• Äldre 20 Nov 00:33
    108944 visningar
    17 svar
    17
    108944

    Hur får man bort nagelsvamp?

    Anonym skrev 2007-11-20 00:18:39 följande:


    Vad är kartnagel?Hur lätt smittar nagelsvamp?Min svärmor har det och jag är så rädd att barnen får det eftersom hon oftast går barfot eller lägger sina sockor på golvet överallt och då vill ju barnen prova sockorna smittar det så?
    Kartnagel
    www.fothalsan.se/fotskada/nagaovr5.htm

    Som jag har förstått trivs (fot- )och nagelsvamp där det fuktigt och varmt, tex badhus. Golven i badhus och allmänna duschutrymmen är ofta smittspridare.
    När det gäller fotsvamp så ska det tydligen vara ganska ovanligt hos små barn.

    www.novartis.se/products/nagelsvamp/index.shtml
    www.hcq.se/page10.html
    www.lakemedelsverket.se/Tpl/RecommendationsPage____2997.aspx

    Jag skulle nog kontakta en fotvårdare med medicinsk kunskap alternativt läkare, om jag hade fått nagelsvamp
  • Äldre 20 Nov 01:03
    #8

    Anonym skrev 2007-11-20 00:51:40 följande:


    är fotsvamp och nagelsvamp samma sak?
    Det finns olika arter av svamp och som ger olika symptom. Fotsvamp kan övergå till nagelsvamp.
    Fotsvamp kan tex vara fjällande utslag mellan tårna, den kan sprida sig till som sagt, naglar men även till andra områden på kroppen, tex händer. Finns annan fotsvamp som ger stark rodnad under fotsulorna. Den ger sedan fjällning och eksem. En del svamp utvecklas inte vidare till problem, det måste finnas förutsättningar som tex fukt

    Nagelsvamp är svampinfektion under naglarna.
  • Äldre 20 Nov 01:04
    #9

    Anonym skrev 2007-11-20 00:53:22 följande:


    jag har super torra fötter och tår. Om man har svamp är det då alltid fuktigt och geggigt mellan tårna eller kan det vara svamp om man har torr hud som skikt på tårna? flagor?
    Fotsvamp behöver inte vara geggigt, det kan vara fjällande utslag. Varför inte kontakta en fotvårdare?
Svar på tråden Hur får man bort nagelsvamp?