• Äldre 8 Dec 00:25
    48621 visningar
    17 svar
    17
    48621

    Bandmask hos katt, smittar till människa?

    Har nyligen upptäckt små gryn i min ena kisses päls kring analöppningen. Tänkte först att det var smuts. Idag när vi borstade henne och kikade lite närmre kryper det ut ett maskhuvud ur rumpan... åhhhh j*vlar vad äckligt... lilla stackarn har fått bandmask..!!! Spolmask har hon haft ofta, men detta... Blää. Nu till frågan, smittar detta till männiksor? fick panik och nu vill jag tvätta allt som finns. apoteket öppnar först på måndag. Ska ringa vet. men tänkte slänga ut frågan här, känner hur det kryper i hela mig.

  • Svar på tråden Bandmask hos katt, smittar till människa?
  • Lurven­pajsar­en
    Äldre 8 Dec 00:32
    #1

    Jag har för mig att det är såhär: för att man ska få i sig mask så måste man äta upp en s k mellanvärd, det vill säga äta upp något som blivit smittat av parasiten. En mus till exempel är en sådan mellanvärd som bär på parasiten och när katten äter upp musen så bildas masken i katten, lite enkelt sagt.
    Jag har inte hört talas om någon som smittats av sina katter eller hundar. Bandmask är ju trots allt väldigt vanligt. Skaffa medicin på apoteket imorgon så försvinner det snart.

    Och PS: ät inte levande möss!


    linglang skrev 2007-12-08 00:25:00 följande:
    Har nyligen upptäckt små gryn i min ena kisses päls kring analöppningen. Tänkte först att det var smuts. Idag när vi borstade henne och kikade lite närmre kryper det ut ett maskhuvud ur rumpan... åhhhh j*vlar vad äckligt... lilla stackarn har fått bandmask..!!! Spolmask har hon haft ofta, men detta... Blää. Nu till frågan, smittar detta till männiksor? fick panik och nu vill jag tvätta allt som finns. apoteket öppnar först på måndag. Ska ringa vet. men tänkte slänga ut frågan här, känner hur det kryper i hela mig.
  • Papayi­a
    Äldre 8 Dec 00:40
    #2

    Min mamma fick bandmask från katten. (Tror inte att hon smaskat råttor...)Hon fick nån medicin o sen bajsade hon ut den, lagom kul:/

  • MysM
    Äldre 8 Dec 00:46
    #3

    usch såg på oprah winfrey idag om bandmask, dom kunde bli upp till 9 meter långa, uhh:(


    Jag älskar William Oo 070415 oO
  • Äldre 8 Dec 00:47
    #4
    Lurvenpajsaren skrev 2007-12-08 00:32:43 följande:
    Jag har för mig att det är såhär: för att man ska få i sig mask så måste man äta upp en s k mellanvärd, det vill säga äta upp något som blivit smittat av parasiten. En mus till exempel är en sådan mellanvärd som bär på parasiten och när katten äter upp musen så bildas masken i katten, lite enkelt sagt.Jag har inte hört talas om någon som smittats av sina katter eller hundar. Bandmask är ju trots allt väldigt vanligt. Skaffa medicin på apoteket imorgon så försvinner det snart.Och PS: ät inte levande möss!
    Okej, eftersom jag inte är så förtjust i möss så ska det nog gå att hålla sig undanFlört 
    Papayia skrev 2007-12-08 00:40:51 följande:
    Min mamma fick bandmask från katten. (Tror inte att hon smaskat råttor...)Hon fick nån medicin o sen bajsade hon ut den, lagom kul:/
    Åh, låter riktigt vidrigt.. Ska försöka få tag på någon veterinär imorgon... *ryser* Hoppas verkligen inte att vi har fått detta också.
  • Äldre 8 Dec 00:50
    #5
    Förvånad 9 meter! Hjälp...! Min man hittade en nu på golvet!  
  • Lurven­pajsar­en
    Äldre 8 Dec 00:51
    #6

    Haha, ja gör det! Nä, men det kan säkert smitta, men jag har inte hört om någon hittills och jag har haft aktter sedan 1978.

    Men du kanske kan få någon hjälp här:

    www.katter.nu/katter/mask/mask.htm

    www.katter.nu/katter/mask/mask_banminth.htm

    Lycka till!

  • MysM
    Äldre 8 Dec 00:57
    #7

    ja iaf på människor,men de borde ju va samma på katt Men asså har man bandmask så har man väöl bara en ?? hon sa att man brukar märka de, för man brukar bli smal, då bandmasken äter upp alla kalorier.


    linglang skrev 2007-12-08 00:50:48 följande:
     9 meter! Hjälp...! Min man hittade en nu på golvet!  
    Jag älskar William Oo 070415 oO
  • Äldre 8 Dec 00:58
    #8
    Lurvenpajsaren skrev 2007-12-08 00:51:16 följande:
    Haha, ja gör det! Nä, men det kan säkert smitta, men jag har inte hört om någon hittills och jag har haft aktter sedan 1978.Men du kanske kan få någon hjälp här:www.katter.nu/katter/mask/mask.htmwww.katter.nu/katter/mask/mask_banminth.htmLycka till!
    Tusen tack för länkarna! Verkar som det är rätt ovanligt att människor smittas, *puhh* Men städas och tvättas ska det göras iaf, det ligger små "gryn" överallt. Som tur är är de aldrig inne i sovrummet så jag kan sova gott. Tack för hjälpen!
  • Äldre 8 Dec 01:01
    #9

    Om hon bara hade en är den ute nu, hoppas på det! Hon har varit lite dålig i magen, men annars pigg och glad, vi har precis flyttat så det har varit mycket ståhej. När jag tänker efter har hon varit lite off, trodde det var stress, men förstå ju nu att det var masken.

  • ANOF
    Äldre 8 Dec 11:00
    #10
    linglang skrev 2007-12-08 00:58:53 följande:
    Tusen tack för länkarna! Verkar som det är rätt ovanligt att människor smittas, *puhh* Men städas och tvättas ska det göras iaf, det ligger små "gryn" överallt. Som tur är är de aldrig inne i sovrummet så jag kan sova gott. Tack för hjälpen!
    Men det händer faktiskt att människor smittas. Man ska tänka på att tvätta händerna ordentligt om man hållt på med katten innan man ska äta. Man ska heller inte låt katten vara och springa bland maten man ska äta eller på bordet bland tallrikar och sånt. Man ska se till att inte stöppa något i munnen som katten varit på.
  • 061104
    Äldre 8 Dec 11:26
    #11
    ANOF skrev 2007-12-08 11:00:38 följande:
    Men det händer faktiskt att människor smittas. Man ska tänka på att tvätta händerna ordentligt om man hållt på med katten innan man ska äta. Man ska heller inte låt katten vara och springa bland maten man ska äta eller på bordet bland tallrikar och sånt. Man ska se till att inte stöppa något i munnen som katten varit på.
    Men vem låter katten vara bland maten på bordet när man äter då?
  • Äldre 8 Dec 11:34
    #12
    ANOF skrev 2007-12-08 11:00:38 följande:
    Men det händer faktiskt att människor smittas. Man ska tänka på att tvätta händerna ordentligt om man hållt på med katten innan man ska äta. Man ska heller inte låt katten vara och springa bland maten man ska äta eller på bordet bland tallrikar och sånt. Man ska se till att inte stöppa något i munnen som katten varit på.
    Tack för råd! Tror och hoppas att vi har varit bra med detta även när vi inte visste att hon var smittad, men säker kan man ju inte vara.
  • lillym­ore
    Äldre 8 Dec 11:49
    #13

    parasiter hos djur smittar inte till människa så att parasiten kan överleva och föröka sig i människan.

    =)

  • Äldre 8 Dec 11:52
    #14
    lillymore skrev 2007-12-08 11:49:23 följande:
    parasiter hos djur smittar inte till människa så att parasiten kan överleva och föröka sig i människan.=)
    Hur menar du då? Säg att jag smittas nu, kan inte masken föröka sig och överleva i mig? Den dör?
  • goldco­ast
    Äldre 8 Dec 19:39
    #15

    inge skoj..

    Om du har en ute katt så ska du maska av katten 3-4 ggr per år.

    Vi gör det med våran katt.

    Axilur 1 tablett varje dag i 3 dagar.

  • Äldre 8 Dec 20:38
    #16

    Människor kan INTE få bandmask av katter!!!
    I ovanliga fall kan vi få viscerala larva migrans via deras spolmaskar, men då blir det larver som vandrar ut i vår kropp och lägger sig i vila. De blir inte fullvuxna maskar!
    Ett problem däremot är rävens dvärgbandmask som finns utomlands. Den kan smitta till människa och orsaka livshotande skador. Än finns den inte i Sverige, men med tanke på alla hittehundar som tas hit från Europa, samt all övrig passage över gränserna så är det nog bara en tidsfråga...

  • lillym­ore
    Äldre 8 Dec 20:42
    #17
    linglang skrev 2007-12-08 11:52:56 följande:
    Hur menar du då? Säg att jag smittas nu, kan inte masken föröka sig och överleva i mig? Den dör?
    jag menar att om du får i dig masken så överlever den inte i din kropp för den är inte rätt sorts värd-djur.

    Så man kan va lugn, maskar i djur kan inte leva i människor. =)
Svar på tråden Bandmask hos katt, smittar till människa?