• Joma

    Fixade inte att sluta med Cipramil. Så ledsen!

    Hej alla i tråden!

    Jag är en av dem som trodde att jag var stark nog att sluta med citalopram i mars. Jo det gick faktiskt bra ända tills jag blev gravid 5 månader senare. Då fick jag ett rungande återfall och fick börja äta fluoxetin.

    Om jag hade vetat det jag vet idag så hade jag ALDRIG slutat med min medicin inför en graviditet! Jag har ätit antidepp i många år och har insett att jag helt enkelt inte producerar tillräckligt med signalsubstans i hjärnan.

    Jag har lidit med extrem ångest de första 12 veckorna i graviditeten och önskar ingen samma öde.

    Idag mår jag mycket bättre och kan för första gången glädjas över vårt planerade barn.

    Snälla, prata noga med er läkare innan ni slutar mediciner helt inför en graviditet. Av de som ätit ssri och slutat inför är graviditet får ca 60 % återfall när de blir gravida pga hormonerna som ställer till det.

    Hellre en stark, pigg och glad mamma än en förtvivlad, rädd och vilsen!

    Jag kommer inte att sluta med medicinen inför förlossningen då det är väldigt stor risk att jag inte orkar med en förlossning då samt att jag kan råka ut för en förlossningsdepression istället. Mina läkare tycker att det är bättre att jag fortsätter.

    Många styrkekramar till alla som fått ta det svåra beslutet att medicinera under sin graviditet. För tro mig, jag vet av egen erfarenhet att det är ett beslut man väger noga innan man bestämmer sig.

Svar på tråden Fixade inte att sluta med Cipramil. Så ledsen!