• Malinm­amman
    Äldre 17 Oct 15:48
    9179 visningar
    18 svar
    18
    9179

    vad göra med apfult klinkergolv?

    Har köpt ett radhus med vidrigt klinkersgolv, undrar nu hur man gör om man vill lägga nytt golv? Måste man ta bort alla plattor (shit vilket jobb!) eller kan man lägga klinker/trägolv direkt över? Någon som vet?


    Malin med världens bästa Ida
  • Svar på tråden vad göra med apfult klinkergolv?
  • Äldre 17 Oct 15:49
    #1

    ta bort

  • Malinm­amman
    Äldre 17 Oct 15:54
    #2

    men hur gör man det??!


    Malin med världens bästa Ida
  • Äldre 17 Oct 16:10
    #3

    Alltså, i princip kan man väl lägga nytt golv uppepå ett gammalt golv om det gamla golvet ligger fast ordentligt (om jag förstått det rätt). Men ett golv bygger ju en del på höjden också med alla komplikationer det kan föra med sig runt dörrar och trösklar och lister och annat.

    Klinkergolv får man väl knacka bort?

  • Äldre 17 Oct 16:31
    #4

    Nu är jag inget proffs, men skulle det inte kunna bli coolt om du målade med högblank golvfärg. Typ svart?

  • Äldre 17 Oct 16:35
    #5

    Om det nu funkar på klinkers, jag ahr inte den blekaste.

  • irrblo­sset
    Äldre 17 Oct 17:50
    #6

    Jag skulle lätt testa måla först

    Men annars är det inte speciellt jobbigt att riva ett klinkergolv. Snarare roligt. Demolering

  • Mia83
    Äldre 17 Oct 17:52
    #7

    Att riva kakel äver en köksbänk är besvärligt, men inte så farligt, så min slutsats är att det går rätt lätt att ta birt klinker.
    Du har ju en mkt bättre åtkomst och bättre arbetsställning.

  • irrblo­sset
    Äldre 17 Oct 17:56
    #8

    Det jobbiga är att bära ut skiten när man brutit upp allt

  • Äldre 17 Oct 18:09
    #9

    Prova måla på, i en annan tråd hade någon målat kaklet i köket.

  • Malinm­amman
    Äldre 17 Oct 22:39
    #10

    Tack för svar! har vidrigt kakel oxå och det vet jag av erfarenhet att det blir jobbigt att ta bort men att måla golvet kan absolut vara ett alternativ, hade tänkt mig ett svart faktiskt!


    Malin med världens bästa Ida
  • Äldre 17 Oct 22:41
    #11

    Man kan "byta" fogarna också. Var ett tips på det i senaste Vi i Villa. Fanns t o m knalligt, limegrönt sånt där kladd emellan...

  • vision­42
    Äldre 18 Oct 07:43
    #12

    Att ta bort ett klinkergolv kan vara lätt och svårt beroende på vad det är under ?
    Är det en betongplatta så är det enkelt med en bilmaskin, är det golvgips så blir det lite jobbigare då även gipsen kommer gå sönder.
    Självklart ka du lägga ovanpå om det ligger bra idag ? det är bara lite höjd du förlorar.

    Va det gäller kakel över diskbänk så är det samma princip där.... vad är det bakom?
    Är det gips så kommer du få byta gipsen också och det ka vara lite struligt men är det pust eller betong så blir det betydligt enklare.....

    Lycka till!

  • Malinm­amman
    Äldre 18 Oct 08:09
    #13

    tack vision 42! Huset är byggt -99 och både golv och kakel har nog suttit sen dess, vad är det mest troligt att det är und/bakom då tror du?


    Malin med världens bästa Ida
  • Äldre 18 Oct 11:17
    #14

    Vad är det för färg på golvet, kanske rätt färg på väggarna kan göra det fula golvet assnyggt?

  • vision­42
    Äldre 18 Oct 12:19
    #15

    Ts

    Om det är en bottenvåning så är det troligtvis en betongplatta och om bakom väggarna gips.

    //T

  • Malinm­amman
    Äldre 18 Oct 12:22
    #16

    Tack!
    Tvyärr går det inte att få det golvet snyggt med någon färg i världen på väggarna, det är terakottafärgat, lite ojämnt på ytan och har en kompass mitt på golvet....


    Malin med världens bästa Ida
  • Äldre 18 Oct 21:09
    #17

    Kompass? Omg, det är värre än jag trodde. Hoppas det går att måla.

  • Äldre 8 Oct 18:25
    #18

    Leta reda på ett proffs, hellre än att ställa till det själv. Du kan exempelvis söka på byggahus.se eller något annat bygg forum

Svar på tråden vad göra med apfult klinkergolv?