• FruMarie

    Kan man dra ut en tand själv?

    Dum fråga kanske, men kan man det?

    Jag har så jävla ont i två av mina visdomständer.
    Båda är sönderlagade av min gamla tandläkare, så dem ska ut.
    Den ena tanden är bara halv, tack vare en klantig tandläkare!

    Jag är gravid i vecka 36 och jag måste bli sövd och få dem operarade ut. Jag får panik av att vara vaken vid ett sådant ingrepp.

    Jag vågar inte göra det nu som gravid, utan ska vänta tiil pojken är född (BF 18 December)

    Men nu har jag börjat få så jävla ont

    Kan varken tugga eller dricka något för det gör ONT
    Och jag vill ha ut den NU!!!!!!!!

    Kan man dra ut den själv?
    Detta är inte kul alls mer Gråter


    Den 18 December ska en liten pojke komma till världen
  • Svar på tråden Kan man dra ut en tand själv?
  • Ch Belair

    Så vida den inte sitter väldigt lös så, NEJ du kan inte dra ut den själv. Varför tror du man behöver mycket bedövning när man ska dra ut en tand?

  • FruMarie
    Ch Belair skrev 2007-11-13 19:12:18 följande:
    Så vida den inte sitter väldigt lös så, NEJ du kan inte dra ut den själv. Varför tror du man behöver mycket bedövning när man ska dra ut en tand?

    Ja det var nog en dum fråga haha..


    Men börjar få panik av att ha så ont


    Den 18 December ska en liten pojke komma till världen
  • Runguska

    Jag är varken tandläkare eller på något sätt kunnig inom tandvård. Men visdomständer och även vanliga tänder hos vuxna har väl ofta större rötter som ofta växer krångligare än barns mjölktänder exempelvis. Det gissar jag är för att de inte ska lossna efter några år. Därför borde det vara mycket svårare att dra ut en vuxentand än en tand hos ett barn (som då dessutom är lös och ska bort).

    Risken om du försöker själv är att det blir sju resor värre och att du då i vilket fall måste sätta dig i stolen.

    Det du bör göra är att ringa en tandläkarklinik som är specialicerade på rädda och diskutera vilken form av hjälp du kan få. Det kanske finns något som fungerar och som inte innebär sövning?

    Lycka till - ont i tänderna är ett helsike!

  • CarlHerman

    Är tandhygienist, och jag tror inte du lyckas dra ut dem även om du försöker. Det är dessutom en väldigt dålig idé. Roten kan brytas av och du får inte ut hela tanden mm. Du skämtade väl?

    Ang. att sövas ner och dra ut tanden: Det är så långa köer på det så du kommer ändå inte få nån tid innan BF. Där jag jobbar är det minst ett års tid för att få tandvård under narkos.
    Du kan ju få lugnande medel för att kunna klara operera ut den, tror du itne det går? I mitt landsting skulle de nog inte ge någon narkos-tid utan att ha försökt allt annat först.

    Hade du tänkt dra ut den med en tång eller? Du är medveten om att en tand som är tänkt att opereras ut, alltså inte kan dras ut ens av tandläkaren, nog inte är möjlig för dig själv att ta ut?

  • FruMarie
    CarlHerman skrev 2007-11-13 19:16:19 följande:
    Är tandhygienist, och jag tror inte du lyckas dra ut dem även om du försöker. Det är dessutom en väldigt dålig idé. Roten kan brytas av och du får inte ut hela tanden mm. Du skämtade väl?Ang. att sövas ner och dra ut tanden: Det är så långa köer på det så du kommer ändå inte få nån tid innan BF. Där jag jobbar är det minst ett års tid för att få tandvård under narkos.Du kan ju få lugnande medel för att kunna klara operera ut den, tror du itne det går? I mitt landsting skulle de nog inte ge någon narkos-tid utan att ha försökt allt annat först.Hade du tänkt dra ut den med en tång eller? Du är medveten om att en tand som är tänkt att opereras ut, alltså inte kan dras ut ens av tandläkaren, nog inte är möjlig för dig själv att ta ut?
    Ja det var ett skämt.. jag har inte tänkt dra ut den själv...
    skrev mest för jag har så ont och skulle vilja ha ut den NU!!!
    Den 18 December ska en liten pojke komma till världen
  • FruMarie

    tack för svaren!

    Ska ringa när bebis är ute och höra vad dem kan göra...
    detta är inte alls kul


    Den 18 December ska en liten pojke komma till världen
  • Anonym

    Epic: Jag tycker ditt inlägg saknar empati och du skriver på ett sätt som är kränkande - tycker jag. Jag hoppas verkligen att du bemöter människor på ett humanare sätt i ditt dagliga arbete!

    // Från en annan som vårdar människor

  • zugrev

    Kan man ta stesolid när man är gravid?
    Om så är fallet kan man gå till tandkirurgen och be att få lugnande. Har man inte tagit det innan, brukar man bli rejält klubbad.
    Jag fick 3 st och blev helt väck.

  • CarlHerman

    Anonym: Jag tar inte åt mig, tycker inte alls det var kränkande. Jag svarade ju precis som det är. Hade Ts menat allvar så behövde ju nån säga till att det inte är en bra idé och vad som kan hända. Och att man inte använder narkos utan att ha provat lugnande först är min erfarenhet.
    Jag är mkt omtyckt av mina patienter. Vad vill du ha ut av att skriva så elakt till mig egentligen, njuter du av att göra folk ledsna?

  • Ariel o Melodys Mom

    Jag gick till en superbra tandläkare när jag väntade barn som drog ut 3 visdomständer på mig med endast lokalbedövning.
    Varav den ena var han tvungen att även ta bort en del av käkbenet för att få bort.
    Till saken hör att jag är mycket tandläkarrädd. Även rädd för tandhygienister, inget illa mot dig Epic.
    Ska inte sticka under stol med att det var en obehaglig upplevelse men han är superduktig och var hela tiden mån om att det inte skulle göra ont. Hans tandsköterska satt och höll mig hårt i handen under hela ingreppet, torkade mina tårar och sjöng för mig. Fick även den svåraste tanden gratis! Sedan fick jag hans hemnummer ifall att det skulle vara något jag undrade över efter kontorstid. Världens bästa tandläkare heter Peter Karlsson och finns på Sankt Eriksplan i sthlm.
    Min poäng med detta svar är att det går bara man har en bra tandläkare som man har förtroende för.

    Hoppas det går bra!

  • Camtji

    Jag drog ut en tand själv för en stund sedan.

    Jag vill nog helst rekommendera att gå akut till tandläkaren.

    Jag har sjv .utbildning och kunskap i Farmakologi.

    Xylocain 5%,smärtstillande salva finns på apoteket, ämnet är samma som tandläkaren använder, fast i inj form. La på salva,funkar även vid akut tandvärk, eller ett uns att gnugga på

    När barn får tänder. (Obs när det gäller barn gör inget utan rådfråga.

    Löste lite salva i hett vatten, en anhörig har diabetes, fick en lite spruta och sc.kanyl.

    Sen är det eget Ansvar att lägga bedövning,viktigt att läsa på munnens anatomi,

    För att kunna bedöva rätt. Chansa INTE gå till tandläkaren, för att undvika infektioner, och man behöver både munskölj och penicillin, och då behövs ett recept.

    ÄR DU/NI OSÄKRA, ELLER INTE HAR KUNSKAP OM LÄKEMEDEL OCH MUNNENS ANATOMI

    UTSÄTT ER INTE FÖR DETTA. XYLOCAIN KAN DU LÄGGA vid hål,det lindrar

    Men smakar skit. MEN KOM IHÅG ATT SALVAN ÄR INTE NÅN LÖSNING ISTÄLLET FÖR TANDLÄKAREN.

Svar på tråden Kan man dra ut en tand själv?