• fantas­y
    Äldre 13 Apr 10:23
    221252 visningar
    18 svar
    18
    221252

    hur lång ikubationstid på magsjuka?

    Hur lång ikubationstid är det på magsjuka, dvs från att man blir smittad till dess att det bryter ut?
    Hur länge smittar man och när smittar man som mest?
    Kan man få magsjuka två ggr efter varandra med bara ca 2 veckor emellan?

  • Svar på tråden hur lång ikubationstid på magsjuka?
  • Äldre 13 Apr 10:28
    #0

    Allt det du undrar, undrar jag också!

  • Äldre 13 Apr 10:36
    #0

    hmm gör ett tappert försök... rätta mig ngn om jag har fel...

    Inkubation från direkt typ till 3 dagar man ska sen man vart sjuk vara symtomfri dvs inget bak eller uppifrån i minst 1 dag innan du går tillbaka till jobbet helst 3 dagar... och ja tyvärr kan man få det fler ggr en på jobbet hade det 5 ggr förr förra året...

    då pratar jag om calici dvs vinterkräksjukan.. men även "vanlig" maginfluensa..

    hoppas jag hjälpt nått...

  • ahlcec
    Äldre 13 Apr 10:37
    #0

    Inubationstiden vet jag egentligen inte, men jag kan tänka mig ett par, tre dagar.
    Jag smittades i ett par, tre dagar efter att jag varit sjuk, och jag skulle tro att jag smittades som mest på dagen innan jag blev sjuk.

    Vad gäller att bli sjuk två ggr på raken så tror jag det. Jag tror det är olika kräksjukor, elle rjag har iallafall fått det intrycket att om jag blir smittad Lisa och blir sjuk i hennes magsjuka, så kan jag lika gärna bli smittad igen av Hannes version av sjukan. Fast det där är jag inte säker på. Det är mer personliga erfarenheter.

  • elaine
    Äldre 13 Apr 10:41
    #0

    Nu ska vi se om jag kan svara...
    Inkubationstiden är uppemot tre dygn. Man smittar som mest under den aktiva sjukdomsfasen, dvs när man kräks och/eller har diarre. Därefter smittar man i 48 timmar, även om det ibland förekommer att man smittar ännu längre. Men 48 timmar efter avslutad magsjuka bör man i alla fall hålla sig hemma. Och ja, tråkigt nog kan man få magsjuka hur många gånger som helst efter varandra. Immuniteten varar bara några dagar upp till en vecka. Vill också berätta att det vanligaste sättet att bli smittad är att man har viruspartiklar på handen och råkar stoppa fingrarna i munnen eller peta sig i näsan t ex. God handhygien kan alltså förhindra många fall av magsjuka.

  • Äldre 13 Apr 11:08
    #0

    Men smittar maginflensa innan man har visat några symtom alls. Min vännina och jag träffades förra torsdagen, då var hon inte alls sjuk. Utan blev dålig på fredagskvällen. Jag mår sedan igår (tis) illa. Och om min vännina kräks och mår dålig, kan det då räcka med att jag mår illa då om jag är smittad utav henne?

  • fantas­y
    Äldre 13 Apr 11:27
    #0

    puffar

  • Äldre 13 Apr 11:33
    #0

    Vinterkräkarsjukan smittar upp till 72 timmar efter senaste symtom...därför bör alla som haft vks stanna hemma så pass länge efter jobbet. På mitt jobb ges ersättning till dem som inte får gå på jobbet pga risk att smitta andra. Det går en epidemi av vks där just nu.

    Inkubationstid ? Upp till 3 dagar tror jag..

    Man kan få vinterkräkarsjukan hur många gånger som helst. Ger ingen immunitet. Hemskt !!!

    ( har kräkfobi och jobbar i vården )

  • Äldre 13 Apr 11:38
    #0

    Men kan jag ha blivit smittad trots att min vännina inte hade några symtom när vi träffades? Hon blev sjuk kvällen efter. Och jag mår illa nu, fem dagar senare.

  • Äldre 13 Apr 11:38
    #0

    Illamående som går över när jag äter.

  • Äldre 13 Apr 13:49
    #0

    Puffar..

  • ahlcec
    Äldre 13 Apr 21:40
    #0

    Josephine - Du är inte gravid då? Mitt illamående gick över när jag åt. För jag tror nog att du skulle varit sjuk nu, på allvar liksom. Om du blivit smittad.

  • Äldre 14 Apr 07:38
    #0

    Jag hoppas verkligen det! Illamående har inte blivit värre, utan det kommer och går fortfarande, och jag rapar. Men vi har försökt "föröka" oss i tre år. Och nästa månad ska jag spola äggledarna. Men jag hoppas!!

  • ahlcec
    Äldre 14 Apr 21:04
    #0

    Då hoppas jag minsann också det!

    Det är väl ganska vanligt att man blir konstig i magen den första tiden. Iallafall var jag hemsk, bubblig och fisig och rapig.

    Och som sagt, magsjukan skulle ju brutit ut, man blir ju sjuk som fan på en gång liksom.

  • Äldre 15 Apr 00:53
    #0

    Okej ahlcec, då hoppas vi tillsammans, när har du BIM? Jag har den 21/4.
    Och jag håller med, om vi hade kräksjukan så borde det ha brutit ut. Men i dag har jag knappt mått illa alls, men magen har bubblat. Och raparna är kvar.

  • ahlcec
    Äldre 15 Apr 06:35
    #0

    Fast jag menar att jag hoppas för din skull alltså!

    Jag har bebis, det får räcka för ett tag framöver. Hon är en handfull liksom.

  • Äldre 15 Apr 11:47
    #0

    Okej, missuppfattade. Och tack!

  • nils Hartle­r
    Äldre 29 May 10:41
    #17

    När smittar man? Efter hur många dagar efter insjuknandet?

  • Äldre 30 May 00:14
    #18

    Detta är en intressant fråga och tråd. Den vanligaste orsaken till magsjuka hos vuxna i Sverige som inte varit utomlands är Caliciviruset som många redan antytt. Inkubationstiden för calicivirus är kort, mellan 12-48 timmar. Oftast resulterar det i akuta och våldsamma kräkningar och diarreer som snabbt går över. Man utvecklar inte immunitet mot sjukdomen och kan därför bli sjuk på nytt, exempelvis om du smittar barn eller familjemedlemmar som sedan smittar dig tillbaka. 

    Calicivirus är mycket smittsamt och lite speciellt på så sätt att desinfektionsmedel inte biter på det. Handsprit saknar alltså funktion och här gäller det att tvätta händerna med tvål och vatten ordentligt för att undvika smitta. Hur länge individerna sedan smittar finns det många studier på, och de flesta visar olika vilket gör det svårt att avgöra. Viruset kan upptäckas i flera veckor i avföringen, men vanligen smittar man längre än några dagar. 

    Om du sen får magsjuka orsakad av ett annat virus eller kanske en bakterie så ser smittsamhet och symtomen annorlunda ut. 

Svar på tråden hur lång ikubationstid på magsjuka?