• Katja77

    Heminredning!

    Hej!

    Hittade en helt tom kategori, så kan det ju inte få fortsätta! *s* Heminredning som är så roligt!

    Så, hur ser det ut hemma hos er? Vad tycker ni är snyggt? Bor ni lagom stort? Trivs ni?

    Vi bor i en trea på ungefär 76 kvadrat. Det är en ganska sliten lägenhet byggd på 60-talet, men eftersom det är studentlägenhet så renoveras den inte förrän saker har gått sönder. Därför är tapeterna slitna, linoleummattorna lappade och parketten sviktar. Ventilationen är dålig och vitvarorna från 80-talet. Det låter inte så kul förstås, det hör jag när jag läser. Dock är bredbandet gratis, grannarna trevliga och skogen ligger alldeles utanför fönstret.
    Inredningen då?
    I vardagsrummet är det klassiska rosaflammiga standardtapeter. Vi har Billy bokhylla i bok (jag läser mkt) och en röd mysig soffa (Ikeas Ektorp) som matchas av min gamla fåtölj omklädd i rött även den. Röda kuddar och små mattor på golvet. Tvbänk och soffbord i bok. Ena väggen är fönster. På resterande vägar hänger inramade rollspelskartor.
    Sovrummet har ljusblå tapeter med små blommor på. Det är ingen idé att arbeta mot de tapeterna så vi har inrett "sommarstugit" järnsäng med mässingsknoppat, udda nattduksbord och en ärv byrå. Det fungerar hyggligt.
    Det tredje rummet har blå tapeter och innehåller alla möbler som har blivit över. Mitt skrivbord, en jättemysig beige manchestersoffa, en svart stereomöbel maken har fått av grannen, trasmattor. man kan säga att möblerna harmonierar i total disharmoni. *s* Det är mysigt iaf och inbjuder till pyssel av alla de slag.
    Köket har en flammig tapet, vita skåpluckor och vi har ett slitet furubord som har varit med om många fester. 's* Det är inte snyggt, men det är trevligt. Jag har dessutom många plåt- och glasburkar framme ( te, flingor osv) Över köksbordet hänger en "tetavla" jag har gjort. Det är en ram proppfull med olika tepåsar. Snygg, orginell och passar tokbra när man är teälskare! *s*

    Det var nog allt! Jo, en sak till. Vi trivs tokbra, trots att lägenheten är så trist i grunden. Det är ju HEMMA!

  • Svar på tråden Heminredning!
  • Kajsan

    Å älskar heminredning!
    Vi bor i en 3 (och en halva ) på 115 kvm byggd på 20 talet.
    Centralt och bra, toppen!
    Har ett rum kvar att inreda i vår lägenhet, och det är gästrummet.
    vet inte riktigt vad vi vill göra med det dock...kanske ska det bli ett pysselrum istället
    Här är en länk till hur det ser ut hos oss, även om det är en massa katter med också!
    photos.yahoo.com/jajjacajsa

  • Sussi75

    Ja, detta var en bra kategori. Vi håller på att fixa en del där hemma så här kanske man kan få lite inspiration!

    Vi bor i radhus 2 vån + källare (90+43 kvm) Mycket spring i trappor blir det. Det är lite litet eller snarare lite dåligt planerat då det är ett väldigt litet kök.
    Kök: Gula allmogeluckor, tråkig plastmatta, ljusgröna tapeter, litet furubord. Vitvaror fr 90-tal. Luckor och väggar skall målas om i år + att det skall bli klinkers på golv m m Trivs inte i detta kök nu.
    V-rum: nyslipad parkett, vita väggar + grå fondvägg. Bokhylla, vitrin mm fr IKEA (Magiker) Matsalsbord i björk + klädda stolar. Svart soffa + soffbord i björk. Nya gariner som jag älskar... vita panelgardiner med röda, grå och svarta cirklar. Jättefina!
    Nellies rum: Går i lila och vitt. Säng fr IKEA i vitt och björk
    Sovrum: Skall göras om nu. Skall bli vitt m fondvägg. Säng IKEA Malm i ek. Gammalt vitt trägolv.
    Kontor: Terracotta färgad tapet. Skall förhoppningsvis bli barnrum snart.... och då gör vi om det.
    Badrum: Just nu HEMSK aprikos våtrumstapet + golv. Skall oxå renoveras i vår/sommar. Skall bli vitt kakel med ngn snygg bård + nya möbler. Har inte bestämt vad ännu.

    Längtar till allt är klart det skall bli såå härligt! Förhoppningsvis skall vi åka och köpa vår nya säng i helgen!

  • Toffsan

    Hej,

    var faktiskt inne och kollade här igår och oj vad tomt det var. Kul att någon började en tråd. Är superintresserad av inredning. Tyvärr har det hittils varit mer ideer än förverkliganden. Men skam den som ger sig.

    Skall flytta om cirka tre månader, det skall bli jättekul även om jag hatar att flytta. Vi har mycket bråte och är dåliga på att packa i tid.

    Just nu bor vi i en två på 60 kvm efter första juni blir det istället en fyra på 137 kvm. Det skall bli skönt med mera utrymme.

    Håller också på att spåna över färger och stilar just nu. Har funderat ganska mycket på att göra en vägg målning. Tror det kan bli snyggt ifall vi får till den på rätt ställle och har rätt färg på resten av väggarena samt ifall möblerna matchar. Mycket ifall att där men det är väl det som är det roliga, eller?

  • Frida23

    Hej!

    Vi ska flytta till bostadsrätt i slutet på året (en 4:a på 96kvm), eftersom den byggs nu så har vi fått bestämma helt hur vi vill ha det själva. Så här blev det då:
    Ekparkett i kök, sovrummen och vardagsrummet. Klinkers i hallen och badrummen. Helkaklade badrum. Badrumsmöbler i ek. Ekdörrar, skåpsluckor i ek i köket, bänkskiva i ek, rostfria vitvaror. Tapeterna går i sand/beige. Träpersienner i ek.
    Så nu väntar vi på att allt ska bli klart så man kan se resultatet!

  • Toffsan

    Hej Frida, det låter helt underbart att få flytta in i ett hem som är precis som man vill ha det. Då kan man ju liksom känna sig hemma med en gång och bara koncentrera sig på möbler och allt annat som kan vara nog så jobbigt.

    Grattis till lägenheten och lycka till!

  • pl77

    Åå, vi har köpt ett hus som vi ska renovera i maj. Köket är en katastrof, men det kommer bli jättefint!!

    Längtar till att inreda alla rum... Bor just nu i en trång trea på 70kvm.

    Skriver säkert mer här när det blir mer aktuellt!

  • Birken

    Behöver tips!

    Vi ska flytta och den nya hallen blir jag inte klok på. Här, i vår nuvarande trea, har jag garderober i hallen så att alla jackor, vantar, mössor, överflöd av skor osv. kan gömmas bakom dörrar. I den nya hallen, som eg. är stor så finns ingen vägg där jag kan sätta garderober. En stor fyrkantig hall med trapp upp till andra våningen (under den får barnvagnen stå) och dörrar över allt... En vanlig hatthylla med skoställ ser ut som enda lösningen... men då syns ju allt och dörrar är ju underbara eftersom jag inte är så ordentlig av mig.

    Har någon några förlag på lösningar?

  • Toffsan

    Hmm det var ett svårt dilemma måste jag säga. Jag själv tycker det är snyggt med ett draperi för istället för en ful garderob vilket är vad vi kommer att få. Den dumma hyresvärden har lagt mattan runt garderoben samt låtit listen sluta vid samma garderob. Hur jäkla pantat får man vara egentligen kan man ju undra.

    Angående ditt problem så vet jag att de har hängare på IKEA dom liksom sticker ut och så har de en spegel på ändan. Svårt att förklara men man ser inte kläderna framifrån, problemet är ju att man ser dem från sidan. Kanske inget alternativ för er men allt jag kan komma på.

    Lycka till med flytten och den nya lägenheten!

  • Bebistokig

    Vi håller på och bygger en enplansvilla, med fyra sovrum, ett allrum och ett stort vardagsrum. Kök, tvättstuga och 2 badrum. Vi har köpt en dyr tomt med viss sjöutsikt och det ska bli såååå roligt
    Vi flyttar in till hösten. Just nu är ju modet väldigt ljust. Vi väljer mycket vitt och ek. Vi har även valt till en braskamin och ett stort bubbelbadkar.
    Vi har stora fönster från golv till tak i vardagsrummet och ett stort burspråk i köket.
    Det svåraste valet är färgen på huset. Kan inte alls bestämma vad som är snyggast. Någon som har förslag?

Svar på tråden Heminredning!