• Stina75

    Snälla, kan ngn titta på min sons prickar (bild i galleriet). Allergi? Hudsjukdom? Någon som haft barn med liknande utslag?

    Vi har varit till läkaren och BVC två gånger pga vår son verkar vara överkänslig mot något. Vi har själva testat att ta bort kiwi, apelsin, ägg, mjölk, youghurt med sötningsmedel, juice mm utan att komma underfund med vad det kan bero på. 


    På vårdcentralen tycker de bara att vi ska avvakta men nu har han haft sådana här utslag till och från i snart sex månader. De verkar inte klias. Vi smörjer med Locobase och tvättar hans ansikte försiktigt när han ätit. Då brukar de flamma upp ännu mer men lägga sig efter ett tag.
    Denna gång verkar prickarna inte vilja försvinna för han har sett ut så här i flera dagar och ser helt trött ut även runt ögonen för han har så mycket prickar (ser mindre ut på bilden än vad det är).
    Några idéer om vad det kan vara? Någon som haft barn med liknande utslag?
  • Svar på tråden Snälla, kan ngn titta på min sons prickar (bild i galleriet). Allergi? Hudsjukdom? Någon som haft barn med liknande utslag?
  • yava

    Oj stackarn! Har inte haft samma med mina söner men det ser ut som antingen överkänslighet mot nåt som du själv säger eller torrhetseksem. Borde inte va torrhet eftersom ni smörjer honom men min äldsta har liknande utslag på ena benet och har haft det i flera år. Det är ett torrhetseksem och inget hjälper. Vi smörjer och smörjer med div. salvor!
    Kan du inte kontakta nån spec. barnläkare? Allergisköterska kanske?


    Anton 2000 , Elias 2004 , BF 12/12 (igångsättning)
  • Beccabecca

    Min son blir också prickig och flammig ibland. Han hade liknande prickar på sin kropp.Han verkar ha väldigt lätt för att bli torr.
    Jag har slutat att tvätta honom med bara vatten, utan gör det alltid med olja eller olja och vatten. Testa det ett tag, strunta i att använda tvål.

  • Sandra och Frippe

    jag tycker han ser torr ut!...testa att bada med olja som nån skrev. Eller nån hudkräm för problemhy typ essex(kolla om det är ok för barn först)

  • Therese6699

    Sådär har min son fått kring munnen, han använder napp mycket och dregglar som en bulldog så det blir liksom både blött och därefter torrt. Jag får samma typ av eksem om jag är för mycket i vatten.

    Dock så finns det många eksem som kan se ut sådär. Även allergi eksem. Jag är allergisk mot parym och använder jag det så kan jag få liknande utslag också.

    Tess

  • Tess76

    Om du tror att det har med någon mat att göra, så har jag själv fått rådet att föra dagbok över vad dottern äter, leka detektiv helt enkelt. Inte helt lätt men tillslut kanske man ser ett mönster OM det nu är någon sådant.


    //Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Bohman

    Ser nästan ut som "nässelexem"
    och det kan man få av både värme, kyla, stress, mat osv...
    allt möjligt...
    går inte att göra så mycket åt tyvärr...(har det själv, som blossar upp ibland)
    inte ett dug kul, men att det inte kliar låter lite skumt...*hmm*
    nässelutslag kliar juh massor...
    nä du, jag vet inte...
    testa o bada honom i olja, ingen tvål...
    kanske har torrexem....jag vet inte...

    me jag tyker inte att du ska ge dig, tjata på BVC, nått måste de juh göra!
    Lycka till!

  • Altariel

    Vår son har alltid varit känslig i sin hud, fått utslag av värme m.m
    Då han var liten hade han extrema problem runt halsen.

    Nu vid 3 så får han utslag mest från midjan och neråt då de kommer, som han kliarsönder och ser ut som en prickig korv.

    Men, det har alltid varit värst på vintern.
    Så då har vi använt tvål med återfuktande grejjer.
    Just nu använder vi Dove, en rosa flaska. Samma som till oss. Plus att han badar 1ggr i veckan i badbaljan med barnolja i.

    Sedan provade vi salvor, kortison salva och sånt, men det som funkar bäst för oss på hans hud är hudlotionen, Eucerin - pH5 Lotion.

    Så här står det:
    Det patentsökta pH5 EnzymeProtection från Eucerin är bevisad att aktivera hudens naturliga försvar. Den speciella kombinationen av pH5 Citratbuffert, Dexpanthenol och Glycerin aktiverar hudens egna enzymer som stärker hudens skyddande barriär och stabiliserar fuktbalansen i huden.
    Resultat:Din hud aktiverar ett naturligt försvar och den känns mjuk.
    Kliniska tester utvisar: Utmärkt effekt och hudvänlig.

    Vi är mkt nöjd med den, det slutar klia för sonen och utslagen/exemen lägger sig.

    Sedan får han nästan som munsår ibland runt munnen, han blir mkt torr. Mot det använder vi apotekets Bröstvårts salva.

    Vet inte vad vi ska skriva mer, utom att undvika "starka" saker som kan irritera huden. Apelsiner, ketchup och sånt.
    Kanske kan det bero på tvättmedlet? Nä, kanske inte, har ingen aning.

    Har ni djur kanske de är det.

    Kram

  • Pysselgalningen

    Jag tycker nästan att det ser ut som barneksem..

    Har han små pustler i utslagen?

  • Stina75

    Vad är pustler i utslagen? 


    Inga djur här hemma...
    Vilken olja kan man tvätta ansiktet med? Han är inte torr på kroppen alls.
Svar på tråden Snälla, kan ngn titta på min sons prickar (bild i galleriet). Allergi? Hudsjukdom? Någon som haft barn med liknande utslag?