Niall Horan överraskade med ny låt
Forum Grav. komplikationer - Gravid
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Finns det verkligen ingen reseförsäkring??

Tor 6 dec 2007 13:39 Läst 18505 gånger Totalt 41 svar
    Tor 6 dec 2007 13:39

Nu har vi inte lyckats att få det efterlängtade plusset än men är i full gång med bebisverkstan.
    Vi har bokat en resa till nästa sommar och började fundera nu vad som skulle gälla OM jag vi har lyckats bli gravida till dess?

Kollade med flygbolaget och de sa att man får flyga rfam till vecka 36 men att deras avbeställningsskydd ej täcker graviditet.
    Kontaktade Folksam där vi har hemförsäkringen och de sa samma sak.
    Kontaktade även våran bank, eftersom ett avbeställningsskydd ingår om vi betalar med Visa kortet, även de sa att avbeställningsskyddet gäller för sjukdom osv men INTE om man måste ställa in resan pga graviditet (Nu menar jag att om man får kompicationer isamband med graviditet).

Men det måste väl finnas nån typ av försäkring som täcker eller??

• Ett två tre
    Visa endast
    Tor 6 dec 2007 13:50 #1

Vi bokade nyss av våran resa vi skulle på över jul pga graviditet. Reseförsäkringen täcker inte avbeställning pga graviditet men vi fick avbeställa genom resebolaget, vi förlorade bara 600 kr i avbeställningsavgift. Den avgiften hade reseförsäkringen/avbeställningsförsäkringen annars täckt. Vi fick tillbaka delbetalingen vi hade betalt -600.

Vi skulle resa med fritidsresor. Kolla avbeställningsreglerna hos dom du tänkte boka resa. Är oxå olika regler på hur länge innan resan man avbeställer.

BF april 2008
  • Ett två tre
    Visa endast
    Tor 6 dec 2007 13:52 #2

Såg nu att du redan har bokat, men kolla reglerna i alla fall.

Var ska ni åka? Du kan ju säkert resa även om du har blivit gravid då?

BF april 2008
  • Tor 6 dec 2007 13:54 #3

Kolla upp de graviditetsförsäkringar som finns,

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Tor 6 dec 2007 14:09 #4

Vi kommer att åka till grekland, men jag tänkte detta eftersom vi åker i början i juli, blir jag gravid denna månad eller nästa så kommer jag att vara höggravid då. Man vet ju aldrig vilka komplikationer som kan dyka upp under en graviditet därav alla mina tankar.

Jag kollade med Ving men de sa att avbeställningsskyddet inte gäller om man måste avboka en resa pga graviditet eller komplikationer kring det.

Ett två tre skrev 2007-12-06 13:52:02 följande:
    Såg nu att du redan har bokat, men kolla reglerna i alla fall.Var ska ni åka? Du kan ju säkert resa även om du har blivit gravid då?
  • Tor 6 dec 2007 14:10 #5

Jag har kollat runt men hittar ingen som har ett skydd just mot resor och avbeställningshjälp pga graviditet, därför frågade jag ju er andra ju =)

Teskedsmamman skrev 2007-12-06 13:54:06 följande:
    Kolla upp de graviditetsförsäkringar som finns,
  • Ett två tre
    Visa endast
    Tor 6 dec 2007 14:17 #6
    ÄrtaMärta skrev 2007-12-06 14:09:23 följande:
    Vi kommer att åka till grekland, men jag tänkte detta eftersom vi åker i början i juli, blir jag gravid denna månad eller nästa så kommer jag att vara höggravid då. Man vet ju aldrig vilka komplikationer som kan dyka upp under en graviditet därav alla mina tankar.Jag kollade med Ving men de sa att avbeställningsskyddet inte gäller om man måste avboka en resa pga graviditet eller komplikationer kring det.
    Ok, ja då kan du ju vara höggravid ja!

Men ni borde få avbeställa resan, men ni måste antagligen betala en liten avgift som oss. Vi nämnde inte ens graviditeten, bara för försäkringssälskapet som sa nej, men det var ju inte så jättestor avgift då... Alla kan ju avbeställa, men det brukar alltid kosta nåt och det är som nämnt den delen försäkringen brukar täcka.
    BF april 2008
  • Ett två tre
    Visa endast
    Tor 6 dec 2007 14:21 #7

3. Resenärens rätt till avbeställning av resan

3.1 Resenären har rätt att avbeställa resan enligt följande (för Endast hotell, se punkt 3.1.6):

– Vid fastställande av resans pris skall i resans pris inte inräknas vad resenären erlagt för avbeställningsskydd.

3.1.1 Vid avbeställning tidigare än 30 dagar före avresan skall resenären erlägga anmälningsavgiften i avbokningskostnad.

3.1.2 Vid avbeställning därefter, men tidigare än 14 dagar före avresan, ska resenären erlägga 25% av resans pris dock lägst anmälningsavgiften.

3.1.3 Sker avbeställning därefter, men tidigare än 8 dagar före avresan, skall resenären erlägga 50% av resans pris dock lägst anmälningsavgiften.

3.1.4 Sker avbeställningen inom 8 dagar före avresan skall resenären betala hela resans pris.

Klippt från Vings hemsida...

BF april 2008
  • Tor 6 dec 2007 14:23 #8

Så du menar att om man köper till ett avbeställningsskydd så har man rätt att avboka en resa utan att man måste redovisa varför man vill avboka?

Hur mycket av summan förlorar man då?
    Du skriver att man måste betala en liten summa men att det är den delen som försäkringen täcker?

Ett två tre skrev 2007-12-06 14:17:46 följande:
    Ok, ja då kan du ju vara höggravid ja!Men ni borde få avbeställa resan, men ni måste antagligen betala en liten avgift som oss. Vi nämnde inte ens graviditeten, bara för försäkringssälskapet som sa nej, men det var ju inte så jättestor avgift då... Alla kan ju avbeställa, men det brukar alltid kosta nåt och det är som nämnt den delen försäkringen brukar täcka.
  • Tor 6 dec 2007 14:26 #9

Okej vi säger så här =)
    Vi måste ju betala handpenningen till resan nu innan den 14/12,
    resten av beloppet senast den 21/5.
    OM vi skulle vilja avbeställa så kan vi alltså göra det UTAN att behöva redovisa för dem varför vi vill avbeställa?

Då får vi alltså pengarna tillbaka?
    Förutom avbeställningsskyddets värde?!
    Har jag fattat rätt?

Konstigt att Vings kundtjänst sa till mig att avbeställningsskydd gäller INTE om man måste avboka pga graviditet.

• Ett två tre
    Visa endast
    Tor 6 dec 2007 14:44 #10

Vi skulle resa med Fritidsresor och hade betalat 2900 kr i handpenning. Vi har fått tillbaka 2300, så vi förlorade bara 600 kr som vi inte fick tillbaka. Dom 600 var en avbeställningsavgift och dom försökte vi få från försäkrings sälskapet men det fick vi inte. (Men vi tycker det är helt ok, hade räknat med att vara tvungna att betala mer)

Vi hade inte avbeställningsskydd genom Fritidsresor eftersom vi har ett i våran försäkring. Vi behövde inte förklara varför vi ville avbeställa, vi fick bara veta att vi var tvungna att betala en liten avgift (600)

Men jag vet att Ving och Fritidsresor har lite olika regler men tycker det verkar konstigt att man inte skulle kunna avbeställa alls? Men om hon sa det på Ving så kanske det är det som gäller, hmm... Låter konstigt att det kan vara så olika! När jag har läst avbeställningsreglerna på hemsidorna ser dom ju ganska lika ut!

Kanske blev fel när vi avbeställde?

BF april 2008
Finns det verkligen ingen reseförsäkring??
Dela på Facebook Finns det verkligen ingen reseförsäkring??
Svara i tråden: Finns det verkligen ingen reseförsäkring??
Logga in
Bli medlem
Skapa en ny tråd
Ändra kategori Skriver i kategorin: Gravid
Svara i tråden...

Innehåll