• Zen

    Gravid efter 4mån förhållande

    jag är 24 år gammal, jag & min sambo hat bara varit tillsammans i 4 månader, har taskig ekonomi, jag lider av depression & nu har jag till råga på allt blivit gravid.. min sambo vill jättegärna behålla barnet & min första tanke var att jag vill det med.. men de senaste dagarna har jag bara gråtit konstant & oroat mig för hur allt ska bli & jag bara gråter & mår dåligt, vet inte om det betyder att jag inte vill ha barnet.

    Funderar på abort men jag är inte säker, jag älskar ju min sambo & vill gärna ha barn med honom, men inte förrän om ett par år helst.

    Jag har dessutom haft 2 tidiga missfall tidigare i mitt liv & oroar mig till råga på allt för att kanske inte kunna bli gravid igen OM jag bestämmer mig för att inte behålla..

    Tänk om man tar bort det & sen ångrar sig?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-03 12:53:57:
    missfallen var tidigt i graviditeten , var aldrig på ngn undersökning ang det så jag vet inte vad de berodde på..

    det här kommer att låta konstigt.. men jag är inte säker på att jag är redo att "dela" min sambo med ngn än.. det känns hemskt att erkänna det.. men iofs.. det kommer ju ingen bebis på 9 månader ändå om jag bestämmer mig för att behålla..

    jag är ungefär i v. 5 nått sånt..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-03 12:53:57:
    missfallen var tidigt i graviditeten , var aldrig på ngn undersökning ang det så jag vet inte vad de berodde på..

    det här kommer att låta konstigt.. men jag är inte säker på att jag är redo att "dela" min sambo med ngn än.. det känns hemskt att erkänna det.. men iofs.. det kommer ju ingen bebis på 9 månader ändå om jag bestämmer mig för att behålla..

    jag är ungefär i v. 5 nått sånt..

  • Svar på tråden Gravid efter 4mån förhållande
  • Anonym

    För att muntra upp dig lite så kan jag säga att merparten av mina kompisar hade bara vart tillsammans 2-3 mån innan dom fick sitt första barn.
    Nu är det 8 år sedan en av mina bästa vänner fick sitt första barn,nu kommer syskonet.Dom är fortfarande tillsammans.
    Vi gick i skolan då,så varken hon eller han hade jobb.
    men allt ordnar sig alltid!
    Det är verkligen så!
    Dom funderade på abort eftersom dom inte hade nån inkomst,men
    dom visste inte om dom skulle klara av det.
    Men dom bestämde sig att ha den kvar & se hur bra det gått

  • Anonym

    jag har gjort abort tidigare i livet - är nu 21 år och pappan har lämnat mig men jag ska behålla barnet. i början grät jag mycket och befann mig i en känslomässig storm, vilket mååånga gör fastän de är gifta och har planeratbarnet osv.

    det bästa jag kan råda dig till är att gå på abortrådgivning (det heter såmen det ärsom ett vanligt samtal med en kurator) där ni kan prata om dina känslor inför graviditeten. jag tyckte det var skönt och jättebra! lycka till,kram

  • FridaE

    Jag blev gravid när jag och min kille varit ihop i 2 månader. Vi hade oxå jättedålig ekonomi, jag åt antidepressiv medicin osv. Men vi var aldrig inne på abort. Jag tjöt nog varje dag under graviditeten men det berodde ju mest på hormonerna. Det är ju många tankar och saker som ställs på sin kant när man blir gravid, speciellt när omständigheterna ser ut som de gör.
    Men vi klarade det i allafall. Vi har nu 2 goungar, lite bättre ekonomi (vi klarar oss), jag är inte deprimerad och vi gifte oss 2 månadre efter att första barnet kom till världen.

    Klart att alla är olika men vilel bara visa att det kan gå bra!

    Har även gjort en abort tidigare i livet, som jag absolut inte ångrar, det fanns ju bra anledningar. Så känner du att du inte orkar/klarar/vill så behöver du inte oroa dej, abort gör inte att man fr svårt att bli med barn igen.

    Tycker du ska tänka igenom riktigt ordentligt och även prtat med din sambo och att ni gemensamt ska komma fram till det som blir bäst för er just nu!
    Kram

  • ciccielv

    min make och jag hade bara varit tillsammans i ca 3 månader när jag blev gravid -00.idag är vi gifta och har2 barn och en ängek ihopp

    men bara du ts vet hur du vill ha det.hur långt gången är du?du har fram till v 12 att bestämma dig om du vill behålla eller inte.har du fått tidiga eller sena mf?har de kollat upp varför du fick mf tv¨å gånger på raken.förstår att du är orolig

  • Anonym

    hejsan...jag blev gravid me min sambo efter bara 2 mån...vi behöll bebisen och idag är han 3 1/2 år och vi är fortfarande tillsammans och planerar nr 2 nu....vi köpte hus efter bara 5 mån och då hade jag INGET jobb utan jag gick i skolan där ja bara fick csn lån...allt går om man bara vill de....hoppas allt löser sig för er
    kram

  • Zen

    den där uppdateringen av mitt inlägg blev ju bara konstig.. men hur VET man helt säkert att man vill & klarar av att ha barn just nu? har hört från många att man inte ångrar sig när babyn väl är här.. men tänk om man gör det??

    jag vill ju egentligen aldrig göra abort, men jag har sån ångest över att jag inte bara kan säga direkt med 100% säkerhet att jag VILL HA detta barnet...

    men nästa onsdag har vi tid för rådgivning med kuratorn.. hoppas att hon kan hjälpa till med hur man ska veta vad man egentligen vill..

  • FridaE

    Jag var inte heller säker om jag ville ha barnet i början och det var mycket det jag grät över. Hur skulle vi klarar det? Hur skulle det bli för barnet? Det är ju jobbigt ibland att ha barn osv.
    Men de känslorna är nog jättevanliga. Tror att många som t.o.m har planerat sin graviditet kan känna så ibland.

    Det är ju bra att ni ska få prata med någon om det hela! Superbra!
    Men i slutändan är dte ändå ni sommåste bestämma. Men kuratorn kanske kan hjälpa dej reda ut din känslor och din tveksamhet.

    Lycka till!

  • Anonym (L.)

    Jag blev gravid efter 5 månader i mitt förhållande, har dålig ekonomi och äter antidepressiva men jag vill behålla barnet trots det. Jag tycker inte du bara ska se det negativa utan försöka att se vad som är positivt också. Tänk noga igenom vad du vill göra.

    Lycka till!

  • Vixxie

    Tycker det är tråkigt att du mår dårligt när du är gravid, så många som vill vara i din sits.
    Men det att du gråter konstant, det kan man göra i början, hormoner å sånt som virvlar omkring. Jag gråt lite hit och dit, måde lite dårligt och var lite deppig i början av min graviditet =/ Många jag pratat med hade samma symtom, så det kan ju reta till sig för ditt humör å så snart =) Hoppas att du bestämmer dig för det du VÄRKLIGEN vill. Lycka till ^^

  • Anonym

    Go girl!!

    ja o min sambo hde vart ett par 5 mån när ja planerat blev grav...
    har haft stor psyk.problem o våran ekonomi e inte helt ok...
    men man klarar de!!!!!!
    massa styrkekramar!

  • Zen

    tack för alla svar! jag mår mkt bättre nu & bebis blir av :)

  • ann0rlunda

    åh va roligt för dej. jag och min sambo har varit tillsammans i 8 månader och jag plussade i juli. funderade precis som du på abort.. men ångrade mig. så vi ska också ha barn. :) bästa beslutet i mitt liv

  • MansonDust

    Min tanke var "Men, jaha ?" Vad är problemet ? Oskyldig

    Jag & min sambo flyttade ihop efter 2 månader. Vi pratade redan innan om att skaffa barn.
    Vi har varit tillsammans i 6 år nu. Vi har inte bara ett barn, utan två flickor. Vi har köpt hus tillsammans.

    Varför ska man göra abort för att man varit tillsammans i 4 månader ? Vad gör det ?


    Mamma till Star 021017 & Ninja 060522, samt två små änglar..
  • MansonDust
    Zen skrev 2007-10-09 16:14:42 följande:
    tack för alla svar! jag mår mkt bättre nu & bebis blir av :)
    Missade. Flört Vad kul ! Grattis !!
    Mamma till Star 021017 & Ninja 060522, samt två små änglar..
  • pajas01

    grattis.. satt precis å tänkte på hur vi hade de.. å de va ungefär exakt så som ni har det.. nu är det snart bebis hemma hos oss och ibland kan jag fortfarande itne fatta att de är min bebis och ah man grubblar så man blir skrynklig ju..

    hoppas allt går bra med bebis ekonomi mm.. de löser sig

  • Anonym (Rätt eller fel...)

    Mitt ex var otrogen och blev gravid med honom eller med mig vet jag inte. Idag är hon sambo och gift med den andre. Hon är bipolär. Med den sjukdomen tänker jag ofta vilken tur jag haft som inte är ihop med henne nu samtidigt undrar jag när hon sticker från honom. Som gift och förälder kan man inte skicka ett mess och göra slut. Idag har jag och min nuvarande tjej varit ihop ca:3 månader. Skulle hon av misstag bli gravid skulle jag ta mitt ansvar men ännu känner jag henne inte och ett barn skulle i dagsläget få det tufft med oss. Vad är rätt och fel(?) Efter 3mån ihop anser jag det "fel" och har någon av föräldrarna gjort barnet genom otrohet så tkr jag starten är minst sagt "fel". Många får det att funka trots några månader ihop och till er säger jag grattis!

  • Anonym (12 år)

    Jag blev oplanerat gravid 3 månader in i förhållandet. Idag 12,5 år senare är vi fortfarande ihop och har fler barn. 

  • Anonym (Xander)
    Anonym (Rätt eller fel...) skrev 2015-01-25 14:21:43 följande:

    Mitt ex var otrogen och blev gravid med honom eller med mig vet jag inte. Idag är hon sambo och gift med den andre. Hon är bipolär. Med den sjukdomen tänker jag ofta vilken tur jag haft som inte är ihop med henne nu samtidigt undrar jag när hon sticker från honom. Som gift och förälder kan man inte skicka ett mess och göra slut. Idag har jag och min nuvarande tjej varit ihop ca:3 månader. Skulle hon av misstag bli gravid skulle jag ta mitt ansvar men ännu känner jag henne inte och ett barn skulle i dagsläget få det tufft med oss. Vad är rätt och fel(?) Efter 3mån ihop anser jag det "fel" och har någon av föräldrarna gjort barnet genom otrohet så tkr jag starten är minst sagt "fel". Många får det att funka trots några månader ihop och till er säger jag grattis!


    Letade du upp en SJU år gammal tråd för att skriva det?
Svar på tråden Gravid efter 4mån förhållande