• Äldre 26 May 21:23
    154891 visningar
    223 svar
    223
    154891

    Vi som gör egen barnmat - recept

    Favoritar


    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Äldre 2 Jun 21:44

    Var köper du nypompulvret?

    Eko aprikoser innehåller mkt mer järn än ickeeko ochr mkt godare..


    kaffetunnan skrev 2014-06-02 21:27:07 följande:
    Vet inte om detta recept redan ligger uppe.

    Men mina killar får både havregröten som är naturell (4mån) och jag gör en egen hirsgröt till deras frukost.

    Hirsgröt       -glutenfri

    2 dl vatten

    3 msk hirsflingor

    ½ tsk nyponskalspulver

    4st ekologiska aprikoser (de verkar iaf på grabbarna att de ger bäst smak)

    1msk rapsolja (eller annan smakfri olja)

    lite kallt vatten så det blir rätt konsistens

    Jag brukar lägga allt direkt i kastrullen, däremot skär jag aprikoserna i smala strängar. När allt kokat ihop (går fort tar endast ett par minuter)

    Mixar ordentligt till en slät gröt. I med oljan, sedan lite vatten så det inte blir så stabbigt. Gröten stelnar lite när den svalnar precis som all annan gröt.

    Denna gröt är jämförbar med industritillverkad gröt i näringsvärde och fullgott med järn i.

    Nyponskalspulver och aprikoser är fulla i c-vitamin och hjälper järnet i hirsen att tas upp i kroppen.

    Mina killar gillar havregröten som är från 4 månader men jag får lov att smaksätta med nyponskalspulver  annars äter de inte den gröten.

    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Äldre 2 Jun 21:44

    Var köper du nypompulvret?

    Eko aprikoser innehåller mkt mer järn än ickeeko ochr mkt godare..


    kaffetunnan skrev 2014-06-02 21:27:07 följande:
    Vet inte om detta recept redan ligger uppe.

    Men mina killar får både havregröten som är naturell (4mån) och jag gör en egen hirsgröt till deras frukost.

    Hirsgröt       -glutenfri

    2 dl vatten

    3 msk hirsflingor

    ½ tsk nyponskalspulver

    4st ekologiska aprikoser (de verkar iaf på grabbarna att de ger bäst smak)

    1msk rapsolja (eller annan smakfri olja)

    lite kallt vatten så det blir rätt konsistens

    Jag brukar lägga allt direkt i kastrullen, däremot skär jag aprikoserna i smala strängar. När allt kokat ihop (går fort tar endast ett par minuter)

    Mixar ordentligt till en slät gröt. I med oljan, sedan lite vatten så det inte blir så stabbigt. Gröten stelnar lite när den svalnar precis som all annan gröt.

    Denna gröt är jämförbar med industritillverkad gröt i näringsvärde och fullgott med järn i.

    Nyponskalspulver och aprikoser är fulla i c-vitamin och hjälper järnet i hirsen att tas upp i kroppen.

    Mina killar gillar havregröten som är från 4 månader men jag får lov att smaksätta med nyponskalspulver  annars äter de inte den gröten.

    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Äldre 3 Jun 19:55

    Måste testas!


    elinson skrev 2012-06-10 11:01:22 följande:
    thaimat - a la babyKokade morot, kyckling och ris ihop med lite koriander, citrongräs, vitlök.Plockade ur vitlöken och citrongräset och mixade resten med lite kokosmjölk och bröstmjölk för rätt konsistens.Berikade lite på slutet med rapsolja för att förbättra fettkvaliteten.Det blev riktigt gott men massa smak.

    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Äldre 3 Jun 20:43

    Åhh hittar massor att pröva


    Nocia skrev 2007-12-02 20:48:57 följande:
    Fiskrätt från 6 mån

    Koka fisk (jag hade Alaska pollock)

    Gör en sås på grädde, lite peppar och dragon. Häll i grönsaker, ex morötter eller ärtor

    Gör potatismos (ja, eller puré om man nu vill kalla det så)

    Blanda ihop

    OBS! Det är dragonen som gör det så gott!

    Variation på såsen är ex. persilja och citron eller dill.

    Om barnet har tänder kan man ju ha finhackad potatis istället för mos.

    Går utmärkt att frysa

    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Äldre 3 Jun 20:51

    Låter med gott.. ungen kommer få äts framöver


    Bidrottningen skrev 2007-12-26 20:04:49 följande:
    Har gjort enkel och god laxrätt till min sexmånaders dotter som hon gillade skarpt.

    Potatis

    Purjolök

    Lax

    Dill

    Purjolök

    Vitpeppar

    En skvätt riktig grädde

    Koka tre potatisar. Mot slutet lägg i några ringar med purjolökar som också får kokas mjuka.

    I en annan kastrull kokar du en laxfilé (jag köper de där styckfrysta bitarna).

    När laxen är färdigkokt, häll av vattnet, låt fixen puttra lite till i kastrullen med en liten skvätt grädde, vitpeppar och dill.

    Mixa sedan potatis, lax, grädden, dill och purjolök till önskad konsistens.

    Räcker ungefär till fyra portioner om man har börjat med mat ganska nyligen.

    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Äldre 4 Jun 16:02

    Jag fick inspiration

    1/2 gul lök hackad + 1skiva av en vitlöksklyfta i små små bitar fick gå i rejält m raps i med 1/2 dl röda linser lite saltfri buljpng 2,5 dl vatten lite svpeppar. Kokas 20min i m lite citron och persilja!

    ..och två potatisar + några broccoli buketter


    tejej skrev 2007-12-18 16:39:42 följande:
    Min tjej har varit lite kärv att få att äta nu några dagar. (Har varit förkyld..) Det enda hon verkligen har gapat efter är min linsgryta..!

    Röda eller gröna linser

    Bitar av potatis

    Broccoli

    Rödlök

    Kokas i ca 10 min eller så långt som det står att linserna behöver kokas. Ha i tesil med vitlök, svartpepparkorn och fänkål. Pressa i lite färsk citron innan det puréas!

    Smaskens, tycker Agnes.

    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Äldre 4 Jun 16:04

    Äh det smet! 2 potatisar i bitar och ca 3/4 dl frysta broccoli buketter. Tog små.

    Mosade lite med gaffel bara

    smakade gott!


    MissKaos skrev 2014-06-04 16:02:36 följande:
    Jag fick inspiration

    1/2 gul lök hackad + 1skiva av en vitlöksklyfta i små små bitar fick gå i rejält m raps i med 1/2 dl röda linser lite saltfri buljpng 2,5 dl vatten lite svpeppar. Kokas 20min i m lite citron och persilja!

    ..och två potatisar + några broccoli buketter

    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Äldre 29 Jun 19:31

    ..fast bebisar ska ju ha saltfattig kost?

    Går det tillaga utan salt?


    Rival skrev 2014-06-28 00:23:14 följande:
    Självklart!

    Dillkött:

    Häll upp en gryta med vatten och tillsätt

    - en näve pepparkorn

    - salt

    - Alt (morötter el svamp)

    Och låt högrev/lamm-köttet koka 3 timmar.

    Dilllsås:

    - häll upp en liter mjölk i en kastrull + dilll

    - ca 3 msk mjöl till varje liter mjölk i såsen

    - tillsätt lite vitpeppar

    - låt det skuda upp på låg värme innan köttet hälls i grytan

    - häll i sockerblandningen, utspätt med ätticka ( jag brukar utgå ifrån 50% socker & 50% ätticka), resten smakar jag mig till beroende på hur stor grytan blir.

    - låt köttet koka in på lägsta värme ytterligare en timme

    Servera sedan med färsk potatis och inlagd gurka...

    Lapskojs:

    - Häll i grytbitar i en kastrull och salta väl innan locket läggs på för kokning!

    - Låt koka i 3 timmar

    - mosa sedan köttet med hjälp av en slev el dylikt

    Potatismoset:

    - Koka upp potatis av mjölig sort i ca 40 minuter

    - mosa potatisen i en bunke

    - tillsätt salt, lite peppar och smör

    - blanda ut moset, med uppvärmd mjölk och och lite sirap, tills konsistensen blir rätt

    - tillsätt därefter köttet och blanda ihop

    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Äldre 5 Aug 13:11

    Min 7månaders åt och skrek efter mer!

    Tog bort till henne och la i fisksås. Anv saltfritt jordnötssmör för att hålla nera saltmängden.


    Antilopen skrev 2012-08-26 22:32:58 följande:

    Här kommer recept på min 11-månaders favoriträtt, kyckling i jordnötssås med ris I en kastrull, blanda 1 burk kokosmjölk, en stor klick osötat slätt jordnötssmör, lite röd currypasta, en sked tomatpure, lite riven ingefära och pressad vitlök. Värm under omrörning så att jordnötssmöret löser sig. Lägg i ett par kycklingben och lite grönsaker, t.ex. fryst ärtor-majs-paprika-blandning. Låt koka under lock tills jordnötssåsen blivit tjock och den röda oljan lagt sig på ytan (man kan hälla av det mesta av oljan om man vill). Ta upp kycklingbenen, plocka köttet och lägg ned det i såsen igen. Servera med kokt basmatiris. Det här blir otroligt gott, hela familjen äter det minst en gång i veckan! massor med smak och otroligt mört kött. Går jättebra att frysa!


    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept