• blivande mamma 24

    thalassemi: blod brist

    undrar om någon vet om man skall äta järn tabletter om man har thalassemi , det är nån form av blodbrist (anemi) och jag har den milda formen.

  • Svar på tråden thalassemi: blod brist
  • blivande mamma 24

    har läst där men det står inte om ska äta järn eller inte , har ganska låg hb men fick höra av min faster att läkaren hade sagt till henne när hon va gravid att hon inte skulle äta järn, och min bm vet inte så ja har slutat äta det nu

  • skrutthumlan2

    bästa är väll att fråga en läkare som kan detta om thalassemi!

  • Sundström

    Säger som Skrutthumlan2, prata med en läkare.

    Om inte bm vet så får hon hjälpa dig med att få informationen av en läkare. Det är väl bm jobb att hjälpa dig med detta. Frågan är ju om hon ens vet vad Thalassemi är.  Sjukupplysningen kan du oxå ringa.

  • blivande mamma 24

    ok , tack för era svar , ja ska till läkaren men det tar ju så jävla tid och ja tyar inga järn under tiden , hoppas bara att det inte skadar barnet

  • Aries74
    blivande mamma 24 skrev 2007-10-21 20:53:51 följande:

    ok , tack för era svar , ja ska till läkaren men det tar ju så jävla tid och ja tyar inga järn under tiden , hoppas bara att det inte skadar barnet


    Hej, jag har B-Thalassemia minor.

    Om du har samma typ av thalassemia som jag, då ska du inte äta gärna, men du kanske måste det lite grann under graviditeten. Thal. anemin beror inte på järnbrist utan hur blodkropparnas form och färg ser ut.

    Vi har en mutation i betaglobinkedjan som ger blodkropparna en annan form och en blekare färg. Mutationen gör att blodkropparna är mindre, dör lite i förtid och därför har vi färre blodkroppar i "omsättning" - det ger symtom som anemi. Kroppens syresättning blir lite mindre också. När blodkropparna dör blir järnet kvar i kroppen och det bildas ett överskott. Så du har nog inte alls järnbrist - tvärt om. Därför ska du inte äta järn. Vi med B-thal. blir ofta mkt anemiska under graviditet - men det beror på plasmautspädnigen - inte på järnbrist. Viktigt att informera MVC och läkare att du har Thalassemia så att de inte felbehandlar dig med järn. Sedan är det viktigt att ens partner inte har samma tillstånd när man ska ha barn. 

    Jag äter folater, B-vitaminer (viktigt med B-12) för att hjälpa mitt blod att nybildas snabbare. 

    Hoppas det hjälper. 
Svar på tråden thalassemi: blod brist