• ACK

    Ni som fått BB / kommit hem med barn

    Hur mkt hälsoinf. har ni fått ang barnet. Tänker mest på vaccinationer och ev barnsjukdomar. Ska man börja vaccinera helt från början igen om man inte har all info om ev tidigare vaccinationer t ex?

  • Svar på tråden Ni som fått BB / kommit hem med barn
  • Ethi

    Vi fick full info om vaccinationerna som var gjorda, men vår barnläkare valde att börja från noll i alla fall.

  • mammatillvictor

    Vi har precis kommit hem (igår) och vi har full koll av vilka vaccinationer Victor fått i Vietnam men jag tror att läkarna här kommer börja om från noll för säkerhets skull

  • Crollan

    Våra barn är fullvaccinerad enl kortet. Däremot påstår kortet att de har vaccinerats för tuberkulos men när man testat i Sverige för detta ger det inget utslag. Åsikterna går i sär en del läkare vill vaccinera om och andra inte. Just den här vaccinationen behövs endast om vi ska åka på återresa (vilket inte sker förrän om flera år).

    Eftersom det var frågan om barnen verkligen fått tuberkulosvaccinationen, blev jag orolig och undrade om man kunde lite på de andra vaccinationerna på kortet. Men då sa de att man inte vaccinerar om eftersom det inte är bra att få "för mycket" vaccin. Så alltså måste jag lite/hoppas på att vaccinationerna är korrekta, vilket även barnhemmet påstår.

    Ack: Hoppas att allt går bra hemma!

  • saax

    Vår läkare började om på noll och litade inte helt på de dokument som vi fick med från Kina. Tror att det är lite upp till var o en läkare att bestämma hur de ska göra.

  • Tufselina

    Hejsan!
    Vi fick ett vaccinationsprotokoll (Kina) och enligt läkaren på den sk tropikundersökningen stämde det. Hon hade, enligt protokoller, missat en mässlingsvaccination som de andra barnen fick vid 8 mån men det gjorde ju inget eftersom i Sverige får barnen det vid 18 mån. ålder.

  • Ethi

    Crollan, om barnen har fått tuberkulosvaccination eller inte kan du lätt se på dem. Man får ett ganska tydligt, runt ärr av tuberkulosvaccinationer och den ges i överarmen. Här i Sverige i vänster arm, i Etiopien i höger. Om vaccinationen tagit eller inte vet man tyvärr inte om man vaccinerar sig mot tuberkulos i Sverige heller, om man inte tar testet då.

  • Crollan

    Ethi: det var mycket märligt att de inte visste detta på BVC. Det har vållat BVC mycket huvudbry och de håller fortfarande på och funderar om barnen ska vaccineras eller ej.

    Barnen är ute just nu med pappa men jag ska kika på armarna när de lägger sig i kväll... jag kan inte minnas att de har några märken... Och i så fall betyder det att de inte är tuberkolosvaccinerade som det står i journalen de fick med sig?

  • mammatillvictor

    Victor har ett tydligt märke efter sin tuberkulosvaccination!

  • Bibimbap

    Vår dotter hade också ett tydligt märke efter tb vaccin, men det blev ändå inget utslag när dom testade vid hälsoundersökningen...
    Generellt vet jag efter diskussion med överläkaren på vår lokala infektionsklinik att det är mycket olika hur respektive läkare väljer att göra angående de papper man får med. Dock sa han att den generella rekommendationen är att det är bättre att börja om om man känner osäkerhet. Han tipsade också om att det på WHO:s hemsida finns information om hur respektive lands vaccinationsprogram ser ut vilket ju kan ge en del ledning. Sen kan man ju förstås inte garantera att våra barn har fått följa de vanliga rutinerna.

  • Pernilla S

    Precis som Gwangju skriver var/är det för Tindra.
    Hon har oxå ett tydligt märke efter TBC sprutan, men inget utslag på testet.
    Nu får hon ta om den igen för vi skall åka tillbaka till Kina.

    Det kan mycket väl vara så att barnen är vaccinerade, men det har varit gammalt vaccin eller att det inte har förvarats på rätt sätt.
    Eller så är det något annat dom gör för att det skall se ut så.

  • Ethi

    Jag har hört att det är rätt vanligt att inte heller svenska vaccinationer mot TBC ger immunitet, men vi testar oss så sällan utan tar för givet att det fungerat. Jag är t ex själv TBC-vaccinerad men har inte haft en tanke på att testa mig för att se om det fungerat, jag har bara trott att det gjort det. Fast det är bara vad jag hört på ÖF när vi pratat om just vaccinationer, så jag ska inte svära på att det ÄR så. Det låter som att det är jättevanligt att barnen är vaccinerade i födelselandet men ändå inte fått immunitet faktiskt... Om jag ska utgå från vår ÖF men det är väl inte något särskilt statistiskt underlag förstås .

    Crollan, det låter ju jätteunderligt att de inte visste det på BVC! Fast man stöter på underliga saker... Vi skulle t ex testa sonen när vi kom hem vid adoptivbarnundersökningen, fick vi besked om. Jag vägrade. Han hade fortfarande den klassiska, varande blåsan efter vaccineringen så ATT han blivit vaccinerad (nyligen, vilket stämde enligt vaccinationsrapporten) var uppenbart. Varför skulle vi då sticka en spruta i en liten femånaders baby? Antingen hade vaccinationen hunnit ge skydd = bra, eller så hade den inte hunnit ge resultat ELLER så hade den inte tagit alls men då tänkte vi ändå inte göra om den DÅ. Då kan vi lika gärna testa när han blivit större, det är relevant och vi faktiskt kan vaccinera om honom. Att han själv inte haft TBC (vilket primärt var varför de ville att vi skulle kolla honom, inte för att kolla vaccineringen) hade lungröntgen visat, dessutom var han ju så liten att det var rätt otroligt i vilket fall. Jag fick till sist stöd av vår barnläkare, men nog blir man förvånad ibland. Eller som vår BVC som envisas med att vaccinera adopterade bebisar mot HepB eftersom de gör så "på alla invandrarbarn". Att det är för att invandrarbarn i allmänhet löper en ökad risk att utsättas för HepB än vår son där både han och vi är negativa, höll de inte alls med om. För "hepatit B kan ligga latent i kroppen och bryta ut när man minst anar det, kanske flera ÅR efter att man blivit smittad" hävdade de. Ja, man häpnar.

  • Sally

    Vår son hade helt skydd mot allt möjligt. Under tropiskundersökningen, kollade de säkerligen upp några (TBC var under kontroll), men vi har inte kompletterat med en enda spruta. Thailands vårdsystem, enligt var erfarenhet, var väsentligt bättre är Sveriges....

  • Crollan

    Ethi:

    Jag ser ett litet vitt märke på ena armen på lillebror, men inget på storebror... Tack för informationen!

  • Manchester

    Vår dotter låg inte alls i fas med det svenska vaccinationsprogrammet, men det verkar som om hon fått det hon ska enligt Ukrainas program. Enligt vårt BVC behöver TBC ges i två steg och vår dotter hade bara fått steg ett. Normalt ger man inte TBC-vaccination här om inte barnet exempelvis ska resa i länder där TBC är vanligt. I vår dotters fall var de dock inte svårövertalade. Hon var ju redan halvvägs och dessutom kommer vi säkert att resa till Ukraina med henne längre fram.

    När jag gick på högstadiet fick hela klassen göra ett test för att se om vi var immuna mot TBC. Alla var vaccinerade som små, men vi var bara tre som inte behövde göra om det. Av oss tre råkade jag och en till vara födda (och vaccinerade) utanför Sverige. Vet inte om det är vanligt att TBC-vaccinationen bara "håller" ett visst antal år eller om Sverige helt enkelt inte är/var så bra på sådana vaccinationer. I vilket fall som helst är det inte bara våra barns ursprungsländer som misslyckas med vaccinatiner.

  • Itzilainen

    När vi hämtat vår dotter i Kina kollade man mot antikroppar och vi fick till svar att allt stämde så när som på att Kina inte ger mot kikhosta och det ingår i trippelvaccinet och ges inte separat. På Nacka sjukhus menade man att man inte ska ge om i onödan vilket många BVC gör. De gånger det inte stämt från Kina trodde läkaren inte berodde på felaktiga uppgifter utan mer som man skrev tidigare i tråden gammalt vaccin eller att man spär ut dosen så den blir för svag för att man vill att den ska räcka till många.

  • ComEnt

    Våra Prinsar var väl medicinsk dokumenterade och  allt som står i pappren från Indien är "lätt" att utläsa och stämmer.


    CompleteEntire CompleteEntire CompleteEntire CompleteEntire
Svar på tråden Ni som fått BB / kommit hem med barn