• snysop
    Äldre 11 Apr 19:42
    11152 visningar
    24 svar
    24
    11152

    Kinesiska namn som funkar?

    Eftersom jag är halvkines så skulle det vara kul om vårat barn fick ett namn/mellannamn som härstammar från min sida av släkten. Nån som har tips på kinesiska namn som fungerar i Sverige? Självklart skall jag fråga mamma också, men tänkte kolla här först...

  • Svar på tråden Kinesiska namn som funkar?
  • Äldre 11 Apr 19:43
    #0

    Lee?

  • halsta­blette­n
    Äldre 11 Apr 19:53
    #0

    Li
    Lin
    Lee

    Sedan tror jag att är det ett mellannamn funkar nog de flesta som inte är alltför svåruttalade- förnamnet bör ni nog hellre tänka på just för att det varken är roligt i skolan när folk uttalar ens namn fel, och än mindre då man kanske nekas ett jobb pga någons fördomar.

    Men Li tex är ju ett svenskt tjejnamn också, Lee känner nog alla till både efter jeansen och inte minst bruce Lee. Lin är ju som Linn fast med annan stavning, så det går nog också bra.

  • Bl0mma
    Äldre 11 Apr 20:07
    #0

    Min man e från korea, så om vi får en pojk ska han heta Lee. Men jag håller med det är jätte svårt att hitta asiatiska namn. Bong- kee kanske jag vet inte KRAM

  • Äldre 11 Apr 20:16
    #0

    Kan rekommendera några sidor där det finns kinesiska namn:

    www.20000-names.com

    www.behindthename.com/nmc/chi.html

  • snysop
    Äldre 11 Apr 20:19
    #0

    Någon, stort tack för länken!!

    Hittade flicknamnet "Mei" som jag blev förtjust i... skall leta vidare...

  • Äldre 11 Apr 20:20
    #0

    Det var så lite så. Tycker det låter jättehäftigt att få använda ett fint kinesiskt namn, men tycker inte riktigt att vi har anledning till det. Lycka till!

  • Äldre 11 Apr 21:36
    #0

    Jag tyckte också att Mei var väldigt fint!

    Någon som vet vad "Plum" betyder ??

  • steffy
    Äldre 11 Apr 21:36
    #0

    Mei Ling

  • snysop
    Äldre 11 Apr 21:39
    #0

    Mei = Plommon

  • Belana
    Äldre 11 Apr 21:40
    #0

    Ja, Mei är jättefint! Heter inte hon skådespelerskan det: Maggie Mei? Sedan gillar jag Kaimei.

    De två halvkinesiska barn jag känner heter Ella och Leon. Uttalbart för båda släkterna. Men du kanske är på jakt efter helt kinesiskt namn?

Svar på tråden Kinesiska namn som funkar?