• Snowstorm

    Var köpa eteriska oljor??

    ..som man kan droppa i badet. Var inne på Life men de hade inte alla tre som jag ville ha...

  • Svar på tråden Var köpa eteriska oljor??
  • sländan80

    tror att man ska undvika vissa eteriska oljor under vissa stadier av graviditeten. vet ni var man kan få reda på vilka oljor som passar gravida?

  • Sol invictus
    Följande oljor bör ej användas i samband med graviditet: Kanel, Salvia, Timjan, Basilika, Cypress, Kryddnejlika, Mejram, Myrra, Enbär, Olibanum.
  • Phalaenopsis

    Sen kommentar, men någon annan kanske googlar sin väg hit. Oavsett vilken eterisk olja man använder så brukar man ju sällan dricka dem. När det gäller så ytterst små mängder som man andas in eller får på huden i ett doftsatt bad tvivlar jag på att någon eterisk olja är farlig ens för gravida.

  • Anderz

    Bästa och billigaste webbutiken är nog  www.webbsmart.se  som har massor av miljövänliga saker för hemmet. Eterisk olja 100 % ren till Sveriges lägsta priser. Jag har handlat mycket där och det har fungerat klockrent varje gång. Rekomenderas...Glad

  • Anderz
    Anderz skrev 2017-01-26 11:21:28 följande:

    Bästa och billigaste webbutiken är nog  www.webbsmart.se  som har massor av miljövänliga saker för hemmet. Eterisk olja 100 % ren till Sveriges lägsta priser. Jag har handlat mycket där och det har fungerat klockrent varje gång. Rekomenderas...Glad



  • legomum

    Inte en chans att jag skulle köpa eteriska oljor där. Finns inget som tyder på att det är rena oljor.

    Alla med minsta kunskap inom detta ämne handlar sina EO med krav på renhet och där man kan läsa GC/MS testerna.

  • legomum

    Mitt tidigare svar var till anderz.

    Men för att svara på frågan, var?

    Köper mina från us från Edens garden.

  • legomum
    Phalaenopsis skrev 2015-02-10 08:06:55 följande:

    Sen kommentar, men någon annan kanske googlar sin väg hit. Oavsett vilken eterisk olja man använder så brukar man ju sällan dricka dem. När det gäller så ytterst små mängder som man andas in eller får på huden i ett doftsatt bad tvivlar jag på att någon eterisk olja är farlig ens för gravida.


    Om någon googlar sig hit och läser ditt svar hoppas jag verkligen att de ser din okunskap och hoppar över vad du tror.
  • Phalaenopsis
    legomum skrev 2019-02-20 11:03:00 följande:
    Om någon googlar sig hit och läser ditt svar hoppas jag verkligen att de ser din okunskap och hoppar över vad du tror.
    Ok, jag skippar den ödmjuka varianten. Skrattande Har man den minsta grundläggande kunskap i farmakologi och dermatologi så kan man konstatera att tron på eteriska oljors farlighet för gravida i ett bad bara är skitsnack.
  • legomum
    Phalaenopsis skrev 2019-02-21 12:37:40 följande:

    Ok, jag skippar den ödmjuka varianten. Har man den minsta grundläggande kunskap i farmakologi och dermatologi så kan man konstatera att tron på eteriska oljors farlighet för gravida i ett bad bara är skitsnack.


    Vissa oljor ska undvikas av gravida, vare sig de är i bad eller inte.

    Inte alla eo förstås och vissa kan man använda senare i graviditeten.

    Spelar ju ingen roll vad du eller jag säger egentligen.

    Alla de stora märkena och de mindre också för den delen rekommenderar försiktighet vid graviditet.

    De om några borde vilja sälja till varje pris och då skulle de inte säga så.

    Men vet du, eftersom det är två olika "vad som är rätt" så de som läser här är förhoppningsvis så pass smarta att de går till respektive företags hemsida och läser om den eo de vill använda.

    Sedan tar de sina beslut.

    Vill inte ha vidare diskussion med dig då du helt klart inte har kunskap om rena terapeutiska eteriska oljor och deras verkan.
  • Phalaenopsis
    legomum skrev 2019-02-21 13:26:36 följande:
    Vissa oljor ska undvikas av gravida, vare sig de är i bad eller inte.

    Inte alla eo förstås och vissa kan man använda senare i graviditeten.

    Spelar ju ingen roll vad du eller jag säger egentligen.

    Alla de stora märkena och de mindre också för den delen rekommenderar försiktighet vid graviditet.

    De om några borde vilja sälja till varje pris och då skulle de inte säga så.

    Men vet du, eftersom det är två olika "vad som är rätt" så de som läser här är förhoppningsvis så pass smarta att de går till respektive företags hemsida och läser om den eo de vill använda.

    Sedan tar de sina beslut.

    Vill inte ha vidare diskussion med dig då du helt klart inte har kunskap om rena terapeutiska eteriska oljor och deras verkan.
    Nej, de vill inte sälja till varje pris. De vill undvika att bli stämda. Och eftersom det inte finns någon forskning på eteriska oljor och gravida i extrem lågdos (och inte lär bli någon heller), så smäller de till med standardformuleringen "Ej lämpligt för gravida, ammande och barn." Eventuellt är det också för att antyda hur "starka" och "effektiva" deras tämligen menlösa oljor är. Tyvärr är det så att många trevliga eteriska oljor ofta saluförs av en massa ekologifrälsta klåpare.

    Är man allergisk ska man naturligtvis undvika motsvarande olja, och höga koncentrationer direkt på huden kan ge hudirritation, men det är inget som vare sig är specifikt för eller farligt för gravida. Eller hjärtsjuka. Eller epileptiker. Eller hjärt- och njursjuka. Eller vilka andra helt irrelevanta grupper de försöker friskriva sig från den här gången. Så att ingen som normalt har en massa besvär får för sig att klaga på företaget för sina besvär.


Svar på tråden Var köpa eteriska oljor??