• duomat­er
    Äldre 19 Aug 14:54
    1289 visningar
    2 svar
    2
    1289

    Delad livmoder

    Jag fick tvillingar i november och har nu fått reda på att jag har delad livmoder. Är det någon som vet om man kan ha två fungerande "hålor", så att barnen så att säga har legat i varsin? Utifrån det lilla jag har funnit på nätet om fenomenet så verkar det vara en missbildning som ibland kan leda till problem vid graviditet. Känner mig lite orolig inför en eventuell graviditet till.

  • Svar på tråden Delad livmoder
  • cruz
    Äldre 19 Aug 21:07
    #1

    Jag såg ett programm på tv om en familj som fick tvillingar. Kvinnan hade delad livmoder och barnen låg i varsin håla. Det verkade fungera bra, men barnen var ordentligt övervakade under graviditeten eftersom det fanns viss risk för förtidsbörd. Hur som helst gick det bra och barnen kom inte mycket för tidigt.

  • Äldre 2 Aug 08:37
    #2

    ser att detta är en jätte gammal tråd men igår fick jag fick då veta att min livmoder är delad, men bebis ligger bra till som det såg ut idag och den lever, har vätska i andra sidan.

    Jag åkte in och kollade upp mig eftersom att jag börjat blöda jätte mycket. Dem ville lägga in mig men jag sa att jag är lugnare hemma så fick med mig tabletter som förhoppningsvis minskar blödningen. Har återbesök nästa vecka.


     
    Att tilläga är att min mormor har delad livmoder och antagligen är det ärftligt. Hon har ju lyckats föda 2 friska barn (dock även fått ett sent missfall).  Så slutdiagnosen blev antingen blöder jag från ena sidan av livmodern, eller så är det från bebisen eller så kunde det vara från moderkakan som låg ganska långt ner (men det skulle dock vara normalt att den gjorde det vid deb här veckan).
    Att livmoderna är delad innebär även att bebisen kommer ha för liten plats att växa på och risken för att den föds för tidigt är hög! Därför kommer jag att få gå på special mödravård fram tills den lilla ville komma ut. 

    BM ritade min livmoder såhär: En större och en mindre del. Är väldigt rädd att om jag ska ha fler barn, då kanske de hamnar på den lilla sidan Obestämd


     
Svar på tråden Delad livmoder