• LCW
    Äldre 15 Oct 07:23
    20648 visningar
    72 svar
    72
    20648

    Tips på ursäkter att inte dricka alkohol

    Finns säkert trådar om detta. Men jag behöver tips på ursäkter för att inte dricka alkohol. Blir irriterad över att folk höjer ögonbrynen när man tackar nej till alkohol. Senast i lördags var vi på födelsedagskalas hos svärmor. Direkt efter vi hade varit där (mitt på dagen), så hade hon ringt till min man och frågat varför jag inte ville dricka vin. Jag var dessutom inte den enda som inte drack alkohol. Det var bara tre som drack av 8 pers. Andra exempel har varit när vi har haft gäster och de har påpekat att min drink ser annorlunda ut än deras.

    Om två veckor kommer ngra goda vänner på besök. Jag vet att de förväntar sig att vi ska festa. Men jag vill inte dricka alkohol eftersom vi håller på att försöka bli gravida.
    Hittills har jag sagt att jag ska övningsköra dagen efter, kännt mig hängig, mer törstig än sugen på alkohol. Hemma har jag fixat alkoholfria drinkar till mig och drinkar med alkohol till gäster samt köpt hem alkoholfri öl.

    Fler tips, snälla. Jag orkar/vill inte förklara för folk som stampar på min integritet.

  • Svar på tråden Tips på ursäkter att inte dricka alkohol
  • Stinas­tygg
    Äldre 23 Oct 21:36
    #54
    BettanB skrev 2007-10-23 18:57:27 följande:
    Var har du fått det ifrån? Att alkohol skulle "nollställa" antibiotikan? Kan tala om att det inte är något vare sig jag eller någon av de läkare jag talat med hört talas om. Förutsätter att du har en bra referens till det påståendet?Du kan annars läsa en del på följande sidor bl.a.:www.vardguiden.se/Article.aspårdsrådgivningen.se/artikel.asp visst har du rätt i att man skall vara lite försiktig när man tar antibiotika; inte äta i onödan och inte avbryta kuren till exempel, men det är ju ganska OT.
    Var jag fått det ifrån? Samtliga läkare som skrivit ut penicillin till mig såklart. Senast i juni i år blev min sambo sjuk och fick peniclillin, det sammanföll tråkigt nog med hans student, och hans läkare avrådde från alkohol och han kunde inte dricka med sina kompisar.
  • socker­flicka
    Äldre 23 Oct 21:41
    #55

    Är det inte så att penicillinet kan ha sämre effekt om man dricker? Det är vad mina läkare sagt till mig iallafall, det är verkligen inte farligt men det kan sabba kuren.

  • Stinas­tygg
    Äldre 23 Oct 21:54
    #56
    sockerflicka skrev 2007-10-23 21:41:56 följande:
    Är det inte så att penicillinet kan ha sämre effekt om man dricker? Det är vad mina läkare sagt till mig iallafall, det är verkligen inte farligt men det kan sabba kuren.
    Tack för medhåll!
  • Äldre 23 Oct 22:04
    #57

    Väntar fortfarande på en referens, du kanske kan ta en titt på mina under tiden?

    Om kåvepenin står till exempel "Alkohol påverkar inte effekten av medicinen", så står det på samtliga antibiotikatyper jag tittar på vid en stickkontroll. Med andra ord får man nog vara ganska precis om man vill använda pencillin eller annan antibiotika som anledning att inte dricka (vilket ju är vad tråden handlar om).

    Titta på följande sida så kan du titta igenom olika sorters antibiotika och se vilka man kan/inte kan dricka alkohol ihop med:
    http://sjukvårdsrådgivningen.se/im_sokresultat.asp

    Studenten; antar att han tog den sent om han skulle dricka på sin student, annars är det väl inte konstigt att läkaren avråder från alkoholkonsumtion.


    Stinastygg skrev 2007-10-23 21:36:08 följande:
    Var jag fått det ifrån? Samtliga läkare som skrivit ut penicillin till mig såklart. Senast i juni i år blev min sambo sjuk och fick peniclillin, det sammanföll tråkigt nog med hans student, och hans läkare avrådde från alkohol och han kunde inte dricka med sina kompisar.
  • bethlu­rv
    Äldre 24 Oct 00:23
    #58
    LCW skrev 2007-10-15 07:23:17 följande:
    Finns säkert trådar om detta. Men jag behöver tips på ursäkter för att inte dricka alkohol. Blir irriterad över att folk höjer ögonbrynen när man tackar nej till alkohol. Senast i lördags var vi på födelsedagskalas hos svärmor. Direkt efter vi hade varit där (mitt på dagen), så hade hon ringt till min man och frågat varför jag inte ville dricka vin. Jag var dessutom inte den enda som inte drack alkohol. Det var bara tre som drack av 8 pers. Andra exempel har varit när vi har haft gäster och de har påpekat att min drink ser annorlunda ut än deras. Om två veckor kommer ngra goda vänner på besök. Jag vet att de förväntar sig att vi ska festa. Men jag vill inte dricka alkohol eftersom vi håller på att försöka bli gravida. Hittills har jag sagt att jag ska övningsköra dagen efter, kännt mig hängig, mer törstig än sugen på alkohol. Hemma har jag fixat alkoholfria drinkar till mig och drinkar med alkohol till gäster samt köpt hem alkoholfri öl.Fler tips, snälla. Jag orkar/vill inte förklara för folk som stampar på min integritet.
  • bethlu­rv
    Äldre 24 Oct 00:23
    #59
    LCW skrev 2007-10-15 07:23:17 följande:
    Finns säkert trådar om detta. Men jag behöver tips på ursäkter för att inte dricka alkohol. Blir irriterad över att folk höjer ögonbrynen när man tackar nej till alkohol. Senast i lördags var vi på födelsedagskalas hos svärmor. Direkt efter vi hade varit där (mitt på dagen), så hade hon ringt till min man och frågat varför jag inte ville dricka vin. Jag var dessutom inte den enda som inte drack alkohol. Det var bara tre som drack av 8 pers. Andra exempel har varit när vi har haft gäster och de har påpekat att min drink ser annorlunda ut än deras. Om två veckor kommer ngra goda vänner på besök. Jag vet att de förväntar sig att vi ska festa. Men jag vill inte dricka alkohol eftersom vi håller på att försöka bli gravida. Hittills har jag sagt att jag ska övningsköra dagen efter, kännt mig hängig, mer törstig än sugen på alkohol. Hemma har jag fixat alkoholfria drinkar till mig och drinkar med alkohol till gäster samt köpt hem alkoholfri öl.Fler tips, snälla. Jag orkar/vill inte förklara för folk som stampar på min integritet.
  • Äldre 24 Oct 00:27
    #60

    vissa penicillin ska man inte dricka alkohol till.

    men de vanliga som tex kåvepenin gör ingenting.
    har druckigt många gånger när jag ätit det.

    Men läkarna rekommenderar att man inte ska dricka,
    eftersom man redan har nedsatt immunförsvar, och
    då inte ska utsätta kroppen för ännu mera påfrestningar.

  • Äldre 24 Oct 00:27
    #61

    Jag hade huvudvärk tidigare och tog ett par Alvedon ...

    Alla vet (eller borde veta) att alkohol och Alvedon är en farlig kombination!

  • Äldre 24 Oct 00:28
    #62

    Gör några alkohol fria färgglada drinkar.
    så märker ingen att du inte dricker alkohol .-)

  • bethlu­rv
    Äldre 24 Oct 00:30
    #63

    Hej!

    Jag dricker inte häller och får ofta svara på dumma frågor. En sak du kan säga är att du äter medicin som du inte kan kombinera med alkohol. Säg också att du vill spara dina hjärnceller. Ger de sig inte får du ju helt enkelt säga att ddet inte är deras sak. Annars kan du ju säga att du har ledsnat på alkohol och att det finns annat du hällre vill ha. Det är konstigt att vissa verkar ha så svårt för att andra inte dricker.

  • Äldre 24 Oct 00:35
    #64

    jag har blandat alvedon och alkohol många gånger.

    visste inte att det var farligt.

  • Äldre 24 Oct 07:42
    #65
    elektra1 skrev 2007-10-24 00:27:43 följande:
    vissa penicillin ska man inte dricka alkohol till.men de vanliga som tex kåvepenin gör ingenting.har druckigt många gånger när jag ätit det.Men läkarna rekommenderar att man inte ska dricka, eftersom man redan har nedsatt immunförsvar, och då inte ska utsätta kroppen för ännu mera påfrestningar.
    Det finns ingen penicillin som man inte "ska" dricka alkohol till. Däremot andra antibiotikum, t ex Flagyl.
  • Äldre 24 Oct 08:14
    #66
    elektra1 skrev 2007-10-24 00:35:21 följande:
    jag har blandat alvedon och alkohol många gånger.visste inte att det var farligt.
    Det kan ge svåra leverskador, så försök att undvika det! Kan rentav vara en dödlig kombination ...
  • Äldre 24 Oct 08:40
    #67

    Då måste det i och för sig var ganska stora mängder eller väldigt väldigt ofta (nästan dagligen). Att ta alvedon med alkohol någon enstaka gång är inte särskilt farligt även om det väl inte är bra.


    lövet2 skrev 2007-10-24 08:14:17 följande:
    Det kan ge svåra leverskador, så försök att undvika det! Kan rentav vara en dödlig kombination ...
  • Isabel­le L
    Äldre 24 Oct 09:44
    #68

    Hej! Vet inte om nån annan har tipsat om detta men.... du kan köpa alkoholfritt vin och hälla över i vanliga vinflaskor! Känner fler som gjort det och det har funkat alldeles utmärkt!! :) Lycka till med barnagörandet!

  • Äldre 29 Oct 18:35
    #69

    Nu återvinns tipsen och diskussionerna går på tomgång, så hej då.

  • Yayo
    Äldre 30 Oct 21:04
    #70

    man ska inte behöva ursäkta sig för att dricka alkohol. det är konstigt att i vissa fall man behöver det. att du ska köra kanske hahaha ;)

  • Äldre 31 Oct 12:03
    #71

    Hej!
    Hur är det för killar få de dricka om man försöker att skaffa barn? Nån som vet?

  • bethlu­rv
    Äldre 31 Oct 15:09
    #72

    Detta med mediciner och alkohol är en farlig kombination. Det finns många som blandar alkohol och psykofarmaka vilket gör att de blir skvatt galna. Många våldbrott skulle kunna undvikas om man informerade mer om detta.

Svar på tråden Tips på ursäkter att inte dricka alkohol