• EmmaPalm

    svårt att bli gravid efter kejsarsnitt?

    hej!

    jag har jobbig förlossningsrädsla, och står och väger mellan igångsättning och snitt... helst vill jag nog ha snitt, men dom säger att det är svårt att bli gravid efter det, någon som vet?

    tacksam för svar!

  • Svar på tråden svårt att bli gravid efter kejsarsnitt?
  • ester

    Jag kan bara svara för mig själv.
    Jag blev akutsnittad för 5,5 år sen. Femåringen blev till efter ett "skott".
    Sen dess har vi försökt få till ett syskon. Har äntligen lyckats, tack vare massor av hjälp från en snäll doktor

    Hoppas jag ALDRIG behöver snittas igen!

    Hoppas det löser sig för dig.

  • EmmaPalm

    tack för era svar!

    ester, hade du svårt att bli gravid innan du snittades också, eller beror det på snittet? vad är det som gör att det är svårt att bli gravid?

  • ester

    Jag blev gravid på första försöket innan snittet.
    Däremot har jag ingen aning om det beror på snittet att jag hade svårt att bli gravid igen. Fast ärligt så tror jag inte att det har någon större betydelse ifall man inte fått någon infektion efter snittet. Det verkar inte finnas några fel på min sambo eller mig.
    KAN ju bero på att jag inte är så purung (38 år)

  • ester

    Jag har för mi gatt jag läst nån stans att det beror på eventuell ärrvävnad i livmodern att man kan ha svårt att bli gravid efter ett snitt. Fast nu förtiden är ju kirurgerna så himla duktiga.

  • EmmaPalm

    ja det har jag nog hört med nånstans! jag kunde inte komma på någon som gjort snitt med första barnet, därför blev jag lite orolig, jag vill ju ha flera barn sen i framtiden!

    tyckte du att det funkade bra med snitt för dig annars, eller var du dålig länge?

  • ester

    Jag fick nog en smärre chock efter mitt snitt. Min hjärna slutade fungera och det tog ett bra tag innan jag kände att jag kunde knyta till min son(har fortfarande dåligt samvete för det).

    Fysiskt mådde jag väl rätt bra vad jag minns.

    Denna gången kämpar jag för att kunna föda vaginalt. En rtg efter min förra förlossning visade på en "viss" bäckenförträngning. Jag har vart i kontakt med flera doktorer nu som säger att det BORDE gå att föda vaginalt om bebisen inte är för stor.

    Får jag fråga varför du måste välja på snitt och igångsättning? Igångsättning kan ju inte vara någon hit om man är förlossningsrädd menar jag....

  • EmmaPalm

    grejen med igångsättning är ju att det startar på sjukhuset, och man kan "planera" lite, man hinner få all smärtlindring. men jag är fortfarande livrädd, både för snitt och vaginal, min största skräck är att spricka, eller tvingas använda blöjor efteråt.

    ditt snitt kanske blev jobbigt för det var akut?

  • lilljenta

    Har 3 barn och blivit snittad mad alla 3.Har varken haft svårt att bli gravid eller att knyta an till bebis,trots att första blev akutsnitt.Väntar nu nr:4 som blev till trots p-piller.

Svar på tråden svårt att bli gravid efter kejsarsnitt?