med....

    Anonym (klådan) skrev 2007-08-14 23:51:51 följande:


    Anonym (förstår...)Skönt att det finns fler, eller ja att ni finns betvivlar jag inte, men det är skönt att man kan få höra nåt av de som haft de själva...Jag har ju hjälp de äldre (på jobbet) med pevaryl o trodde att de va de bästa.Men enligt bm skulle jag använda canesten. O tro på fasen, det hjälper ju!! =) Det svider inte eller nåt nu, enbart vid enstaka tillfällen, å då har ja bara haft de ett dygn! =) De sved lite när ja va o badade innan (i insjö). Men de såg ja som naturligt eftersom de ändå inte står riktigt rätt till där nere...Jag är näst intill utan sex här... haft sex typ två gånger på fyra månader. Men så nu, efter sista gången, så kom det här som ett brev på posten. Sambon, den stackarn, är ju lite nojjig för vad det är, men han är lättad nu när canesten hjälper. Men han säger det, han vill inte ha champinjoner i stången ;) Men innan va han lite rädd för att ja skulle sprungit runt med andra eller nåt å dragit på mig nåt "icke önskvärt" men så är ju inte fallet...
  • Anonym (konst­igt)
    Äldre 17 Sep 11:28
    #19

    TS:
    Känner igen mej så mycket i det du skriver.
    Har ny partner sen någon månad tillbaka. Vi har haft sex fem gånger. Har aldrig haft problem med underlivet tidigare. Men så plötsligt började jag få mens efter bara två veckor sen senaste mensen(har haft oregelbunden mens i ett år, då jag slutat med minipiller, och har haft väldigt långt emellan mensperioderna innan).
    Efter några dagar började ömma rejält precis i hålet. Inga problem att kissa, asså det svider inte eller nånting. Men däremot e det så skönt att torka sig efteråt... känns som att man kan hålla på å torka síg i evigheter. Det kliar inte direkt hela tiden, utan har en underlig känsla bara... lixom bränner el. känns som att man har en tampong som trycker på i öppningen (skitsvårt att förklara känslan).

    Trodde att det var svamp (eftersom jag inte har så stor lust att gå till gynekolog jsut nu) så jag gick till apoteket och köpte Canestan. Har använt det två nätter av tre och tycker inte att det känns som att det blivit bättre än.... kanske lite. Däremot så har jag ju mens nu oxå (som börjar avta) och det stod att man helst inte skulle använda det under mens... men jag var ju tvungen att påbörja behandlingen för jag vill ju bli av med "skiten".

    Kan dock tro att det kan vara svamp oxå pga av jag börjat raka hela alltet där nere (aldrig gjort tidigare) plus att jag börjat duscha och tvätta mej med tvål (vilket man inte bör göra heller) där nere flera gånger om dagen... så jag tror att det är pH värdet som rubbat sig lite kanske... eller vad vet jag???
    Försvinner det inte under denna veckan så måste jag naturligtvis gå å kolla mej. Kan ju vara nåt annat oxå...

  • Anonym (klåda­n) Trådstartaren
    Äldre 17 Sep 14:19
    #20

    Hej igen... efter mycket om och men så fick jag komma till en LÄKARE som kollade detta, med tanke på att huden faktiskt lossnade till slut... extremt ont gör det! Verkar som om det är en långt gången svampinfektion.
    Fick ett blått piller (kapsel) som jag inte minns vad den hette, men det var nåt starkt helsike som skulle döda alla onaturliga organismer. Samt att jag ska ta pevaryl vagitorier 12 dagar i sträck samtidigt som jag smörjer med pevisone (typ pevaryl med kortison) morgon och kväll i 10 dagar. Efter dessa 10 dagar ska jag fortsätta att smörja morgon och kväll med pevaryl salva i 10 dagar till. Kan även tillkommit en UVI som utreds nu, får svar i början av veckan...

  • Anonym (konst­igt)
    Äldre 17 Sep 21:42
    #21

    OJ... nu blir jag lite orolig..
    Men det kliade på dej hela tiden el?
    På mej kliar det inte, det bara känns konstigt plus att det är sååå skönt att torka/gnida sig där nere. Sen det här med att jag fick mens, som inte ser ut som mens utan mest som blödningar bara... mycket konstigt.
    sen känns det som att det rinner hela tiden, typ som när man har mens när man känner att det "droppar" typ. Fast det gör det inte, det är bara känslan...

    Måste nog oxå kolla upp det om det snart inte försvinner

  • Trixie­Annika
    Äldre 18 Sep 00:36
    #22

    det har gått i perioder... ibland kliade det mkt, ibland inte alls... det var jättekonstigt... o när de inte var så mkt besvär trodde jag nästan att de skulle bli bra, men ack vad jag bedrog mig...
    jag ska ha mens idag faktiskt... men jag har haft blödningar ständigt i en vecka nu. inga stora. bara lite smådattar... lite då o då... o de e knappt rött, bara rosa... de kommer inte i trosorna heller, bara på papper när jag torkar mig...
    den där "goa" känslan när man torkar sig har förvunnit nu med hjälp av kortisonet... men besvären är inte helt borta... men det kanske kommer det också... hoppas det...
    jag tycker att du ska ringa din vårdcentral... säg som du känner och att du inte orkar ha det så. jag har också en fobi för gynstolar... men det var det värt! jag lovar... det gör inte ont, tänk bara på att "nu blir det bra, nu försvinner det", så kommer allt gå finfint! sen får du rätt behandling...

  • Anonym (konst­igt)
    Äldre 18 Sep 08:43
    #23

    Jag borde egentligen kolla upp, men idag, framtills nu ialf, så känns det bra faktiskt. Har använt alla tre Canesten nu och har smörjt in mej... så nu känns det inte så mycket faktiskt. Blodet började avta igår oxå, så nu e det inte så mycket av den sorten heller. Imorse när jag torkade mej kändes det heller inte så farligt... så jag hoppas verkligen att det e på väg att ge sig...
    Jag ger det några dagar till, sen får jag kolla upp.

  • Anonym
    Äldre 18 Sep 12:20
    #24

    svamp?

  • Anonym (klåda­n) Trådstartaren
    Äldre 18 Sep 22:45
    #25

    Anonym (konstigt): gör så... en vanlig svampinfektion läker oftast ut på canesten av vad jag fattar...

    Anonym: ja, för min del var det svamp iaf. en kraftig sådan som inte ville ge sig. har fortfarande riktiga besvär av den, trots alla behandlingar. men det börjar ge sig lite nu tror jag. efter kontakt per telefon med gyn vart jag rek. canesten men detta funkade inte. när det även började blöda, och jag till slut knappt kunde gå (pga smärtan det gav), var jag ju tvungen att söka läkare på min ort. nu är det åtminstone bättre. men kan även vara uvi till denna infektion, och kommer utredas vidare om det kan vara något mer allvarligt... vi vet inte ännu... men prover är skickade...

Svar på tråden Rodnad, klåda & svullnad i underlivet - vad kan det vara?