• Äldre 15 Nov 14:45
    32740 visningar
    15 svar
    15
    32740

    Hur få rent silversmycken?

    Jag såg på Martha på TV:n.
    Hon hade ett "jättebra" knep att få rent silversmycken.
    Man skulle lägga smyckena i ett glas vatten och lägga i "correga tabs" som man har till löständer.

    Sagt och gjort,jag tiggde ett par stycken av en farbror.

    Men smyckena var INTE bra.
    Svarta och fula.Vilken miss!

    Det är för jobbigt att gnugga med häxan silverputs.

    Vet ni något annat sätt?

    Så ledsen.

  • Svar på tråden Hur få rent silversmycken?
  • Sallis­en
    Äldre 15 Nov 14:45
    #1

    Ketchup funkar bra och tandkräm också.

  • Äldre 15 Nov 14:47
    #2

    Kan man inte koka dem i nåt?

    De är så svarta att jag inte tror det fungerar med kethup heller...

  • Sallis­en
    Äldre 15 Nov 14:48
    #3
    isisisis skrev 2007-11-15 14:47:11 följande:
    Kan man inte koka dem i nåt? De är så svarta att jag inte tror det fungerar med kethup heller...
    Prova detta då:

    Bakpulver


    Ta en form (glas eller plast) och lägg en bit aluminiumfolie i botten, häll på kokande vatten och lägg sedan i smycket. Vattnet skall täcka hela smycket. Häll sedan lite bakpulver i vattnet, det börjar bubbla och sedan är smycket skinande rent!


    Fungerar även med tvättsoda eller salt.

  • TheMil­ky
    Äldre 15 Nov 14:48
    #4

    Jag brukar lägga alla smycken, oavsett metall och stenar, på en bit aluminium folie. Sen strör jag över salt och bakpulver, kokar vatten och häller över. Vips så är de som nya. Behöver bara skölja av dem och torka sen.

  • TheMil­ky
    Äldre 15 Nov 14:49
    #5

    Ja, du ser, inte bara jag

  • Me o Mike
    Äldre 15 Nov 14:49
    #6

    Eller så enkelt att du går ner på guldfyn och köper rengöring för silver och guld! Kostar typ 40-50 spänn.

  • Äldre 15 Nov 14:50
    #7

    Det får jag prova.
    Ska iväg och jobba nu,men ska testa imorgon!
    Tack!

    De blir inte ännu mer förstörda då? (lite orolig)

  • Äldre 15 Nov 14:50
    #8

    Hej
    Jag brukar ta yes diskmedel och en tandborste då glanser smyckena som tusan.............

  • Sallis­en
    Äldre 15 Nov 14:50
    #9
    isisisis skrev 2007-11-15 14:50:04 följande:
    Det får jag prova.Ska iväg och jobba nu,men ska testa imorgon! Tack! De blir inte ännu mer förstörda då? (lite orolig)
    Det tror jag inte. I värsta fall får du köpa silverputs och skrubba, men det ska absolut inte vara nödvändigt.
  • Äldre 15 Nov 14:51
    #10

    Tack ska ni ha!

  • Äldre 15 Nov 14:53
    #11

    Min svärfar gjorde rent en silverring jag hade som blivit helt svart en gång. Fråga mig inte hur han gjorde men han hade använt endast en knappnål. Hann inte fråga mer då och glömde sedan bort det. Ringen blev skinande blank iaf.

  • Wildbl­omma
    Äldre 16 Nov 14:18
    #12

    Sålde ett pulver en sommar som man gör rent smycket och sånt med. Extrem bra. Samma princip som men bakpulver och salt som redan har stått. (OBS Glöm inte folie) YES ska man däremot undvika.. det fastna i små vinklar och vrår om det är något sånt du ska rengöra. Det ser glansigt ut med sen när man rengör med folie och pulver ser man hur det kommer ut massa skit.

  • Howlin­g
    Äldre 30 Jan 14:38
    #13
    Svar på #12
    www.solx.se/skotselrad.html här hittar man tipps på skötsel av silversmycken :)
  • Lillde­tta
    Äldre 31 Jan 09:59
    #14

    Jag brukar använda tandkräm, det funkar bra.

  • Äldre 27 Jul 17:24
    #15

    Hehe tusen tack för tipsen med bakpulver och kokande vatten fungerade perfekt på mitt halsband :) såg mitt halsband idag på guldfynd och tänkte fan vad mitt är smutsigt så nu är det som nytt

    Gamal tråd men tack ändå

Svar på tråden Hur få rent silversmycken?