• eleena

    Vi som gör egen barnmat - recept

    Skriv in era bästa recept (och alla andra...)!

    Diskussioner sker i den andra tråden!

    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20882654.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 12:11:54:
    Diskussionstråden...
    Vi som gör egen barnmat - del 2:

    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23932981.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:16:02:

    INGA FRÅGOR ELLER DISKUSSIONER I DENNA TRÅDEN, det finns en annan avsedd för detta! Det blir svårt att hitta recept etc om det finns en massa inlägg "ivägen".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:18:33:
    De flesta recept kan användas från det att barnet äter portioner, inte bara smakisar.

    Om man har en liten bebis så mixar man mer, en äldre så kan man lämna bitar.

    Det är upp till var och en att själva ta ställning till när man vill införa ett visst födoämne, om man vill diskutera detta GÖR MAN DET I DEN ANDRA TRÅDEN!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 12:14:19:
    Ny tråd då denna snart tar slut...

    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730444.html

  • Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept
  • lisen11

    Hej
    Här kommer ett bra tips på en kycklinggryta som jag brukar göra till min son som är 7 månader. Den är jätte god!

    1 kycklingfilé
    1 palsternacka
    2 morötter
    2 potatisar
    smör
    1½-2 dl vatten
    1½-2 dl grädde (jag brukar använda mellangrädde)
    ½ tärning grönsaksbuljong
    1 krm timjan

    Skär kycklingen i bitar. Hacka rotsakerna i bitar. Koka upp vatten och lägg i kyckling, rotsaker, grönsaksbuljong, grädde och en klick smör. Koka ca 8 min så kycklingen är genomkokt och rotsakerna mjuka. Kör i mixer och tillsätt timjan.

    MUMS!

  • eleena

    God thaikyckling utan mjölk

    Hacka en kycklingfile och stek på svag värme i (liten) kastrull, i lite margarin. Tillsätt ca en tredjedels burk kokosmjölk, lite mindre än en halv tesked röd currypasta och ett litet knippe broccoli. Peppra med lite vitpeppar och koka en liten stund (svag värme, gärna med lock för att bevara vitaminer) till kycklingen och broccolin är klar. Mixa med mixerstav till önskad konsistens. Servera med exempelvis couscous.

    Resten av familjen kan äta resten av kokosmjölken i en likadan gryta, fast med lite salt...

  • eleena

    Kan dela med mig av en annan Vile-favorit:

    Hacka kyclingfilé och stek på låg värme (4:an eller motsvarande 8 etc) tills vit. Hacka ner en klyfta vitlök (obs hacka ej pressa, då blir det nog för starkt) och krydda rikligt med örtagårdskrydda (st maria tror jag). Fyll på med ett par matskedar (rejäla) cremefraise, (mindre än en kvarts hönsbuljong) samt ett par släta teskedar socker (annars blir det så surt - blä) och låt koka ett par minuter. Mixa efter behov. Till detta serverade jag bulgur, mixad en hel del, dock ej "flytande". Blir två till tre (fyra ev) portioner. Kan med fördel serveras med morotspure "på sidan".

    Vuxna kan äta samma fast inte mixad då... gott och snabbt!

  • Frugan80

    lisen11: innehåller inte buljongtärningar mycket salt? Småbarn ska ju inte äta salt alls...

  • eleena

    Kokt spätta med senapssås

    Koka eller micra spätta (ca tre stycken, jag hade tre små fileer). Mosa ihop med nypotatis (!) och mild senapssås (gjord på klick margarin, halv tsk mjöl, grädde eller mjölk, tre-fyra tsk grovmalen (skånsk) senap av lokalt märke. Blir tre portioner.

    Kan rekommendera spätta faktiskt då den ju är väldigt mild både i smak och konsistens. Jag mosade bara med gaffel, vilket jag gjort med lax etc också, men spättan blev väldigt mjäll, och finfördelades snabbt. Två - tre min från djupfryst 3 st på högsta effekt med lock!

  • eleena

    Citronkyckling:

    2 kycklingfileer brynes på låg värme i margarin. Tillsätt en hackad vitlöksklyfta. Krydda med vitpeppar. Red med ca en msk vetemjöl, späd med ca 1½ dl grädde (eller mjölk). Blanda ner saften plus skalet av en citron. Tillsätt ca tre tsk socker (annars oätligt surt). Koka en liten stund så att kycklingen verkligen blir klar. Servera med pasta eller couscous eller ris.

  • eleena

    Kyckling med pasta och pesto:

    Hacka en kycklingfile och stek den på låg värme i sparsamt med fett. Lägg upp i skålar/burkar, ca halvfullt. Tillsätt ett par teskedar pesto, fyll upp med pasta och någon kokt grönsak.

Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept