• anna mamsing

    hormonspiral, bra el dåligt?

    jag ska sätta in en hormonspiral om några dar. skulle gärna höra vad ni tyckt om det? är det tex vanligt att mensen slutar helt, de här humörförändringarna man kan få mm.

  • Svar på tråden hormonspiral, bra el dåligt?
  • Anonym

    Hej där!

    Nu vet jag att detta inte är så vanligt men för mig visade det sig att hormonspiralen förvärrade depressionen. Det första halvåret ungefär hade jag småblödningar lite titt som tätt, fick gå med binda i fickan hela tiden för att känna mig säker tyvärr. Efter det stabiliserade det sig och mensen kom högst 2 ggr/år och var då betydligt mindre än innan både i antal dagar och i mängd.

    Nu behöver det förstås inte bli så för dig som jag beskriver men jag skulle ändå vilja råda dig att be att få värktabletter utskrivna i samband med insättningen. Vill inte skrämmas men jag hade sådan värk att jag låg och vred mig de 2-3 första dagarna. Alvedon hjälpte dessvärre inte alls. Kanske hade det varit annorlunda om jag fött barn innan, hade m a o inte gjort det. Nu har du säkert blivit skrämd ändå, känner att jag inte kan hålla detta för mig själv då jag inte ens unnar min värsta ovän att ha det så.

    Väljer att vara anonym då jag inte vill att det ska bli allmänt känt att jag lidit av depression. Lycka till!

  • silhuett

    För vissa är den bra, för andra dålig. Det beror ju på hur man reagerar på hormonerna.
    De allra flesta får mindre mens än förut, ca 20% får ingen mens alls.
    Men sen KAN man ju även drabbas av samma biverkningar som andra hormonella p-medel.

    Jag hade hormonspiral i 4-5 månader och fick dessa biverkningar:
    Minskad sexlust, torra slemhinnor, humörsvängningar, små mellanblödningar de 2 första månaderna, fett hår + att både jag och min man kände trådarna..
    Så jag tog ut spiralen. Ingen idé med ett p-medel som tar bort sexlusten

  • våsann

    Jag hade inga biverkningar, men sambon kände tråden vilket inte kan vara så trevligt. Jag led av min myckna mens tidigare och tyckte livet blev betydligt lättare eftersom mensen blev mycket mer sparsam.

    Jag hade flera biverkningar av P-piller, bl a fläckar i ansiktet, och spiralen verkade snällare emot min kropp.

  • Bast

    Tänk så olika det kan vara! En kompis till mig var tvungen att ta ut sin hormonspiral, för hon blev alldeles otroligt pilsk! Hennes man orkade inte mer! Annars funkade den jättebra på henne.

  • 3påG

    Har funkat jättebra för mig!! Inga biverkningar annat än den trevliga att mensen nästan försvann.. Plus att det inte har varit några bekymmer med att ta ut den och bli gravid relativt snabbt.
    Kommer att sätta in en så fort lillebror tittat ut.

    Lycka till!!

  • Minängel Michelle

    Jag hade Leonova och tyckte det fungerade jättebra!
    Den första tiden hade jag småblödningar. Sedan kom det bara någon lr några blödningsdagar runt mens. Efter ett halvår hade jag ingen mens över huvud taget och kände inte av några som helst biverkningar under dom fem åren jag hade den.
    Detta är det enda preventivmedel som har skyddat mig ifrån graviditeter till 100%.
    Vill man däremot bli gravid efter ett tag och tar ut den så vet jag att det kan ta lite tid innan ägglossningen och mensen kommer igång.
    Tillverkarna säger att man kan bli gravid direkt men ingen av dom jag känner inkl. mig själv har blivit det utan det har som sagt tagit lite tid. (från 8 mån till ett år ca)
    Men annars tycker jag Leonavas hormonspiral har varit super!
    Bara det här med att inte ha mens på fem år

    Och trivs man inte med den så är det ju lätt att ta ut den. Den behöver ju inte sitta i fem år. Tar man ut den inom ett år (tror jag det är...lr var det ett halvår..?) så får man tillbaka hälften av vad den kostade, dvs ca 550:-

  • fanny20

    Hej!
    Har också haft hormon spiral, för mig funka det jätte bra.
    Visst kändes det att sätta in den, men jag var tillbaka på jobbet utan problem dagen efter. Hade lite blödningar de två första månaderna sen var jag mens fri i 5 år. Kunde ha lite bruna flytningar ibland men ingen mens. Min sambo kände trådarna första halvåret sen var den ett med mig.

  • Luvansmamma

    Satt in min idag jag.. Tänkte just starta en tråd o fråga. Nu slapp jag göra det. Men vill säga, jösses vad ont d gjorde att sätta in den

  • anna mamsing

    oj tack för alla svar, mycket olika. anonym, du skräms rätt rejält:) men har man fött barn klarar man de värsta smärtorna.
    håller med om att det vore super att vara mensfri så länge..så det är väl bara att ta några värktabletter å bege sig iväg å sätta in den. minskad sexlust var ju inte så kul men det är en rätt vanlig biverkning av preventivmedel va? men det var trots allt mest positiva svar så jag får lita till er:)

  • silhuett

    Ja, hur just du reagerar på hormonerna kan man ju inte veta i förväg Hoppas det funkar bra!

Svar på tråden hormonspiral, bra el dåligt?