• mammatillvictor

    Socionomutbildningen!

    Jag har starka funderingar på att utbilda mig till socionom, en dröm jag haft i många år men inte vågat ta steget.....
    Har lite frågor om utbildningen....

    Jag har aldrig läst på universitetsnivå och jag undrar också om behörigheten, mina chanser osv....

    Saknar matte A, tänkte ta en kvällskurs på Komvux under föräldraledigheten, jag har läst samhällskunskap A, psykologi A. Har medelbetyg från gymnasiet. Är utbildad och arbetar idag som läkarsekreterare.

    Jag har förstått att det är jättesvårt att komma in på socionomutbildningen....särskilt i Göteborg men jag har inga möjligheter idag att flytta och läsa på annan ort tyvärr.

    Några tips och tankar kring mina chanser?

  • Svar på tråden Socionomutbildningen!
  • MaijaO

    Ja, gör det men snabba på för efter nästa termin så stängs den vägen.
    Jag har precis börjat på socionom i gbg och kom in på högskoleprovet + arbetserfarenhet.
    Tänk på att det värsta som kan hända är att du får avslag. Det är ju inte så att om du söker nu och inte kommer in så får du inte söka igen. Chansa och försök och går det inte så får du sätta dig på komvux och traggla tills du kan söka in på betyg.

    familjen K skrev 2007-09-17 15:21:37 följande:


    Gör högskoleprovet, du får ju söka på högskoleprovs resultat + poäng för arbetslivserfarenhet, det kom jag in på
  • MaijaO

    Men du behöver matteA, samhällskunskapA, engelska A och svenskaA för att vara behörig så sattsa på att få de denna terminen.
    Lycka till!

  • mammatillvictor
    MaijaO skrev 2007-09-17 16:04:06 följande:
    Men du behöver matteA, samhällskunskapA, engelska A och svenskaA för att vara behörig så sattsa på att få de denna terminen.Lycka till!
    Jag har alla ovan nämnda ämnen förutom matten och den ska jag börja under föräldraledigheten., har engelska b och svenska b och samhällskunskap med med höga betyg.
  • MaijaO

    Så sattsa på högskoleprovet. Skriv ut några gamla från nätet och träna hemma. Svårighetsgraden på dem är inte vansinnigt hög utan det största felet folk brukar göra är att stressa upp sig över tidsaspekten. Men prata med andra som har gort det och som coatcha dig lite innan.

  • malinka2
    annex skrev 2007-09-17 14:25:55 följande:
    tror man kan gå på gymnasiebetygen o hur många år man jobbat.Skulle med vilja läsa till socionom  men kommer ALDRIG klara högskoleprovet en kompis gick där o hon sa att man kunde komma in utan att göra det, hon gick i Skövde.kan höra lite mer med henne
    är lite petig här Socionom finns inte i Skövde, däremot socialpsykologiska programmet (som jag går ) Påminner kanske lite om socionom men saknar det juridiska.
  • mammatillvictor
    malinka2 skrev 2007-09-17 18:06:19 följande:
    är lite petig här Socionom finns inte i Skövde, däremot socialpsykologiska programmet (som jag går ) Påminner kanske lite om socionom men saknar det juridiska.
    ok, men vad jobbar man med då? Kan man bli kurator? Blir man beteendevetare då? Jag vill gärna jobba på familjerätten senare och då antar jag att man behöver det juridiska....
  • malinka2
    Vietnammamma skrev 2007-09-17 18:13:17 följande:
    ok, men vad jobbar man med då? Kan man bli kurator? Blir man beteendevetare då? Jag vill gärna jobba på familjerätten senare och då antar jag att man behöver det juridiska....
    man kan jobba som kurator, lite vad som hellst faktiskt Många läser in juridiken tex på sommaren o då är det ju fritt fram. problemet är att det är en ganska ny utbildning så man måste sälja in sej mer än som socionom som alla vet vad dom kan. Socialpsykologi är ena foten som socionom o andra som beteendevetare skulle man väl kunna säga. Mycket vikt på hur vi som individer funkar i samhälle/grupp/relationer osv Otroligt spännande! man lär sej att se saker från ett helt annat perspektiv.
  • annex

    oki, vet inte exakt vad hon gick medn hon säger socionom,  hon har jobbat som kurator, enhetschef o nu ska hon jobba lite på soc

  • P28
    MaijaO skrev 2007-09-17 16:01:56 följande:
    Ja, gör det men snabba på för efter nästa termin så stängs den vägen. Jag har precis börjat på socionom i gbg och kom in på högskoleprovet + arbetserfarenhet. familjen K skrev 2007-09-17 15:21:37 följande:
    Det är alltså bara när man skriver högskoleprovet I ÅR som +0,5 på högskoleprovet gäller? Inte när man skriver nästa år?
  • malinka2

    Glömde skriva att arbetsgivare som anställt socialpsykologer ofta tycker att socionom/socialpsykolog kompleterar varandra. Dom har varit himla nöjda De flesta jobbar nog som kuratorer, socialtjänst, behandlingshem osv men samtidigt finns det de som gör helt andra saker, tror utbildningen är såpass bred så man kan bli lite vad man vill.

Svar på tråden Socionomutbildningen!