• Mamma S

    Äter ditt barn Strattera (mot ADHD)?

    Min dotter ska eventuellt få prova en medicin som heter Strattera. Jag läste lite om den på fass, men det skulle vara intressant att få höra från någon/några som har egen erfarenhet av den.
    Om du har barn eller känner till någon som äter Strattera får du gärna berätta lite! Hur verkar den, har du märkt någon positiv effekt av medicinen, eventuella biverkningar osv.

    Jag tycker det känns lite olustigt att "experimentera" med den här typen av mediciner, men om det kan hjälpa min dotter vore det förstås jättebra. Hon skulle verkligen behöva en medicin som gör henne lite lugnare och jämnare i humöret. Hon har inte fått diagnosen ADHD utan Asperger och Tourette, men hon har mycket av ADHD.

  • Svar på tråden Äter ditt barn Strattera (mot ADHD)?
  • yrrol1

    hej våran pojk äter strattera han har ätit i 2 månader, först fick han 18 mg, men det hade ingen effekt efter 2 veckor dubblerade vi dosen, vi märkte en possitiv skillnad, han tom lekte med några barn men nu märker vi att effekten håller på att avta igen.dvs mycket skäll i skolan barnen börjar dra sig i från honom, ibörjan fick han mycket huvudvärk lite ont i magen. Men ingen aptit nedsättning.han får sin medicin på kvällen efter att han tog sina tabletter i början blev han extremt trött, läkaren sa ochså att då sover dom bort de mesta biverkningarna hoppas det fukar bra för eran tjej.

  • Mamma S

    Undrar om det är vanligt att effekten avtar efter en tid när det gäller sådana mediciner? Min dotter äter just nu Risperdal, jag märkte att den hade stor effekt de första veckorna men sedan avtog effekten igen. Hon äter fortfarande Risperdal, men bara för att den minskar hennes tics. Något lugnare eller mindre arg blir hon inte tyvärr...

    Tack för ditt svar!

  • Diwa

    mamma S

    Risperdal är just till för tics inte för npf problematik.
    Därför kombineras den oftast för bästa resultat med concerta, ritalin eller stratter beroende på vilken problematik barnet har.


    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Elinar

    Min 11-årige son får Strattera, 40 mg/dag. Han har blivit illamående av dem , så vi har börjat ge medicinen på kvällen och sedan dess har det inte varoi några problem. Jag märker en jätteskillnad på honom, i att kunna tagga ner, fixa besvikelser, sitta lugnt och göra saker, sätter sig t.ex frivilligt och läser för småsyskonen, påpekar att katten blivit så gosig plötsligt (katten har alltid varit gosig, men han har inte suttit lugnt nog för att kunna märka det). Själv säger han att han har blivit av med 'stressen' (som han själv kallar sin ADHD). Jag stretade emot i flera år mot medicinering, av rädsla för att trixa med mitt barn, intre minst efter att ha mött en massa fördomar, men är jätteglad att vi till slut vågade prova och att det faktiskt funkar så bra. Sen är det tydligen väldigt olika hur bra effekt olika personer får, och hos just Stratteran så byggs effekten upp över tid, så det kan ta upp till 12 veckor att få full effekt.

    Lycka till hur som helst och hoppas att ni finner något som hjälper, om det nu blir Stratteran eller nåt annat!

  • Mamma S

    Elinar: Vad bra att Strattera haft så bra effekt på din son! Jag hoppas på samma sak gällande min dotter... Vi får se om det blir den hon får prova. Tack för svaret!

    Diwa: Risperdal är ju egentligen en antipsykotisk medicin, fast då ska man äta mycket högre dos än vad min dotter gör. Har aldrig hört att den ska vara till för att hjälpa mot tics, däremot sa vår läkare att den _kan_ hjälpa mot ticsen om man har tur. Min dotter fick den just för att bli lugnare och inte så ruskigt arg. Har hört andra som ätit den mot ångest också, råder visst delade meningar då om vad den egentligen är till för?

    Jag trodde inte det gick att kombinera den med tex Strattera, men det vore ju bra eftersom den hjälper så bra mot min dotters tics. Tack för ditt svar!

  • gabrielito

    Hej pa dig.Varan doktor skulle ge varan son Strareta men till slut tyckte hon att det fanns forlite info mo sma barn.Man sa till mig att man inte skulle se nan efekt tills det gatt 6 vekor sa hoppas att den hjalper.Vi ger varan son Ritalin sen nar han blir 6 ar det menigen att vi ska ga over till Stratera vi far vall se.Lycka till Maria

  • Mamma S
    gabrielito skrev 2007-12-30 08:04:26 följande:
    Hej pa dig.Varan doktor skulle ge varan son Strareta men till slut tyckte hon att det fanns forlite info mo sma barn.Man sa till mig att man inte skulle se nan efekt tills det gatt 6 vekor sa hoppas att den hjalper.Vi ger varan son Ritalin sen nar han blir 6 ar det menigen att vi ska ga over till Stratera vi far vall se.Lycka till Maria
    Vad är det egentligen för skillnad på Strattera och Ritalina? Är dom snarlika, verkar på samma sätt? Jag vet ju att det är lite, lite amfetamin i Ritalina men det är det väl inte i Strattera, är det det som är skillnaden tro? Någon som vet?

    Gabrielito; hur gammal är din son? När det gäller sådana mediciner finns det väl oftast inte så mycket forskning på små barn, men kanske på större? Hjälper Ritalina bra på din son?
  • Helheim

    Hej...jag har svår ADHD och har ätit Strattera, men jag fick sluta med dem pga att jag fick förhögt blodtryck samt försnabb puls. Jag märkte inga jätteskillnader när jag åt dem men min sambo tyckte att jag inte panikstressade lika mycket , så nån effekt hade de väl ändå.

  • Strattera

    Hejsan!
    Mittt barn äter Strattera och han får väldigt mycket magvärk illamående men inga kräkningar.
    mitt råd om ditt barn får liknande så kommer det att gå över efter ca 2 veckor och då kommer han att få effekt på den .först när jag åt den så blev jag lite rädd och kontaktade min läkare men dom sa det går över.
    MWH 

Svar på tråden Äter ditt barn Strattera (mot ADHD)?