• Anonym
    Äldre 27 Oct 15:02
    11486 visningar
    11 svar
    11
    11486

    3 månader, hur mycket sova på dagen?

    Jag har en dotter på 3 månader, nu innan har hon haft svårt att sova dagtid och kvällstid, nej det var inte rätt, hon har inte haft svårt för att somna, hon har somnat lätt i vår famn men när vi lagt ner henne har hon vaknat! Detta har tagit SÅ på mina krafter att ta upp och lägga ner!
    Nu går det lite bättre men nu börjar jag oroa mig för att hon sover för länge dagid när hon väl somnar in bra?
    Ni andra som har barn i denna ålder, hur mycket sover de dagtid? hon kan sova i tre timmar, är det fel?? För mig känns det ju jätte skönt nu när hon kan sova!

    När kan man börja med rutiner, eller när SKA man börja med rutiner? Alltså typ att de ska lägga sig samma tid varje kväll etc

  • Svar på tråden 3 månader, hur mycket sova på dagen?
  • Äldre 27 Oct 15:09
    #1

    Barn behöver olika mycket sömn. En av mina behövde bara 2x15 minuter på dagtid, medan en annan sov i timmar på dagarna.
    Man måste inte införa rutiner och tider alls, speciellt inte med en baby. Rutiner för så små är mest till för att föräldrarna ska kunna känna att de bestämmer. När barnen är så stora att de har tider att passa, då kommer rutinerna och tiderna av sig självt!

  • Birgit­ta2
    Äldre 27 Oct 15:18
    #2

    Mellan 12 och 15 timmars dygnssömn behöver en liten plutt. Dessa fördelas på dagtid och nattetid. En tremånaders baby äter ju också ofta. Rutiner började jag först med runt 6-8-månaders ålder när barnen inte behövde sina sena kvällsmål runt 22-23-tiden. Då fick de lägga sig runt 20 och upp vid 05.30 då de brukade vakna av sig själva. Ofta är sängläggningstider, precis som lövet2 säger, till för föräldrarna. Känslan att veta att man faktiskt har barnfria kvällar är skön därför att man behöver få ha lite tid för sig själv.

    Din baby har troligen sina egna rutiner än så länge. Många kortare sömnperioder istället för en eller två längre. Du behöver inte stressa med det. Små babysar mår nog bättre att låta sin kropp bestämma när de skall ha mat och sova.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 27 Oct 15:26
    #3

    TUSEN TACK!!
    Undrade just om rutiner för jag var rädd att det kanske var något som blev fel om man inte började med det
    Men då kan jag vara lugn

    Jo det där med kvällarna, man känner att man skulle behöva dem för sig själv, ibland har vi fårr vår dotter att somna och fortsatt sova rätt tidigt, det har varit lyx och fortsatt sova till natten när hon vill ha mat

  • Birgit­ta2
    Äldre 27 Oct 15:40
    #4

    Egen tid får stryka på foten när barnen är väldigt små. Men jag lovar: det kommer det också när du vet att den lilla somnar kl 19.00 och inte vaknar förrän på morgonsidan. Men nu när hon är bara 3 månader så går det ju inte. Så små barn klarar inte 12 timmar utan mat.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 27 Oct 23:03
    #5

    Någon annan??

    Sover era barn i denna åldern dagtid? När brukar de matas sista gången på kvällen och när brukar de somna?

  • Äldre 28 Oct 07:50
    #6

    När min yngsta var 3 mån så började han sova halvtimmespass på dagarna - vaken 2 tim - sov 30min. Sen somnade han ca 20 på kvällen och vaknade enbart för mat var tredje timme på natten fram till sju då han ville upp.
    Han har oftast somnat i sin säng men för att på natten när han vaknat första gången för mat fått stanna kvar.
    Nu vis sex månader har han äntligen börjat att kunna sova längre pass på dagen så oftast är vi nere i 3 sovpass och vaken minst tre timmar emellan dem.

  • Lovley­Baby
    Äldre 28 Oct 07:54
    #7

    När min dotter var 3 månader åt hon med ca 3-4 timmar mellanrum, somnade vid 21-22 tiden på kvällen och vaknade igen ca 7. På dagen var hon vaken ca 2 timmar sen kunde hon sova allt ifrån 20min till 2 timmar


    ღ Älskar min familj ღ
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 29 Oct 16:20
    #8
    Birgitta2 skrev 2007-10-27 15:40:19 följande:
    Egen tid får stryka på foten när barnen är väldigt små. Men jag lovar: det kommer det också när du vet att den lilla somnar kl 19.00 och inte vaknar förrän på morgonsidan. Men nu när hon är bara 3 månader så går det ju inte. Så små barn klarar inte 12 timmar utan mat.
    Jo det förstår jag ju men om de ändå ska sova så kan de ju göra det i sin säng etc. istället för att man ska sitta med dem i famnen i 2-3 timmar Fundersam

    Klart de inte kan sova 12 timmar utan mat men de kan ju ändå somna vid 19-20 och man ger dem mat sedan igen vid 22-23...
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 29 Oct 16:22
    #9
    Päronskrutt skrev 2007-10-28 07:50:48 följande:
    När min yngsta var 3 mån så började han sova halvtimmespass på dagarna - vaken 2 tim - sov 30min. Sen somnade han ca 20 på kvällen och vaknade enbart för mat var tredje timme på natten fram till sju då han ville upp.Han har oftast somnat i sin säng men för att på natten när han vaknat första gången för mat fått stanna kvar.Nu vis sex månader har han äntligen börjat att kunna sova längre pass på dagen så oftast är vi nere i 3 sovpass och vaken minst tre timmar emellan dem.
    Min dotter sover ca 2-3 timmar på dagen, vet inte om detta är fel, men jag kan ju inte kämpa med att hålla henne vaken om hon är trött till kvällen? Ärhon trött behöver hon väl sin sömn?
    Är det bättre att jag väcker till henne efter ett tag och sedan får hon sova igen efter ett tag, eller kan hon sova dessa timmar i sträck, en gång per dag?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 29 Oct 16:24
    #10
    LovleyBaby skrev 2007-10-28 07:54:37 följande:
    När min dotter var 3 månader åt hon med ca 3-4 timmar mellanrum, somnade vid 21-22 tiden på kvällen och vaknade igen ca 7. På dagen var hon vaken ca 2 timmar sen kunde hon sova allt ifrån 20min till 2 timmar
    Okey...men sov hon två timmar på dagen då och sedan vad hon vaken......eller 2 timmar vid flera tillfällen?
    Vad är bäst att de sover i sträck flera timmar eller färre timmar och fler gånger?
  • Lovley­Baby
    Äldre 3 Nov 20:20
    #11
    Anonym skrev 2007-10-29 16:24:10 följande:
    Okey...men sov hon två timmar på dagen då och sedan vad hon vaken......eller 2 timmar vid flera tillfällen?Vad är bäst att de sover i sträck flera timmar eller färre timmar och fler gånger?
    Nej hon sov flertalet gånger per dag, de gör hon ännu. hon kan sova allt mellan 2-4 ggr per dag. Men alla barn är olika, dom sover när dom behöver!
    ღ Älskar min familj ღ
Svar på tråden 3 månader, hur mycket sova på dagen?