• emet

    Hälsprickor

    Har ni några bra tips för envisa onda djupa sprickor i hälarna? Jag har provat et här plåstrena från apoteket men de släppe hela tiden, jag filar och smörjer men nej de finns kvar ochj ag får halta mig fram

  • Svar på tråden Hälsprickor
  • Ex ungue leonem

    Ja du hade ju använt Compeed plåster mot hälsprickor skrev du.De är annars jättebra och de sitter fast på mina fötter iaf.hade du smort fötterna innan? Det skall man inte göra.Då säster inte plåstren.Jukonsalva+kompresser,har du provat det då?


    emet skrev 2007-10-09 09:30:30 följande:
    Har ni några bra tips för envisa onda djupa sprickor i hälarna? Jag har provat et här plåstrena från apoteket men de släppe hela tiden, jag filar och smörjer men nej de finns kvar ochj ag får halta mig fram
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Greten

    Honung är bra för fötterna. Smörj in dem med honung o dra på ett par strumpor o ha så en kväll, du kan t o m sova så o tvätta fötterna dagen efter.

  • Tainted

    ett tips är fotbad med vanligt balsam i, sånt man har i håret. låter knasigt men det hjälper faktiskt! min mamma som också har problem med det hade provat precis ALLT, och sen sa någon på jobbet att hon skulle testa med balsam, och det gick! dom är ju fortfarande lite hårda så men absolut inte som förut, och inga sprickor.

  • pluttmaja

    smörj in fötterna med MYCKET kräm, ta sen plastpåsar o sätt på fötterna. knyt åt o sov med dessa.. dagen efter så e de så fina!!

  • 1malle

    Torr fila fötterna, alltså inte när du är våt om dem utan INNAN du badar/duschar...
    Annars rispar du upp ännu mer. Smörj med fet kräm o sätt på varma strumpor, krämen kan gärna vara Helosan som dessutom är antiseptisk.


    Alla goda ting är 3
  • emet
    Mellanmjölkens land skrev 2007-10-09 12:53:22 följande:
    Fotbad med olivolja tror jag svärfar använder. Själv smörjer jag in fötterna med en fet kräm på kvällen och sover med strumpor.
    Idomin är det okej?
  • Ex ungue leonem

    Helosan och el Jukonsalva.Är bättre tycker jag.


    emet skrev 2007-10-09 13:23:11 följande:
    Idomin är det okej?
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Heranell

    Jag torrfilar mina fötter och smörjer efter dusch med Locobase, sätter sen strumpor på (mest för att inte halka och lämna kladdiga spår på golvet). Sitter aldrig i fotbad längre och mina fötter är mycket bättre. Fotbad med fotsalt är väldigt uttorkande.
    Sen har ju Scholl nån kräm mot just sprickor, har inte provat den själv, men en kompis sa att den var bra.

  • Virgos

    En gammal huskur är att sätta fötterna i ett varmt bad med vatten och grön såpa...

  • Mellanmjölkens land

    PoodleMy: Jag brukar inte få fotsprickor men däremot blåsor (typ skavsår) under under fötterna om jag går mycket barfota på asfalt. Använder CCS Fotvårdssalva.

  • Ex ungue leonem

    Ja det är ju också bra.Viktigt som sagt att det är en fet salva


    PoodleMy skrev 2007-10-09 13:33:23 följande:
    Helosan och el Jukonsalva.Är bättre tycker jag.
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • vis69

    Jag köpte en speciell salva på apoteket mot torra hälar och sprickor, funkar kanon! Har även provat Scholls salva för hälar och sprickor, inte lika bra.

  • Meagain

    Prova Eucerin lotion på kvällen när du lägger dig , inte så fet att du behöver strumpor etc... jag hade jätteproblem med hälsprickor, blev rekommenderad allt från feta salvor som kladdade (läkaren) till huskurer. För mig funkar bara eucerin lotion varje kväll. Mina sprickor försvann helt efter några dagar och mina fötter är jättefina . Me

Svar på tråden Hälsprickor