• danei
    Äldre 25 Oct 16:44
    38028 visningar
    21 svar
    21
    38028

    När lär sig barnen färger, abc och siffror??

    försöker lära min tös som är 2,5 färger men det går inte alls. Säger gult om alla färgerna
    När brukar barn kunna lära sig vad färgerna heter?
    Undrar även när abc och siffror kan vara aktuellt. Har en vännina vars barn nu är 6 år o hon tycker det är konstigt att vår tös inte kan nåt av det.
    Är hon sen? Själv tror jag inte det men man undrar ju lite.

  • Svar på tråden När lär sig barnen färger, abc och siffror??
  • Yrla
    Äldre 25 Oct 16:51
    #1

    hehe. Min 3 åring har inte full koll heller på färgerna- säger lite vad som helst. :) Det är ju olika vad barnet i fråga anser vara viktig kunskap. Ist för färger kan han typ allt om mag/tarmsystemet *s*
    Gällande siffror och ABC så är det inte heller så intressant för honom. han kan räkna till 3 men inte så mkt mer. Men som sagt- ist kan han i detalj hur ett barn blir till.
    Tycker det är hemskt när folk anser det vara så konstigt vad barn kan och inte kan.- Men se på oss vuxna då? Vissa är superduktiga på språk- vissa kan inte ens skriva på sitt modersmål. Ist kanske de är grymt duktiga i anatomi- medans den språkkunnige kanske inte ens vet vad som är pancreas.

  • Sotard­otter
    Äldre 25 Oct 16:52
    #2

    Äsch, jag tror att det är så i början. Min son sa glatt lila om allt, men nu börjar han kunna några andra också (han är 2,5). Det känns mer som att han säger lila om allt för att vi ska rätta honom, så att han förstår att där går gränsen till blått och där går den till rosa...om du förstår vad jag menar

  • Äldre 25 Oct 16:55
    #3

    Min son är två år och han kan de fyra vanligaste färgerna (blå, röd, gul, grön) men säger bara blå och gul och han känner igen A, B, C, P, L och O och siffran 5. Men jag har förstått att det är ganska tidigt. Jag tror inte alls att din dotter är sen.

  • Hädvig­g
    Äldre 25 Oct 17:00
    #4

    Jag kan bara svara för min egen son som fyller två i november.

    Han kan färgerna, är intresserad av bokstäver och kan räkna till fem.

    Det är säkert hemskt olika från barn till barn när man lär sig och hur man lär sig.

    Här finns en uppsats om färginlärning, om du är intresserad
    www.uppsatser.se/uppsats/de81229f9a/

  • danei
    Äldre 25 Oct 17:01
    #5

    tigerwomen:

    Har ni suttit med en abc bok el har ni köpt en planch?

  • danei
    Äldre 25 Oct 17:02
    #6

    isviol:

    Tack för länken

  • Tant Green
    Äldre 25 Oct 20:18
    #7

    Min 2-åring pratar om färger hela tiden men hon gissar mycket Det är långt ifrån alltid som det blir rätt.

    Hon kan rabbla siffrorna upp till 14, men hon kan ju inte räkna, alltså hon förstår inte vad det egentligen är man gör med siffrorna.

    Hon har nyligen börjat rabbla alfabetet också (inte hela, kommer väl till h ungefär), men det är samma sak där, hon vet ju inte vad bokstäverna används till utan har bara lärt sig namnen på bokstäverna utantill av någon anledning.

  • lollol­alla
    Äldre 26 Oct 14:46
    #8

    Min dotter blev 2 i septemeber o kan så gott som alla färger. Hon säger alltid rätt och använder färgerna i meningen som man ska göra. " KAn jag få min gula boll mamma?"

    Hon räknar själv till 15 och man ser att hon verkligen vet innebörden med siffror.
    "Jag har ätit 3 köttbullar"

    Alfabetet har vi inte kolat på så mycket men hon vet hur hennes namn ser ut o vad bokstäverna heter, men inte mer. 

  • Moomin
    Äldre 26 Oct 15:08
    #9
    lollolalla skrev 2007-10-26 14:46:49 följande:
    Min dotter blev 2 i septemeber o kan så gott som alla färger. Hon säger alltid rätt och använder färgerna i meningen som man ska göra. " KAn jag få min gula boll mamma?"Hon räknar själv till 15 och man ser att hon verkligen vet innebörden med siffror."Jag har ätit 3 köttbullar"Alfabetet har vi inte kolat på så mycket men hon vet hur hennes namn ser ut o vad bokstäverna heter, men inte mer. 
    Väldigt likt min pojk som oxå är drygt 2. Han kan alla färger och berättar att morfar har en blå bil eller hämtar den gröna tröjan om man ber honom osv.

    Han räknar oxå en bit. Upp till fem fattar han helt klart när man frågar hur många fingrar mamma håller upp eller hur många köttbullar det är på tallriken osv.

    Man måste ju komma ihåg att alla barn är olika. Sen tror jag att det spelar stor roll hur mycket man läser och engagerar sig i vissa saker som förälder. Har man suttit mycker med barnet och pratat om vilken färg krorkdilen har osv så lär de sig med tiden...
    Skriver man om en synål är det genast någon enögd jävel som känner sig träffad...
  • Äldre 26 Oct 18:46
    #10

    min son som är 2 år o 7 mån kan räkna till 15,alfabetet lite grann A B C D,sen kan han färgerna blå ,grön ,gul och svart.på dagis är han tidigare än dom andra i hans ålder med det.


    Älskade busungar!Liam 020702 Elliot 050329
Svar på tråden När lär sig barnen färger, abc och siffror??