• jajajaja

    Någon som kan bidra med fina SERBISKA namn

    Min kille är från serbien, och vi vill därför gärna ha ett serbiskt namn på vårt barn.
    Jag har googlat men hittar bara några få som upprepas på alla sidor, tyvärr har jag inte fastnat för någon av dom.

    Är det någon som kan hjälpa med med fina serbiska namn? Både pojknamn och flicknamn tack

  • Svar på tråden Någon som kan bidra med fina SERBISKA namn
  • bubili

    Danilo var montenegriansk men vissa serber ger det
    Annars(mina favoriter) och lite till
    Aleksandar,
    Aleksa,
    Boris(ioforsig rysk, men väl använt)
    Igor(samma sak)
    Ivan/Jovan
    Pavle,
    Janko
    Marko(jättevanligt hos serber som bor utomlands)
    Luka(samma som hos MArko)
    Stefan/Stevan
    Goran
    Zoran
    Srdan(som min man)
    Borislav
    Bozidar
    Milan
    Ognjen
    Andjelija/Andjelina

    Jovana
    Tijana/Tihana
    Teodora
    Snezana
    Natasha
    Masha
    Marija
    Jelena(mitt vackra namn
    Jadranka
    Ubavka
    Stevanka
    Milica
    Ognjenka

    KOmmer på flera och återkommer

  • Valkyriah

    Tarik och Amra


    Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • bubili

    VAlkyriah, det var liiiiiiiiiiiiiiiite lågt. Jag hoppas att du gjorde det för att du inte kan och inte i syfte att provocera

  • Valkyriah
    bubili skrev 2007-08-14 17:09:42 följande:
    VAlkyriah, det var liiiiiiiiiiiiiiiite lågt. Jag hoppas att du gjorde det för att du inte kan och inte i syfte att provocera
    ursäkta?

    Min sambos kusins barn heter så.

    du får gärna förklara vad du menar,för förstår uppriktigtsagt inte
    Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • bubili

    om dem heter så så är dem med största sanolikhet inte serber...
    och eftersom ämnet är fortfarande så känslig och infekterat så kan man kanske akta sig lite om man inte är säker.
    Och, ett bra råd är att inte kalla din sambos kusiner för serber, tror verkligen inte att dem kommer att upskatta det...

  • Rosana

    bubili; Har läst tråden nu och...reagerade du över att namnen var muslimska? Jag har en granne från Serbien, han heter Samir och är muslim. Ursäkta om jag tränger mig in , men lite nyfiken bara.Du får gäna förklara för jag vet inte men vill lära mig!

  • bubili

    som du säger,han är muslim....så han har inte serbiska namn

    jag bryr mig inte, verkligen, men med tanke på vad som har hänt och hur folk är fortfarande känsliga så måste man respektera!

  • Rosana

    Ok! Nu fattar jag! Skillnaden! Borde ju förstått innan, hör ju själv skillnaden på ett muslimskt och ett ickemuslimskt namn! bubli, tack för att du förklarade! Tror inte att det var illa ment rån någons sida - bara okunskap. Förstår om det är känsligt för dig, men alltså - bara okunskap, åtminstone från min sida.

Svar på tråden Någon som kan bidra med fina SERBISKA namn