• Zzzoffan

    Tripp trapp stol som vält bakåt?

    Är det någon som vart med om nåt liknande? Vi har köpt våran tripp trapp stol begagnad.. så ja vet inte om det är en äkta tripp trapp eller nåt annat märke. Men härom dagen så välte den iaf rakt bakåt med min 11 månaders i sej. Ja stod med ryggen till å såg inte hur det gick till.. men min teori är att min son sparkat ifrån bordet samtidigt som han lutade huvudet väldigt långt bakåt.. ju mer ja tänker på det ju mer osannolikt låter det men det hände iaf.. Vill bara varna andra att det faktiskt kan hända.. Samt höra om nån annan vart med om detta..? Sen undrar jag vad man annars kan köpa för stol som är mer säkrare å stabil än en tripp trapp??

    Sonen klarade sej som tur va bra.. Men det kunde gått riktigt illa!!

  • Svar på tråden Tripp trapp stol som vält bakåt?
  • Tate

    Japp, hände med vår tripp trapp också. Jag fångade stolen i sista stund innan den slog i golvet. Tror inte det finns någon helt otippbar stol - inte när de trycker ifrån så med fötterna. Det var precis så min son gjorde. Finns ju någon rem man kan fästa mellan stol och bord.

  • Zzzoffan
    Tate skrev 2007-12-05 19:03:39 följande:
    Japp, hände med vår tripp trapp också. Jag fångade stolen i sista stund innan den slog i golvet. Tror inte det finns någon helt otippbar stol - inte när de trycker ifrån så med fötterna. Det var precis så min son gjorde. Finns ju någon rem man kan fästa mellan stol och bord.
    ok.. då va det säkert så det gick till här oxå.. ja som trodde att dom va ovältbara med dom långa benen... Hur har ni gj med stol efter det då?.. Det går ju så snabbt när det väl händer..
  • Majuni

    Det finns väl "säkerhetsband" som man kan sätta fast i stolen och i bordet så att den inte kan tippa..

  • Moster Ninna

    Japp.. det finns det som man skurvar fast i bord å stol och det är väl ca 5cm långt.


    Majuni skrev 2007-12-05 19:14:29 följande:
    Det finns väl "säkerhetsband" som man kan sätta fast i stolen och i bordet så att den inte kan tippa..
  • linus

    Man ska alltid ha en säkerhetsrem ifall man har ett sånt bord där de kan skjuta ifrån sig från.


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias & Nelly ♥¸.?°´¯) ♥
  • Gurkburken

    Det har hänt barnens yngsta kusin och det har varit nära en gång för oss också.
    Om stolen står fast på golvet och inte glider bakåt när barnet sätter upp fötterna och tar spjärn så finns det nog ingen stol som inte tippar.

  • AnnaGBG
    Gurkburken skrev 2007-12-07 10:54:32 följande:
    Det har hänt barnens yngsta kusin och det har varit nära en gång för oss också.Om stolen står fast på golvet och inte glider bakåt när barnet sätter upp fötterna och tar spjärn så finns det nog ingen stol som inte tippar.
    Jag skulle just skriva det om att stolen bör kunna glida bakåt och inte stå "fast", på tex matta eller nåt väldigt halkfritt golv.

    Det gäller alla matstolar.
  • Hanna36

    Man ska allltid sätta fast stolen i bordet för det finns alltid en risk att stolen kan välta, oavsett vilket märke dte är!
    detta har jag fått information om på bvc båda gångerna mina barn varit små!

  • Obehagligt

    Hittade denna tråd då jag sökte på detta eftersom precis samma sak hände min 11-månaders för en stund sedan... Fruktansvärt obehagligt. Han satt kvar i stolen efter frukosten och lekte vid bordet medan jag tömde diskmaskinen precis bredvid. Och plötsligt hör jag en stor smäll och sen illvrålet från sonen. Ramlat bakåt rätt ner i kaklet.

    Som TUR var klarade han sig med ett blåmärke på ryggen och en liten bula precis ovanför nacken, men det hade ju kunnat gå illa!

    Jag hade faktiskt ingen aning om att det finns säkerhetsremmar att köpa, stolen var en present när vår första son föddes. Och något liknande hände aldrig med honom. Men son nr 2 verkar vara lite mer uppfinningsrik... Det blir till att köpa en rem!

Svar på tråden Tripp trapp stol som vält bakåt?