• morsa ra
    Äldre 10 Nov 14:35
    13681 visningar
    6 svar
    6
    13681

    Tips på sofftvätt?

    Tänkte tvätta soffan och det är kemtvätt står det på överdraget men jag har tvättat i maskin förut och det har gått bra. Men det var ju bara själva kuddarna, armstöd och baksidan går inte att tvätta i maskinen för de blir för mycket tyg.

    Finns det nåt bra medel som man kan ha på armstöden utan att behöva skölja med vatten?

    En bekant sa att man kunde ta hårmousse till mattor, soffor och annat svårtvättat. Man ska gungga in skummet och sen när det torkar ska man dammsuga.
    Nu är tyget gult där jag testat detta.... så jag har ingen soffa att vara rädd om längre så alla tips mottages tacksamt, det kan inte bli värre iaf

    Soffan är beige med numera gula armstöd

  • Svar på tråden Tips på sofftvätt?
  • morsa ra
    Äldre 11 Nov 13:39
    #1

    puff

  • Oligo
    Äldre 11 Nov 22:33
    #2

    Det finns nån Vanish-spray för soffrengöring. Jag testade en gång på min ljusa soffa, och det funkade väl sisådär. Fläcken försvann, men det syntes efteråt var man hade sprejat. Det kanske beror på vilken sorts tyg det är.

  • Äldre 11 Nov 22:34
    #3

    men finns det inte typ ångmaskiner man kan hyra för sånt? eller det kanske inte tar bort fläckas? Men jag har hört att det ska gå hyra sånt för soff o säng tvätt, vet dock inte vart.

  • Maximi­lius flicka
    Äldre 12 Nov 10:40
    #4

    Jag testade bilklädselrengöring och det gick faktiskt riktigt bra på vår soffa. Man gnuggar in m edlet med en fuktig trasa, eftertorkar med en torr och sedan dammsuger man


    Ida ♥ Micke = Liv 051030 och Moa 070518
  • morsa ra
    Äldre 13 Nov 10:44
    #5

    bilklädselrengöring har jag inte ens tänkt på men de borde kanske fungera! kan ju alltid testa! tack!

  • Äldre 16 Jan 00:14
    #6

    Använd absolut inte vanish!
    Det bleker med tiden och när solen står på. I och med att du aldrig får upp allt medel så kommer det sitta kvar i tygen och med tiden kommer det bleka och missfärga
    Kolla med www.mattvatten.nu om de kan hjälpa dig, de är duktiga på sofftvätt av olika slag

Svar på tråden Tips på sofftvätt?