• Tjofsen

    Gullringshus - bilder på era hobbyrum/källarrum!!

    Alla ni som också har ett sk. Gullringshus (70-tal tegelvilla) med källare - hur har ni gjort i ert hobbyrum (eller vad ni kallar det) alltså inte gillestugan utan det andra rummet om ni har nåt stort????

    Jag vill gärna ha tips och idéer på hela källaren förstås - men just det andra extrarummet är jag intresserad av.

  • Svar på tråden Gullringshus - bilder på era hobbyrum/källarrum!!
  • Plumsan

    Vi bor i en radhusvilla på två plan och källare. I gillestugan har vi biorum/bibliotek och i det extra rummet har vi träningsprylar + hobbyprylar tex symaskin med möjlighet att bara sätta sig och sy.

  • Tvåbarnsmamma75

    Vi flyttade in i vårt Gullringshus från 1970  nu i sommar (1/6) och håller som bäst på med att renovera övervåningen (bostadsplanet).

    Vi vet inte heller vad vi ska göra med det stora rummet innanför gillestugan- hoppas du får svar på din tråd, så tjuvkikar jag på dessa jag med!


    /Pernilla, mamma till Arvid född den 14/4 2006 + liten i magen BF 2/11 2007
  • Tjofsen

    Pernilla S; ja vi får ju hoppas att det finns nån där ute som kan visa en bild. Jag är dock inte intresserad av biorum - för det vet man ju hur det ser ut.

    Men vi får hålla tummarna och puffa på tråden lite.

    Vad gör ni på övervåningen då? har ni bilder på det?

  • Tvåbarnsmamma75

    När vi flyttade in så var det trätak (furu) på hela övervåningen... dessa jobbar vi nu bort!

    De 3 sovrummen har vi målat om så trätaken numera är vita och så har vi bytt lister, dörrfoder, fönsterfoder, golvsocklar och fönsterbrädor så dessa är lite bredare och numera vita. Sovrummen har även vi tapetserat om.

    Vardagsrummet håller precis på att bli färdigt. Även där har taket målats vitt, lister/foder/kramra/fönsterbrädor har bytts till lite bredare varianter. Väggarna är tapetserade med en fondvägg. (Vi har L-format vardagsrum med matsalsdel i lilla delen med litet fönster och tv/soffdel i stora delen där vi har 4 meter brett fönster längs långa väggen).

    I köket har vi rivit lite av köksskåpen- framför allt ett överskåp på en fristående del. Utan överskåp blir det mer som en bardisk. Eftersom vi rev ned överskåpet blev det där hål i taket och vi har därför rivit ned trätaket som satt där och ska byta tak i samband med att vi byter lister etc o tapetserar. Köksluckorna är inlämnade på omlackering. Köket var delvis omgjort/renoverat o vi tar bara bort lite av "dala"känslan/trästugekänslan som de har lämnat kvar. 

    Stora badrummet vid sovrummen ska vi riva ut helt i vår- de är med trätak o träpanel. Renoveringsplaner pågår. 

    Gästtoan är omrenoverad, men de har satt tillbaks orginalporslinet i gult så där letar vi efter passande vitt porslin att ersätta det med. 

    Hallen ska målas o tapetseras om i början/mitten av oktober.

    Vi har precis bytt yttertak.

    Vi är i gång, men med en 17 månaders buskille hemma o jag gravid i v 33 så tar det lite tid.
    Jag har inga bilder i galleriet, men det kanske jag ska fixa.

    Ni då??  Har ni samma planlösning? Har ni bott länge?


    /Pernilla, mamma till Arvid född den 14/4 2006 + liten i magen BF 2/11 2007
  • Tjofsen
    PernillaS: jag har lagt in dig i min adressbok och nu har du tillgång till bilder av mitt hem.

    Vi har precis likadant. TRÄ överallt. HELA köket har runt 4 -5 olika träslag. Hela hallen är trä både i tak och väggar.

    Vi ska måla hela hallen vit och ha mörkt mörkt grått golv. (ska gå i black-and-white-tema). Köket vete fasen. Det har vi inte råd att göra vid än på ett tag.

    Vi kommer att göra vid ett av rummen där uppe till barnkammare (är bara i vecka 7 så det är tid kvar) men då måste ju datorerna flytta ner i hobbyrummet. Där har vi än så länge bara skräp. Där ska vi lägga klinker tänkte vi......direkt på grunden.

    Kika gärna in på bilderna.
  • suzziluzen

    En av min kompisar har det som lekrum till sina 2 tjejer. Så hos dom är det alltid rent och städat på övervåningen så har dom kaoset i källaren Nää, men det funkar kanon för dom! Tjejerna har alltid sina leksanker framme och kan leka när dom vill och man får även plats med lite större leksaker.

  • Tjofsen
    suzziluzen: ja, så hade vi också när jag var liten. Det värsta är bara då att jag och sambon inte har någonstans att vara med våra datorer. För alla sovrum är ju upptagna sen när vi får tillökning.

    Jag går och drömmer om att få en våning till ......uppåt. Det vore fräckt. Höja taket!!
  • Tvåbarnsmamma75

    tjofsen: tack att jag fick se ert hus! Det var verkligen roligt! Vi verkar ha samma planlösning på ovanplan, men lite olika i källaren. Utvändigt ser det lika ut, men vi har rött tegel.

    Om du är intresserad kan jag försöka hinna lägga in bilder på vårt hus + renoveringar i helgen.


    /Pernilla, mamma till Arvid född den 14/4 2006 + liten i magen BF 2/11 2007
  • Tjofsen
    PernillaS: ja, jättekul!! Älskar att jämföra - man får så mycket idéer då.
  • Tvåbarnsmamma75

    Då försöker jag fixa det i helgen. Skriver här i tråden när det är fixat så du vet!

    Vi får hoppas på fler gullringshus ägare som kan tipsa i tråden!


    /Pernilla, mamma till Arvid född den 14/4 2006 + liten i magen BF 2/11 2007
Svar på tråden Gullringshus - bilder på era hobbyrum/källarrum!!