Blandar politik med humor på ett lysande sätt
Forum Hälsa & Kost - Gravid
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Fixade inte att sluta med Cipramil. Så ledsen!

    Tis 23 okt 2007 21:36 Läst 7648 gånger Totalt 21 svar
    Vätter­vy
    Visa endast
    Tis 23 okt 2007 21:36

    Jag har tagit 20 mg. Cipramil om dagen i några år. Jag blev nyligen gravid och tänkte jag skulle sluta med medicinen. Har hört det inte är så bra att ta dem under graviditet. Jag började trappa ner långsamt, samma dag jag plussade. Första veckan kände jag nada. Men denna sista veckan har varit gräslig! Har knappt orkat ta mig uppför trapporna här hemma, har varit fruktansvärt tung och nere och orolig ( mycket värre än innan jag började med medicinen ). Hela världen har gungat, varit jätteyr, inte kunnat köra bil. Bara velat GRÅTA. Har tänkt: Ska inte ge upp! Snart går biverkningarna över. Men nu ikväll orkade jag inte mera. Har ju barn å hem å jobb att ta hand om. Tog en halv tablett och sitter nu och hoppas den verkar snart. Känner mig så ledsen. Någon mera med liknade erfarenhet?

  • Davido­ff1975
    Visa endast
    Tis 23 okt 2007 21:43 #1

    Har du pratat med din läkare? Du får inte sluta med sådan medicin utan att prata med läkaren. Jag äter oxå antidepp.medicin och till mig sa läkaren att det inte är nån fara för fostret i början av en graviditet.

  • SvenTh­orsten­s
    Visa endast
    Tis 23 okt 2007 21:43 #2

    Jobbigt!!!

    Har inte varit i samma situation som du...

    Men har du inte någon läkare som kan hjälpa dej med uttrappningen...eller överhuvudtaget stötta dej nu under graviditeten? Det är ju dessutom väldigt mycket hormoner som spökar när man blir gravid o det kanske är svårt att skilja ut vad som är vad...med tanke på att du sa att du mår sämre nu än innan du började med Cipramilen! Du kanske i alla fall kan få nån samtalskontakt via MVC så du slipper bära allt själv!!! 

    *tröstkram*

  • Vätter­vy
    Visa endast
    Tis 23 okt 2007 21:55 #3

    Vet du hur länge det är OK att äta antidepp? Från vilken vecka ska man helst ha slutat? Nej, har inte pratat med läkare. Har ingen riktigt. Bor på nytt ställe. Får nog kontakta någon...Varför får man inte sluta utan att ha pratat med läkare?

    Tack! Kram!


    Davidoff1975 skrev 2007-10-23 21:43:36 följande:
    Har du pratat med din läkare? Du får inte sluta med sådan medicin utan att prata med läkaren. Jag äter oxå antidepp.medicin och till mig sa läkaren att det inte är nån fara för fostret i början av en graviditet.
  • Tis 23 okt 2007 21:58 #4

    Det är utsättningssymptom du har, det kan man ha några veckor efter det att man slutat. En del blir sämre än de var när de började med medicinen. Men det är tillfälligt! Man ska absolut inte sluta tvärt med SSRI utan trappa ner långsamt. Prata med din läkare.

  • Vätter­vy
    Visa endast
    Tis 23 okt 2007 22:02 #5

    SveThorstens & Aaliyah...

    Tack ska ni ha...Ska försöka få en kontakt här i min nya stad. Kanske trappade jag ner för fort. Kram

  • Tis 23 okt 2007 22:03 #6

    Du kommer inte att må så här jämt, det är viktigt att komma ihåg.

  • smuler­ul
    Visa endast
    Tis 23 okt 2007 22:08 #7

    Jag åt citalopram när jag blev gravid och ringde min läkare och frågade.


    Då sa han att o jag var hans fru så skulle han velat att jag slutade nu!
    Jag blev ju orolig och slutade (trappade ner) på en vecka. Men när jag berättade för min bm så sa hon att så skulle han inte säga det kan va farligt att sluta så fort. 
    Man kan stressa upp fostret. Så hon menade att det va bättre att sluta under några veckor och må bättre änn att stressa.
    Så jag tycker du ska ta det lungt med att sluta det är bättre så.
    Lycka till.
  • Tis 23 okt 2007 22:09 #8

    Käkar själv Zoloft. Låg på 200mg före graviditeten och den dagen jag plussade minskade jag dosen.Sucesivt har jag gått ner till 50 mg och har legat på den dosen ett bra tag nu.Har hela tiden haft läkarkontakt. Nu är det olika med olika mediciner men vad som gäller alla är att så länge vi mår bra mår barnet bra. Så att sluta tvärt eller trappa ner för fort är inte bra. I ditt fall så kan du säkert öka upp ( i samtal med läkare) till en dos som fungerar för dej och barnet.

    Men som sagt,ring läkaren och prata om detta så fort som möjligt. Önskar dej all lycka till.

  • smuler­ul
    Visa endast
    Tis 23 okt 2007 22:14 #9

    Fick också ok att ibland ta mina direktverkande panikpillerunder hela graviditeten för att det va bättre änn att må piss.

  • Tis 23 okt 2007 23:14 #10

    Ja mår mamman bra mår barnet bra brukar dom säga:)

Fixade inte att sluta med Cipramil. Så ledsen!
Dela på Facebook Fixade inte att sluta med Cipramil. Så ledsen!
Svara i tråden: Fixade inte att sluta med Cipramil. Så ledsen!
Logga in
Bli medlem
Skapa en ny tråd
Ändra kategori Skriver i kategorin: Gravid
Svara i tråden...

Innehåll