• magis
    Äldre 18 Dec 13:09
    16180 visningar
    17 svar
    17
    16180

    Ashermans syndrom hur många har/har haft syndromet?

    Centurion,

    Det är väldigt ovanligt med Ashermans men jag har haft det.
    Jag genomgick två skrapningar ganska tätt under 2006 (pga missed abortion) och efter den 2:a skrapningen fick jag aldrig min mens tillbaka. Efter ca 5-6 månader blev jag väldigt misstänksam och läste om Ashermans på nätet, beskrivningen stämde precis på mig. Min gyn läkare tjatade bara om att jag inte hade ordentlig ägglossning och föreskrev klomifen. Jag visste att jag hade ÄL och sa det men han lyssnade aldrig på det örat.
    Efter ett helt år utan mens (men med jättemycket mensvärk varje månad) gick jag till en privat läkare på östermalm. Efter 15 min hos honom hade jag diagnosen och en remiss till hysteroskopi.
    Jag genomgick hysteroskopi för Ashermans i Oktober i år, kirurgen öppnade upp min cervix som var helt igenväxt och tog bort trådliknande sammanväxningar i nedre delen av livmoderskaviteten. Drygt två veckor efter operationen återfick jag normal menstruation - min första blödning på över 16 månader!

    Har du fått ngn tid för hysteroskopi Centurion?

  • magis
    Äldre 19 Dec 12:02
    #7

    Centurion,

    Traumat? Var det akut snitt eller? Du behöver inte svara om du inte vill.

    Vid min (första) hyteroskopi i Oktober fann kirurgen (förutom sammanväxningarna som han tog bort) att jag har en mycket liten och avvikande livmoder. den är formad som ett litet rör som inte expanderar. Jag har också blivit remitterad för vidare hysteroskopi och laparaskopi (för att se utsidan på livmodern) men har inte hunnit göra den dubbla operationen ännu, har nämligen blivit gravid nu första cykeln efter ashermansoperationen. Utsikterna är inte goda.

  • magis
    Äldre 20 Dec 12:02
    #9

    Centurion,

    Jag beklagar verkligen...du kan verkligen prata om trauma med all rätt. fasen va tungt.

    Man vet inte varför min livmoder inte expanderar som den ska - det var väl det som skulle utredas närmare vid laparoskopin. Jag har ju inte blivit kallad till den ännu och om jag skulle bli kallad nu så kan jag ju självklart inte genomgå den pga grav. Risken för MF är ju allra störst för mig mellan v.9-11, jag tror själv att det är ca 70-80% risk för missfall.

    Försöker just nu i stunden ändå glädja mig år att jag faktiskt blivit gravid igen, så snabbt efter ashermans-operationen, ett litet hopp spirar - tack för tumhållningen!

    Vill gärna höra hur det går för dig Centurion - vad väntar härnäst för dig?

Svar på tråden Ashermans syndrom hur många har/har haft syndromet?