Inlägg från: WhiteTrash |Visa alla inlägg
  • WhiteTrash

    ** Pimp My Hyresrätt ** Del 4

    Redan är det dags för den fjärde tråden!

    Del ett finns här: www.familjeliv.se/Forum-5-87/m15135050.html
    Del två finns här: www.familjeliv.se/Forum-5-87/m18322372.html
    Del tre finns här: www.familjeliv.se/Forum-5-87/m21799317.html

    Alla vi som bor i hyresrätter men ändå gillar att inreda och fixa till våra hem samlas här.

    I den här tråden kan vi tipsa varandra, utbyta erfarenheter, diskutera vad man oftast får och inte får göra i sin hyresrätt, osv. Kom gärna med förslag och frågor om allt som har med inredning och renovering att göra.
    Så, välkomna alla hyresrättsboende inredningsfreaks!

    I en hyresrätt får man ju inte göra exakt vad man vill.. Men man får ofta göra mer än man tror oxå! Så länge det inte blir radikala förändringar som gör det svårt för hyresvärden att hitta nya ägare om man skulle flytta. Ex neonrosa tapeter med senapsbrun bord!

    Liten länklista på bra sidor:
    Möbler:
    www.ellos.se
    www.ikea.se
    www.em.com
    www.bqofsweden.com
    www.londonw8.se/Main.htm
    www.room.se
    www.mio.se
    www.svenssons.se
    www.inredabutiken.com
    www.svenskahem.se
    www.bromollamobler.se
    www.seatingconcept.com
    www.nilssonsisvedala.se
    www.olssongerthel.se
    www.skinnmobelhuset.se
    www.norrgavel.se
    www.harligahem.se
    www.thysells.se
    www.mobelmagasinet.se
    www.stalands.se
    www.mobelhuset.net
    www.ilva.se
    www.asko-mobler.se
    www.fogia.se

    Lakan, handdukar, tyger, gardiner:
    www.laredoute.se
    www.rollodin.se
    www.bemz.com
    www.hemtex.se
    www.jysk.se

    Inredningsdetaljer:
    www.africanow.se
    www.fridasgard.se
    www.favoritsaker.se
    www.inreda.com
    www.ljuvating.com
    www.mellmine.se
    www.wallies.com
    www.dixie.se/index.html
    www.ahlens.se

    Tapeter:
    www.intrade.se
    www.photowall.se
    www.midbec.se
    www.fiona-walldesign.com
    www.tapetterminalen.se
    www.tapetorama.se
    www.walldecor.se
    www.borastapeter.se
    www.decor-maison.se/dm.htm
    www.eco.se
    www.rusta.se/category.asp?kategori=Tapet%20%2...
    www.limohandtryck.se
    www.engelskatapetmagasinet.se

    Färg:
    www.nordsjoidedesign.se
    www.alcro.se

    För barn:
    www.sagostjarna.se
    www.blaelefant.se
    www.sisterlycklig.se
    www.vimsadekor.se
    www.barnlycka.se
    www.myfirstroom.se

    Affischer, tavlor:
    www.artprintcollection.com
    se.easyart.com/content

    Lakan, handdukar, tyger, gardiner:
    www.stoffochstil.se

    Inredningsdetaljer:
    www.kungsfarg.se/kakeldekor.htm

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-15 19:11:12:
    Mer afficher, tavlor och även fotoförstoringar:
    www.crimson.se

  • Svar på tråden ** Pimp My Hyresrätt ** Del 4
  • WhiteTrash

    Finns nån internetadress till detta crimson och fler inom samma "användningsområde"?
    kan lägga in i TS om nån är intresserad (jag är) så slipper vi söka en massa sidor bakåt i tråden


    trollbottom skrev 2007-09-14 22:14:43 följande:
    sonriaJo, det brukar vara rätt så dyrt. Vet inte vad crimson tar för duk men att förstora bilder är jättebilligt. Jag och min man har råd fast vi är fattiga som kyrkråttor. Vilket ju är roligt eftersom vi båda fotar och nu kan förstora våra egna bilder. Dessutom har dom en funktion som säger till om bilden kommer bli bra eller inte beroende på hur stor man vill ha. Säger den att den kommer bli halvkass går det utmärkt iaf. Men säger den att den kommer bli dålig så bör man lyssna. Det handlar ju om pixeltäthet. Är det en bild tagen med en för dålig kamera kommer det se superkasst ut när man förstorar. Så det är något man bör ha i åtanke bara.
  • WhiteTrash

    Kanon! Men vilken rubrik ska man sätta det under??
    "fotoförstoringar till tavlor och liknande"?


    trollbottom skrev 2007-09-14 22:18:21 följande:
    www.crimson.se
  • WhiteTrash

    Nu har jag fixat fönsterbrädan i köket!
    Fönsterbrädan före. Tråkig, ful och osynlig.
    Kommer inte på vad det heter just nu.. Men jag köpte
    Ser ni så ful fönsterbrädan är. Målarfärgsspill och andra hemskheter som inte går bort!
    DSC00233.JPG

    SlutresultatJag tror det ska gå att klicka på bilderna.
    Köpte en sånhär film på Colorama. Jättefint och superenkelt var det! Det tog oss en halvtimma knappt

  • WhiteTrash

    Fönsterbrädan var blek, ful och hade målarstänk på sig
    Kändes som att den försvann in i väggen.
    Jag blev helnöjd och ska göra likadant på den i sovrummet!

  • WhiteTrash

    Hmm, vad var din fönsterbräda i för material? Eller platfilmen?
    Vi har testat och det dra bort utan problem.


    NoMatter skrev 2007-09-23 13:38:04 följande:
    Sånt där kladd hade föregående hyresgäst satt på alla fönsterbrädor när jag flyttade in i den lägenhet jag bor i nu. Det var ett elände att bli av med.
  • WhiteTrash

    Ok, vi har nog också marmor tror jag. Får hoppas att det inte hinner kleta fast då, men vi tänkte själva dra bort det då vi flyttar. Vår idé - vårt elände


    NoMatter skrev 2007-09-23 14:04:13 följande:
    Fönsterbrädan är i nåt stenmaterial som jag inte minns vad det heter just nu (marmor?)och det dom hade klistrat på var sån där självhäftande plast, typ. Men det hade antagligen suttit i många år, det såg för hemskt ut.
  • WhiteTrash

    Oh, det lät inte dumt!
    har dock ingen aning om var man kan hitta sånt...


    Adelisa skrev 2007-09-27 18:28:11 följande:
    Någon som klistrat upp sånadära kakelstickers?Alltså, en kompis gjorde det, det befintliga var rosa m blommor på.. och hon köpte som liknade granit. Det blev assnyggt.Letar efter affärer i stan..
  • WhiteTrash

    Så snygg!!!!
    Vilken härlig grönfärg!!


    mrsbygg skrev 2007-10-12 09:18:37 följande:
    ohhh, titta min nya matta
  • WhiteTrash

    Jag har också jokkmokk från IKEA. Sjukt less och vill också ha tips och inspiration


    Mamisita skrev 2007-10-19 19:31:33 följande:
    Det var länge sen man var här inne och kollade.... Måste fråga vad har ni för köksmöbler? Vi har jokkmokk bord och stolar från IKEA och är så less på det. Funderar på vad man kan göra för att piffa upp det eller kanske man ska köpa nytt? Några förslag?
  • WhiteTrash

    Wow, så fint du har gjort!
    Så många smarta lösningar, det där med proppskåpet var ju jättesmart!
    Sitter och längtar tills vi får flytta in i vår nya trea (hyresrätt) så jag kan börja fixa! Och nu fick jag ju massor med inspiration!


    Vickivire skrev 2007-11-02 11:30:25 följande:
    Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och börjat blogga. Rensat ut alla idé bilder på fl för att ha dem på ett ställe. Bloggen handlar naturligtvis om att förvandla och förhoppningsvis förbättra trots att man bor i en hyresrätt.www.nearthebothniansea.blogspot.com/
  • WhiteTrash

    Vi ska visa vår hyresrätt imorgon! Håller på att städa nu, är det nått speciellt jag bör tänka på? Vi har vissa skavanker som jag inte vill/kan dölja. Hur ska jag städa egentligen?

  • WhiteTrash

    Kan man måla det vitt tro?? Blir det fult? Är riktigt less... och så nu då vi snart ska flytta skulle jag vilja göra någon förändring...


    Mamisita skrev 2007-10-19 19:31:33 följande:
    Det var länge sen man var här inne och kollade.... Måste fråga vad har ni för köksmöbler? Vi har jokkmokk bord och stolar från IKEA och är så less på det. Funderar på vad man kan göra för att piffa upp det eller kanske man ska köpa nytt? Några förslag?
  • WhiteTrash
    Vickivire
    Kikar i din blogg med jämna mellanrum. Herrgud, vilken hysterisk färg det var i sovrummet!!! Och jag som inte trodde det kunde bli värre efter att ha sett färgvalet som fanns i ert kök!
    Ni har verkligen gjort det superfint!
    Och badrummet blev supermysigt!
    Längtar verkligen till vi får flytta så vi kan börja fixa
    Badrum, wc och kök är högsta prio för oss, övriga rum har nya (fina) golv och nya, ljusa tapeter
  • WhiteTrash

    Du använder väl en slagborr?


    white lilly skrev 2007-11-05 18:26:53 följande:
    En fråga till alla lägenhetsfixare, har försökt o borra i en betongvägg men det verkar vara armering i väggen, (kanske alltid är så vad vet jag??!) så just nu har jag 14 halvt borrade hål i min vardagsrumsvägg, vilket inte är så jättesnyggt såklart..Min fråga, nån som vet hur man ska veta var det går att borra?! Finns det nå verktyg eller liknande för att veta att det är "grönt"?Kanske låter helskumt men jag hoppas ni förstår hur jag menar..
  • WhiteTrash

    Har precis samma tanke.
    Vi har borrat på alla möjliga ställen i våra betongväggar, och visserligen har vi haft tur, men vi har inte stött på armering nånstans..


    Tilt skrev 2007-11-05 20:33:50 följande:
    Det första du kommer igenom är ju puts mm, dvs mjukt material, sen kommer du in till själva betongen och det är nog där det tar stop.att du skulle hittat järn på 14 olika ställen verkar ganska otroligt. En bättre borrmaskin (slagborr naturligtvis) gör nog saken bättre.Om du är osäker så kör med en Regeldetektor först, finns för både trä och metall. Men
  • WhiteTrash

    Ojdå, vilken otur!
    Kan ni inte ringa bovärden och be han borra? De brukar ha rätt grejer och då kan ni ju be om råd och tips


    white lilly skrev 2007-11-06 11:03:55 följande:
    Såklart använder vi slagborr.. Det vi ska borra upp är IKEA´s lack hyllor, så man kan ju inte sätta hålen lite varstans liksom. Vi har prövat att flytta både i höjd och i sidled utan nå vidare resultat.Det är metall bakom, det är jag helt 100 på. Det hörs om man slår med en skruv lite lätt. Tilt: Regeldetektor, vad är det? Jag är lite lost när det kommer till verktyg.. :-S
  • WhiteTrash

    Åh, så mysigt med öppen spis!!! *avis*

    Vi flyttar till en trea (hyres såklart) i december/januari!! Hoppas på att hinna flytta in innan jul, vi skulle få den 2'a januari... men dom som bor där nu skulle visst få sin nya lgh den 1'a december och i så fall tar vi över trean såfort dom flyttat ut!


    Liten blir stor skrev 2007-11-09 08:43:17 följande:
    Så nu har jag läst igenom hela denna tråden iaf. Vet inte om det kanske skrivits om detta förut men 1 februari flyttar vi till en 4:a (hyresrätt). Den har öppen spis i vardagsrummet som är inbyggd i en hörna. Skulle vilja se era bilder på öppna spisar så jag kan få lite inspiration hur man kan inreda det fint.
  • WhiteTrash

    Åh, så mysigt med öppenspis!!!
    Låter ju som en bra idé att måla den, men kolla bara upp med värden om du får göra det


    loveZandralove skrev 2007-11-10 10:39:42 följande:
    vi ska med flytta förhoppningsvis innan jul.... o kommer oxå få öppenspis =) tänkte ha massa levande ljus o kanske måla den vit ist för tegel men det beror juh så klart på om man får!?
  • WhiteTrash

    Vad jag hört är att man inte får måla på tapeterna i hyresrätt, men som trollbottom säger, det kan ju skilja från företag till företag.


    Lilla Frögurkan skrev 2007-11-19 21:06:40 följande:
    Jaha, det finns en sådan här tråd också! *addar i favoriter*Perfekt då jag faktiskt undrar en sak.Får man måla på tapeterna i en hyresrätt? Vi tänkte anställa en målare som kan sin sak.
Svar på tråden ** Pimp My Hyresrätt ** Del 4