• ACK

    Adoptionsbidraget

    Någon som vet hur lång tid tar det innan det betalas ut? Inte för att det är panik men jag är bara nyfiken.

    Har någon blivit nekad bidraget?

  • Svar på tråden Adoptionsbidraget
  • Gnista

    Vi fick vår någon vecka efter att vi skickat in alla papper som behövdes. Vi var lite söliga att skicka in allt, så vi fick det när vi varit hemma drygt en månad. Jag tror inte någon blivit nekad. Det ska vara om någon som gjort en enskild adoption har sökt i så fall. Annars får alla.

  • Sally

    Vår adoption är inte klar i svensk tingsrätten förren om kanske ett halvår pga adoptionsprocessen i Thailand - vet inte hur det är för er. Man får inte bidraget förran adoptionen är klar i sverige. Är er adoption helt klar?

  • ACK
    Sally skrev 2007-11-23 12:11:37 följande:
    Vår adoption är inte klar i svensk tingsrätten förren om kanske ett halvår pga adoptionsprocessen i Thailand - vet inte hur det är för er. Man får inte bidraget förran adoptionen är klar i sverige. Är er adoption helt klar?
    Japp...allt blev klart redan i Polen. Fast vi fick inte domstolspapperen med den laga kraft vunna domen förrän idag med posten. Skickade in ansökan för 3 veckor sedan cirka.
  • Gnista

    Vi var tvugna att skicka in ett personbevis som styrkte att vår son är svensk medborgare. Kanske det är detta papper fösäkringskassan väntar på? Såg i din andra tråd att ni först efter idag kunde ansöka o svenskt medborgarskap.

  • Xsa

    När adoptionen klubbats i svensk tingsrätt tog det bara några dagar så fick jag ett brev från FK om rätten att söka adoptionsbidrag. Jag skrev under pappret och pengarna fanns på kontot inom 5 dagar. Gick hur smidigt och snabbt som helst. Kändes som att FK var angelägna om att jag skulle få dessa pengar.

  • mammatillvictor

    Allt handlades väldigt snabbt för oss på Fk både vad gäller föräldrapenningen och bidraget, det som saknas nu är tingrättens beslut och det kan vi inte skicka in och ordna förrän vi fått hans personnummer från skatteverket. Verkar dröja någon vecka till innan vi får det.

Svar på tråden Adoptionsbidraget