• Mars2007

    Bouppteckning??

    När min pappa dog så fanns det i stort sett inga pengar. Det fanns till begravning och sedan ett par tusen till så det räckte till en bouppteckning. Vi hade redan gjort det mesta själva men anlitade en bouppteckningsman bara för att vara säker på allt gick rätt till. Trots detta blev bouppteckningen inte klar förrän minst 1,5 år senare. Vi fick räkningar hemsskickade trots att ded dsom skickade dem visste att han var död och att de inte skulle få några pengar. Betala absolut inte något utan allt ska skickas till den som sköter bouppteckningen. Det är ju dödsboets räkningar inte era!

    Har ni bara varit på ett första möte eller är bouppteckningen klar? För om ni är barn så är ni dödsbodelägare och bouppteckningen kan inte registreras förrän alla dödsbodelägare skrivit unden den.

    Vill du fråga mer (om min "erfarenhet")får du gärna skicka ett meddelande till mig för jag är inte inne så mycket på forumet.

  • Mars2007

    Tyvärr kommer det nog att dimpa ner fler räkningar, vi har fått räkningar t o m efter det att bouppteckning och allt varit klart..
    När vi ville ha någon som gjorde bouppteckningen så gick vi först till pappas bank och frågade om de ville göra den. Svaret vi fick var att de tyckte det var bättre om vi gjorde den själva eftersom då skulle bli mer pengar över!!!! Han hade ett lån hos dem men de fick ändå inga pengar eftersom han hade en skatteskuld och de går ju alltid först.

Svar på tråden Bouppteckning??