• Myrtil­le
    Äldre 22 Nov 15:32
    4139 visningar
    24 svar
    24
    4139

    Hur kan man få Syre förgiftning

    Det kan handla om att hon har försurats i kroppen pga sin diabetes, s.k. ketoacidos, men då handlar det om syra, inte syre.
    Syreförgiftning har jag aldrig hört talas om. Rent syre som inandas kan skada vävnaderna om det pågår länge, men det är väl inte vad som skett här?


    swemaria66 skrev 2007-11-22 12:10:41 följande:
    Har en väninna som har fått Syre förgiftning...hon har inte blivit utsatt nått från luften som hon andas in....hon är rökare(vet ej om det är den orsaken).  Vad kan det beropå...nån som vet?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-22 12:21:04:Hon har även diabetes....har försökt googla, hittade inget speciellt ev att hon har brist av nått i kroppen kanske.
  • Myrtil­le
    Äldre 23 Nov 08:21
    #5

    Ja, det är inte helt ovanligt. När man har feber ökar insulinbehovet. Samtidigt tror många att de skall minska på insulinet eftersom de har ätit dåligt, och då blir de jättedåliga.


    swemaria66 skrev 2007-11-22 20:50:48 följande:
    Tack!! Hon hade en infektion i kroppen tydligen. precis som det stod om det. Hon är fortfarande på sjukhuset pga hennes diabetes...den har inte stabiliserat sig.
  • Myrtil­le
    Äldre 25 Nov 19:07
    #7

    Strunt.
    Problemet vid hyperventilering är att man vädrar ut för mycket koldioxid, inte att man får i sig för mycket syre.
    R Franklin skrev 2007-11-25 13:21:47 följande:


    Syreförgiftning får man om man hyperventilerar eller på annat sätt får för hög syrehalt.
  • Myrtil­le
    Äldre 26 Nov 08:18
    #9

    Nej, det är inte syret som gör att du svimmar.


    Jekyll skrev 2007-11-25 22:23:28 följande:
    Det är visserligen fel att man får syreförgiftning pga hyperventilering. Men man ökar PaO2 vid hyperventilering, alltså man får i sig för mycket oxygen. Detta är orsaken till att man svimmar vid långvarig hyperventilering i kombination med hypokapni.
  • Myrtil­le
    Äldre 27 Nov 08:38
    #11

    Du imponerar inte mer för att du klämmer in så många medicinska termer du kan per mening.
    Plocka hellre fram en källa som visar på avsvimmning på grund av förhöjda syrenivåer.
    Ens som en bidragande orsak.
    Inom vården låter man ju människor andas syrgas i parti och minut utan att de svimmar, och då är syreladdningen starkare än vid hyperventilering.
    "I kombination med" antyder att syret skulle bidra till avsvimmningen. Om du istället menar att det är hypokapnin som gör det så kan du backa och instämma i det jag tidigare sagt.


    Jekyll skrev 2007-11-26 20:29:43 följande:
    Jag skrev: "i kombination med hypokapni". Det är den cerebrala vasokonstriktionen förorsakat av hypokapni och eleverade nivåer oxygen som bidrar till detta. Vasokonstriktion medför hypoperfusion --> svimmar.
  • Myrtil­le
    Äldre 27 Nov 22:22
    #17

    Men kära nån. Även om det förekommer en viss vasokonstriktion pga ökad syrehalt så blir inte hjärnan utan syre. Blodet är ju som sagt mättat av den varan. Och i den mån vasokonstriktion orsakar svimning är det ju i.o.m. att hjärnan lider _brist_ på syre. Har du några källor på att ökat syreupptag leder till svimning?

  • Myrtil­le
    Äldre 27 Nov 22:25
    #18

    hehe, för övrigt:
    Menar du verkligen "svimmar"? Du avsåg inte att skriva "synkope"?


    Jekyll skrev 2007-11-26 20:29:43 följande:
    Jag skrev: "i kombination med hypokapni". Det är den cerebrala vasokonstriktionen förorsakat av hypokapni och eleverade nivåer oxygen som bidrar till detta. Vasokonstriktion medför hypoperfusion --> svimmar.
  • Myrtil­le
    Äldre 28 Nov 18:30
    #21

    Ungefär som "Sand i kombination med potatis kan ge kroppen näring"?


    Jekyll skrev 2007-11-28 16:35:43 följande:
    Har aldrig påstått att enbart ökad syrehalt pga hyperventilation orsakar synkop. Hur många gånger ska jag repetera mig:" i kombination".
  • Myrtil­le
    Äldre 29 Nov 10:35
    #23

    Nu har jag tittat i fyra olika fysiologiböcker samt en neurologibok. Ingen nämner ökade O2-nivåer som en bidragande orsak till synkope. Alla nämner sänkta CO2-nivåer som orsak, i den mån svimning ens inträffar.
    Under hyperoxi nämns vävnadsskada, vilket jag konstaterade redan tidigt i tråden. Ingenstans under hyperoxi står synkope som en effekt.
    Min källor är
    Colour atlas of physiology, Despopoulos et al
    Review of medical physiology, Ganong
    Fysiologi, Lännergren et al
    Physiology, Berne & Levy
    Neurologi, Aquilonius & Fagius

    Vilka är dina källor?

Svar på tråden Hur kan man få Syre förgiftning