• Anonym (skam)
    Äldre 22 Oct 22:42
    9849 visningar
    22 svar
    22
    9849

    Känner skam vid sex

    Verje gång jag ska ha sex med min sambo och även tidigare i andra förhållanden så känner jag en så stor skam, som om det är något jag inte får göra, något förbjudet, jag blir väldigt spänd och kan inte tillåta mig att njuta, har heller aldrig fått orgasm. Har aldig onanerat eftersom det antagligen är jobbigare att gå igenom alla känslor av skam än det är värt att få njutning. Lyckas jag ändå vid visa tillfällen slappna av och njuta lite så får jag sådan ångest efteråt och börjar gråta. Jag tycker att det är skönt när vi väl håller på men oftast sker det utan förspel eftersom det känns väldigt konstigt att bli smekt. Jag älskar min sambo och förstår mig inte på detta, någon som upplevt samma sak eller har en aning om vad jag kan göra åt det?

  • Svar på tråden Känner skam vid sex
  • Marvin­na
    Äldre 22 Oct 22:43
    #1

    Vet du varför du känner så?

  • Anonym (skam) Trådstartaren
    Äldre 22 Oct 22:46
    #2

    Jag vet inte alls vad dessa känslor kommer ifrån, har länge funderat på att gå till en psykolog eller liknande, men ämnet är ju känsligt och det är svårt att öppna sig.

  • Anonym (terap­i)
    Äldre 22 Oct 22:48
    #3

    Låter som ett fall för terapi... kanske tråkigt att höra men så tror jag att det är. Att prata lite om hur synen på sex har varit under din uppväxt, om det har hänt något som fått dig att skämmas osv, och träna på att börja förknippa sex med positiva känslor! Om du lyckas jobba bort det här så kan du få ett väldigt mycket bättre liv så det är verkligen värt mödan!

  • Anonym (skam) Trådstartaren
    Äldre 22 Oct 22:51
    #4

    Jo, jag måste väl ta steget och prata med någon som verkligen kan hjälpa mig, är det bvc jag kontaktar först?

    En fundering jag har är om jag blivit utnyttjad som liten men inte minns (eller kanske har förträngt) kan man "plocka" fram sådana gamla minnen?

  • Marvin­na
    Äldre 22 Oct 22:52
    #5

    Hör med vårdcentralen eller med din läkare.

  • Anonym (terap­i)
    Äldre 22 Oct 22:53
    #6

    Du kan ju börja med att själv träna på att onanera och sedan ifrågasätta dina skuldkänslor. Skriv en lapp med hur det ligger till "i verkligheten", t ex 1. Nästan alla onanerar. 2. Det är inget att skämmas för. 3. Jag är duktig som lär mig hur min kropp fungerar. 4. Jag tar tag i mitt problem genom att göra det som är rätt. 5. Onani är en jättebra form av sex eftersom det bara är skönt och inte skadar någon, inga sjukdomar osv.
    Sedan när skuldkänslorna kommer så läser du den lappen högt för dig själv och försöker dämpa känslorna, bryta dem helt enkelt. När man har starka känslor som man vet inte bottnar i "fakta" utan bara är ett problem så kan man faktiskt jobba bort dem.

  • Marvin­na
    Äldre 22 Oct 22:53
    #7

    Ja en duktig psykolog/terapeut kan hjälpa dig.

    Anonym (skam) skrev 2007-10-22 22:51:43 följande:


    Jo, jag måste väl ta steget och prata med någon som verkligen kan hjälpa mig, är det bvc jag kontaktar först?En fundering jag har är om jag blivit utnyttjad som liten men inte minns (eller kanske har förträngt) kan man "plocka" fram sådana gamla minnen?
  • Anonym (skam) Trådstartaren
    Äldre 22 Oct 22:56
    #8

    Min sambo är jätteförstående och försöker prata mig till rätta, men de där känslorna är så starka så jag kan bara skjuta undan dem en liten stund.

    Ska försöka hitta mod att kontakta någon.

  • Anonym (Bus)
    Äldre 22 Oct 23:01
    #9

    Jag har haft samma problem, men för mej började allt med att jag blev våldtagen av en "kompis". Har haft mycket problem med allt som rör sex sen dess och det har tagit lång tid innan jag kunde lita på min sambo och låta honom ha kontroll över min kropp (t.ex. stå bakom mej och kramas). Jag har aldrig onanerat ens innan våldtäkten och inte efteråt heller.
    Vet inte om jag direkt har några råd att ge dej utan du måste själv fundara mycket kring varför du känner som du gör. Har det hänt dej något som har varit/är jobbigt som får dej att känna så?

    Lycka till!

  • Anonym (terap­i)
    Äldre 22 Oct 23:03
    #10

    Anonym (skam) skrev 2007-10-22 22:56:40 följande:


    Min sambo är jätteförstående och försöker prata mig till rätta, men de där känslorna är så starka så jag kan bara skjuta undan dem en liten stund. Ska försöka hitta mod att kontakta någon.
    Om jag var du så skulle jag satsa mer på Kognitiv beteendeterapi KBT som ger övningar att göra och så, än på psykoterapi som handlar mer om att gå till botten med vad som är problemet. Risken med psykoterapi är att det tar väldigt lång tid att komma någon vart. KBT handlar mer om att ändra sina tankemönster så att hjärnan jobbar "med dig" istället för "mot dig".
    Sedan kan man ju känna att man vill prata en massa och gå tillbaka till barndomen och saker som ev har hänt då, det är nog bra det också om man hittar rätt terapeut. Men ibland finns det ingen specifik händelse som orsak, utan det kan vara så att du har fått skuldkänslor en gång och då trott mycket på dem och börjat förstärka dem gång för gång.
Svar på tråden Känner skam vid sex