• Bessi
    Äldre 7 Nov 13:21
    6140 visningar
    19 svar
    19
    6140

    scoutskjorta, märken var???

    novembersol skrev 2007-11-07 13:19:21 följande:
    Sitter här med dotterns första scoutskjorta och tre märken som ska sys fast, men vart ska de sitta?? Har ingen erfarenhet av scouterna sedan tidigare och har inte kunnat engagera mig på den nivå jag önskat (pga graviditet). Någon som vet var/hur märkena ska sitta på skjortan??
    vilket förbund o vart är det hon tillhör?
    är scoutledare på en kår utanför sundsvall så jag har papprena här på hur märkena ska sitta men vilka är det?
  • Bessi
    Äldre 7 Nov 13:30
    #4
    EgonochKnut skrev 2007-11-07 13:23:44 följande:
    Hittade det här på nätet...Kanske kan det hjälpa dig!www.spanga.scoutkar.se/content/index.php...
    inte för att verka elak o att jag kan mest med det här inlägget...
    men det kan bero väldigt mycke ibland på hur märkena ska sitta då man tillhör olika förbund:)
    vi har ju 5 olika här i sverige...
  • Bessi
    Äldre 7 Nov 13:53
    #6
    novembersol skrev 2007-11-07 13:48:25 följande:
    Bessi du är nog min räddare i nöden!Hon är med i Hällans scoutkår i sundsvall.
    men gud va kul det är ju alldeles i närheten då nästan:D jag är ute från alnö på gustavsberg:)
    är det ssf dom är med i då?
  • Bessi
    Äldre 7 Nov 14:03
    #8
    novembersol skrev 2007-11-07 14:02:14 följande:
    Nej det är nykterhetsrörelsens scoutförbund.
    aah:) då minndes jag rätt:)
    har träffat nåra av dom i min ålder på läger:)
    vilcka märken är det de handlar om då så skajag titta på mitt papper som jag har här hemma:)
  • Bessi
    Äldre 7 Nov 14:16
    #10
    novembersol skrev 2007-11-07 14:08:43 följande:
    först är det ett märke det står hällans scoutkår påsedan ett fyrkantigt märke med scouthälsningen på (tror det kallas startmärke) och ett runt märke med scoutloggan på (enligt dottern var det "tjejmärket"
    det första märket ska sitta uppe på vänster axel precis vid sömmen på armen...
    det andra märket du nämner har jag aldrig sett själv men detska sitta lite längre ner på vänster arm...
    sen flickmärket ska sitta på vänster bröstficka...

    det som man kan tänka på är att på den högra armenska hajk märken o läger märken sitta o på den vänstra ska märken dom får från ledarna för att dom gjort nått för att förtjäna detska sitta på vänster:)
    hoppas det går bra:)
  • Bessi
    Äldre 7 Nov 14:23
    #12

    det var så lite så:)
    är bara glad att barn fortfarande vill va me i scouterna:D
    har själv vart me sen jag va 8 år...

  • Bessi
    Äldre 7 Nov 23:20
    #14
    Michanna skrev 2007-11-07 23:14:45 följande:
    HEjsan.Ska också titta på länkarna så jag hoppar in och säger mest hej.Dottern har börjat med scouter nu i höst. så det finns som sagt var barn som gillar det fortfarande. Dottern är mest spänd just nu. dom ska ha sin första övernattning i helgen...Anna
    jag är jätteglad att det gör detfaktiskt:)

    gud va spännande för henne:D
    hoppas det kommer gå bra:)
    ska ut med en drös i helgen jag oxå för första gången så jag hoppas ingen försvinner:p
    vilket förbund/kår är hon medlem i då?
  • Bessi
    Äldre 8 Nov 08:26
    #17
    Michanna skrev 2007-11-08 06:32:29 följande:
    Michaela är med i vanliga svenska scoutförbundet ? enköpings scoutkår.
    [/citat]

    ja det är ju ssf då..samma som mig:p
    novembersol skrev 2007-11-08 07:46:24 följande:
    [citat]
    Världens stoltaste tjej skulle visa sin nya fina skjorta för allt och alla igår Hon ÄLSKAR verkligen scouterna, det är veckans höjdpunkt för henne och hon missar aldrig ett tillfälle att få berätta hur roligt det är. I oktober var de på Hajk mitt ute i mörka skogen, trodde hon skulle tycka det var lite läskigt - men icke! Tvärtom ser hon fram emot våren när det blir Hajk igen. Som förälder kan jag bara ösa beröm över verksamheten! Annars ska ju barnen tävla i allt nuförtiden, de kan inte ens idrotta "på skoj" längre utan allt är så tävlingsinriktat. Skönt med en motpol där alla räknas!
    ja det känns jätteroligt för mig att höra som ledare att de tfortfarande finns barnsom va som jag:P
    kommer själv ihåg hur spännande man tyckte att det var när man va i den åldern:)
    o just detatt det passar för alla o ingen blir annorlunda behandlad heller...
    det enda som vi kan kalla "tävlingsinriktat" här i sundsvall e ju alnö fejden som vi har en gång om år men som mest är lek o stoj o dom som i vanliga fall tycker dom blivit vuxna blir barn på nytt:P
    va bra att detlöste sig me märkena:)
  • Bessi
    Äldre 8 Nov 18:14
    #19

    första scoutskjorotn är alltid rolig att få:P
    barnen på våran kår komme vecka efter cecka o undrar om inte deras skjorta komma snart:P

Svar på tråden scoutskjorta, märken var???